روسيه بر سر سوريه کلاه گذاشت؟

۲۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۷ کد : ۵۶۴۹ اخبار اصلی
مقامات اسرائيلى مدعى‌اند که روسيه به تعهد خود مبنى بر فروش ميگ ۳۱ تهاجمى به سوريه سر باز زده و جنگنده هايى تنها با کاربرد تجسسى آن هم به صورت قطعه قطعه شده به دمشق داده است.
روسيه بر سر سوريه کلاه گذاشت؟

دیپلماسی ایرانی: مقامات اسرائیلی روز سه‌شنبه اعلام کردند، جنگنده‌های میگی که قرار است روسیه به سوریه تحویل دهد، توانایی حملات تهاجمی را ندارد.

روسیه در سال 2007 به سوریه قول فروش میگ‌های جنگنده داده بود. قرارداد این خرید مهم تسلیحاتی پس از دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از مسکو امضا شد که نگرانی‌های گسترده‌ای را در اسرائیل به وجود آورد.

حال پس از سفر مکرر مقام‌های ارشد اسرائیلی به روسیه و انجام مذاکرات گسترده با مسکو بر سر چگونگی فروش تسلیحات و جنگنده به کشورهای طرف تخاصم اسرائیل از جمله ایران و سوریه اکنون مقام‌های اسرائیلی ابراز می‌دارند که از فروش جنگنده‌های روسی میگ به سوریه نگران نیستند چرا که این جنگنده‌ها فاقد توانایی انجام حملات تهاجمی هستند.

پیش از این اسرائیل اعلام کرده بود که مدودف رئیس جمهوری روسیه قول مساعد داده است که بر سر فروش موشک‌های پدافند S300 به ایران تجدید نظر کند. این خبر پس از دیدار شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل از مسکو اعلام شده بود. اکنون پس از خبر تحدید نظر روسیه در قرارداد فروش S300 به ایران این دومین خبری است که از رایزنی‌های گسترده اسرائیل و روسیه برای جلوگیری از فروش تسلیحات به دشمنان اسرائیل به رسانه‌ها درز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس، بنا به قرارداد امضا شده میان سوریه و روسیه، بنا بوده مسکو جنگنده‌هایی را به سوریه بفروشد که سرعت پروازی آنها سه برابر سرعت صوت بوده‌اند و در محدوده 110 مایلی توانایی هدف قرار دادن اهداف مختلف را دارا هستند.

تا کنون هیچ کدام از این جنگنده‌ها به سوریه تحویل داده نشده چرا که لابی‌های اسرائیلی در مسکو به شدت علیه این قرارداد فعال شدند و دمشق نیز تاکنون نتوانسته این فعالیت‌ها را خنثی کند.

خبرگزاری یونایتد پرس به نقل از اورشلیم پست همچنین گزارش می‌دهد، روسیه چهار فروند جنگنده‌ میگ 31 به سوریه فرستاده که این جنگنده‌ها تنها کاربرد تجسسی دارند و هیچ گونه ابزاری تهاجمی برای آنها تعبیه نشده است. به گفته این روزنامه دو فروند از این چهار فروند جنگنده قابلیت استفاده دارند و دو فروند دیگر نیز به صورت قطعات مجزا به سوریه تحویل داده شده‌اند که تنها اهداف تجسسی را می‌توانند انجام دهند. این بدان معنا است که روسیه تحت فشار اسرائیل جنگنده‌هایی خلاف آنچه توافق شده بود، تحویل سوریه داده است.

البته تا کنون مقامات روسی هیچ واکنشی نسبت به این خبر و اظهار نظر مقامات اسرائیلی از خود نشان نداده‌اند.

خبرگزاری یونایتد پرس همچنین تحلیل می‌کند که سوریه از این جنگنده‌ها برای تامین قطعات جنگنده‌های دیگر خود می‌تواند استفاده کند ولی بنا به گفته اسرائیلی‌ها هیچ کاربرد دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

ارزش قرار داد سوریه و روسیه در حدود 400 تا 500 میلیون دلار بوده است.

با این حال برخی منابع اسرائیلی به نقل از منابع پنتاگون گزارش داده‌اند که روسیه قصد دارد تعدادی موتور جت مطابق با قرارداد امضا شده مسکو – دمشق تحویل سوریه دهد.


( ۵ )

نظر شما :