بسته پیشنهادی ایران

۲۳ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۶ کد : ۵۶۵۹ اخبار اصلی
متن کامل این بسته پیشنهادی که در 5 صفحه آماده شده است.
بسته پیشنهادی ایران

به نام خدا

همکاری برای صلح، عدالت و توسعه

بسته پیشنهادی ایران برای مذاکرات جامع و سازنده

هیچ شکی نیست که جهان ما در آستانه ورود به فضای جدیدی است. فضای دشواری که توسط چیرگی امپراتورها، برتری قدرت‌های نظامی، تسلط رسانه‌های مرتبط و رقابت بر سر ظرفیت‌های موثر و قدرت‌های سلاح‌های متعارف و غیر متعارف به یک پایانی می‌رسد. فضای جدید توسط نزدیکی فرهنگ‌ها و تفکر منطقی، و احترام به سرشت واقعی انسانیت در حال شکوفا شدن و رونق گرفتن است. بسیاری از گرفتاری‌ها امروز گریبان جهان ما را گرفته است. بحران جهانی اقتصادی، بحران فرهنگی و هویت، معضل امنیت و سیاست و رشد سریع تروریسم و رواج غیر قانونی مواد مخدرمحصولات فضای چیرگی راه‌های غیرخدایی تفکر موجود در روابط جهانی و میراث بدشگونی برای نسل‌های حال و آینده بشریت است.

حل این مشکلات، جهانی را می‌سازد که پر است از معنویت، دوستی، آبادانی، سلامتی و تندرستی و امنیت که نیازمند مدیریت دوباره و ایجاد فرصتی برای حضور گسترده و همگانی برای مدیریت جهان است.

مکانیزم‌های موجود برای رفع نیازهای امروز بشریت کافی نیست و عدم کارآیی آنها به روشنی در قلمروهای اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت به اثبات رسیده است. این مکانیزم‌ها و ساختارها، محصولات مستقیم روابطی است که بر پایه قدرت‌های بی‌خردانه و برتر استوار است و این درحالی است که جهان ما امروز نیازمند مکانیزمی است که از دل مذهب و تفکر خدایی و نزدیکی به ارزش‌های انسانی و همدردی بیرون آمده باشد. این مکانیزم جدید باید راه را برای پیشرفت، شکوفایی استعدادها و پتانسیل همه ملت‌ها و پایه‌گذاری جهانی ازصلح و امنیت هموار سازد.

ملت ایران آماده است تا وارد گفت‌و‌گو و مذاکره شود تا زمینه را برای صلح پایدار و ثبات گسترده برای منطقه و جهان و برای ادامه توسعه و شکوفایی ملت‌ها منطقه و جهان آماده سازد. آرزوی ما برای آغاز این گفت‌وگوها و روابط همکاری از نهاد جامعه ما، مذهب و ظرفیت بین‌المللی ما برمی‌خیزد. فطرت و تعهدات تاریخی ما ظرفیتی را به وجود می‌آورد که به صلحی سریع‌تر، آرامش، توسعه و سعادت ملت‌ها در منطقه ما و فرای منطقه ما می‌انجامد. ما آماده‌ایم تا وارد این مذاکرات برپایه خدا و فطرت و ارزش‌های انسانی، شامل به رسمیت شناختن حقوق ملت‌ها، احترام و صداقت به دموکراسی و حقوق مردم برای انتخابات آزاد و اجتناب از فشارها و تهدیدها و حرکت به سمت بنیادی مستحکم از قانون و عدالت باشیم.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که در چارچوب فطرت عدالت، دموکراسی و چندجانبه گرایی، پهنه گسترده‌ای از امنیت، مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه و جهان می‌تواند در این مذاکرات با یک دیدگاه همکاری برای توسعه کشورها و ترویج صلح و ثبات در منطقه و جهان اقدام کرد.

همانطور که در بسته پیشنهادی سال گذشته ایران اعلام شد، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که درس گرفتن از اشتباهات گذشته و عدم اصرار بر مسیرهای بی‌هدف نیاز اصلی موفقیت در مذاکرات آینده است. بنابراین، ابتدا تعهد تمام گروه‌های حاضر برای ایجاد ساختار جدیدی از برهمکنش بین‌المللی لازم است که می‌تواند عاری از اشتباهات گذشته باشد و دوم اینکه نمایش قصد و نیت خیر توسط تمام گروه‌ها هم در کلام و هم در کردار در تعهد آشکارا در عدالت و قانون می‌تواند به فضای جدیدی از مذاکرات برای همکاری‌های بلندمدت با یک دیدگاه رسیدن به صلح و امنیت در منطقه و جهان بی‌انجامد.

مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین‌المللی موضوعات اولیه‌ای هستند که باید نگرانی‌های مشترکی را در منطقه و در جهان برای دولت‌ها و ملت‌ها به وجود آورده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به شدت بر این باور است که تمام آنچه را که ما به آن نیازمندیم نشان دادن همدردی و نگرانی برای سرنوشت بشریت و چرخش این نگرانی‌ها به نگرانی‌های مشترک برای قرار گرفتن در مسیری موثر برای همکاری های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکراتی با درک متقابل، دربرگیرنده و سازنده اعلام می‌کند. که هدف آن ایجاد یک چارچوب مشخص برای روابط دوستانه برای اطمینان از وفاداری تمام گروه‌ها برای تعهد همگانی، که رفاه و پیشرفت را برای تمام مناطق و جهان به ارمغان می‌آورد.

برای اقدام برای تمام مناطق در جهان، محور مذاکرات برای صلح و شکوفایی می‌تواند بر سه مقوله استوار باشد: مقوله سیاسی-امنیتی، مسائل بین‌المللی و مسئله اقتصاد.

1-     مقوله امنیتی-سیاسی

1.1 حمایت از هویت انسانی، احترام به فرهنگ و حقوق آنها.

1.2 تقویت ثبات و ترویج صلح، ترفیع دموکراسی و افزایش رفاه ملت‌ها در مناطقی که از بی‌ثباتی، نظامی‌گری، خشونت و تروریسم رنج می‌برند که بر پایه مسائل زیر استوار است:

ابتدا: احترام به حقوق ملت‌ها و خواسته‌های ملت‌ها و استقلال آنها

دوم: یکپارچگی استقلال ملت‌های در چارچوب تمرین دموکراسی

سوم: اجتناب از خشونت و نظامی‌گری

چهارم: چیرگی بر ریشه‌های تروریسم

برخی از قسمت‌های جهان به خصوص در خاورمیانه، بالکان، بخش‌هایی از آفریقا، امریکای جنوبی و آسیای شرقی باید در اولویت قرار بگیرد. تلاش‌های مشترک و برهم کنش به مردم فلسطین کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌ای جامع، دموکرات و منصفانه برای رسیدن به صلح پایدار ایجاد کنند. امنیت پایدار و امنیت حقوق اساسی آنها می‌تواند مثال خوبی برای روابط همیارانه باشد.

1.3 مبارزه مشترک برای تهدیدهای امنیتی با حضور موثر و سخت در مقابل تهدیدهای امنیتی شامل، تروریسم، قاچاق مواد مخدر، مهاجرت‌های غیر قانونی و جنایت‌های سازمان‌یافته و کپی‌رایت.

2-     مسائل امنیتی

2.1 اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل و افزایش تاثیرات آنها در منشا دموکراسی و عدالت.

2.2 بالا بردن وزن و موقعیت مسائل زیست محیطی در روابط بین‌الملل و پرورش همکاری‌های مشترک در مدیریت مسائل زیست محیطی.

2.3 بالا بردن ضریب قدرت و تدوین حقوق شراکت و فضای مالکیت تکنولوژی‌های فضایی در مدیریت استفاده از آنها.

2.4 شرح و تدوین حقوق برای تکنولوژی‌های جدید و پیشرونده.

2.5 ترفیع مسائل بر پایه قوانین و به طور منصفانه در ارتباط با عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایجاد یک مکانیزم مورد نیاز برای استفاده از انرژی هسته‌ای تمیز در کشاورزی، صنعت و پزشکی و تولید نیرو.

2.6 گسترش جهانی NPT بسیج برای حل مشکلات جهانی و ایجاد برنامه‌های واقعی و بنیادین برای خلع سلاح کامل و جلوگیری از توسعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ایف شیمیایی و میکروبی.

2.7 بالابردن مسائل اخلاقی و تامل انسانی و دیدگاه‌های کلی آنها در مکانیزم بین‌المللی و حزبی و روابط آنها.

3- مسائل اقتصادی

3.1 انرژی و امنیت تولید، تهیه، حمل و نقل و مصرف.

3.2 تجارت و سرمایه‌گذاری.

3.3 تولید ظرفیت برای ترویج رفاه عمومی، کاهش فقر جهانی، کاهش طبقه اجتماعی و مرتبط کردن شمال و جنوب به یکدیگر.

3.4 یافتن ریشه مسائل جهانی اقتصاد و بحران مالی و جلوگیری از به وقوع پیوستن سایر بحران‌ها در جهان اقتصادی و طراحی مکانیزم‌های جدید.

3.5 مبارزه با اقتصاد زیر زمینی، فساد اقتصادی، تقلب‌های اقتصادی و فعالیت برای جرم‌های سازماندهی شده که به امنیت اقتصادی ضربه می‌زند.

ترجمه شده از پایگاه: propublica.org


نظر شما :