سیاست خارجی در کلام مسئولين

۲۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۵ کد : ۵۶۴۷ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولين

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رییس جمهور، وزیر خارجه، معاون وزیر خارجه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنگوی وزارت خارجه و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

ماموريت ايران و ونزوئلا توسعه جبهه ضداستکبارى است

محمود احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه دوران اثرگذارى استکبار جهانى بر ملت‌هاى انقلابى پايان يافته است، تصريح کرد: کمک به ملت‌هاى مستضعف و انقلابى و توسعه جبهه ضد امپرياليستى در جهان ماموريت‌هاى مهم ايران و نزوئلا است .

وی با بيان اينکه ملت‌هاى آرمانى و انقلابى ايران و ونزوئلا هميشه در کنار و همراه هم خواهند بود، گفت: توسعه روابط ايران و ونزوئلا با توجه به داشتن منافع، دوستان و دشمنان مشترک ضرورى است.

همه کشورها بايد به منتخب مردم افغانستان احترام بگذارند

سخنگوى وزارت امور خارجه با ارزيابى نتايج تحولات انتخابات افغانستان گفت: هر فردى را که مردم افغانستان انتخاب کنند رييس‌جمهور قانونى افغانستان مى‌باشد و جامعه جهانى مسلما او را به عنوان رييس جمهور افغانستان مى‌پذيرد. همه کشورها بايد به منتخب مردم افغانستان احترام بگذارند و آن را بپذيرند.

حسن قشقاوى در خصوص تحرکات قدرت‌هاى خارجى در خصوص انتخابات افزود: کشورهاى خارجى حق دخالت در امور کشورهاى ديگر از جمله مساله انتخابات را ندارند و نبايد نظرات خود را بر ديگران تحميل کنند و ملت افغانستان ثابت نموده است که تحميل خارجى را نمى‌پذيرد.

نامه‌ اعتراض‌آميز سلطانيه به البرادعى

نماينده دائم ايران در نامه‌اى اعتراض شديد خود را به مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نسبت به درج اطللاعات محرمانه و همکارى‌هاى پادمانى ايران با آژانس و نيز بخش‌هايى از گزارش اخير مديرکل درباره مطالعات ادعايى و فعاليت‌هاى نظامى اعلام کرد.

ايران در اين نامه نسبت به درخواست‌هاى غيرقانونى و مداخله‌جويانه در حاکميت ايران از جمله درخواست براى امضا و تصويب پروتکل الحاقى و طرح دوباره مسايل مربوط به شش موضوع باقى‌مانده که در چارچوب توافقى با آژانس (مداليتى) حل و فصل شده است اعتراض کرده است.

طرح ادعاهاى واهى پيرامون جزيرهاى سه‌گانه، دخالت در امور داخلى ايران است

سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان طرح ادعاهاى واهى و بى‌اساس پيرامون سه جزيره ايرانى تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسى در بيانيه پايانى اجلاس يکصد و دوازدهم وزيران خارجه شوراى همکارى خليج فارس را دخالت آشکار در امور داخلى ايران خوانده و آن را رد کرد.

هنوز نتوانسته‌اند يک دليل محکمه پسند مبنى بر دخالت ايران در اميا ارايه دهند

حسن قشقاوی سخنگوى وزارت خارجه گفت: صهيونيسم جهانى و برخى مسئولين دولت آرژانتين مى‌توانند هر ادعايى را مطرح کنند اما بعد از گذشت بيش از پانزده سال نتوانسته‌اند يک دليل قانع کننده و محکمه پسند مبنى بر دخالت جمهورى اسلامى ايران در قضيه "اميا" ارايه دهند.

وی گفت: على رغم اينکه آنها علاوه بر سرادار وحيدى، بعضى ديگر از مسئولين بلندپايه جمهورى اسلامى ايران را نيز مورد اتهام قرار داده‌اند ولى اين احکام آنقدر بى‌اساس بود که هيچ حقوقدان منصفى آن را نپذيرفت و بر سياسى بودن آن اذعان شد.

بسته‌ پيشنهادى ايران یک ابتکار عمل است

علاءالدين بروجردى رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، بسته‌ پيشنهادى ايران را ابتکار عمل توصيف و تاکيد کرد: اين اولين بسته‌ ارايه شده نيست و تا قبل از اين نيز ما بسته‌اى را در برابر بسته‌ 1+5 ارايه کرده بوديم.

وى افزود: علت اينکه جمهورى اسلامى ايران و شوراى امنيت ملى به‌خصوص از اين ابتکار عمل استفاده کرده است، اين بود که ما معتقديم مجموعه مباحث بين ايران و 1+5 طيف گسترده‌اى از مسائل است که مجموعه‌اى از آنها نيازهاى کشورهاى غربى را تشکيل مى‌دهند.

مصر و ایران مواضع مشترک فراوانی دارند

منوچهر متکی تاکید کرد: برخی اختلافات جزئی نباید بر فضا حاکم گردد و هنر دیپلماسی است که می تواند مصالح عالیه کشورها را به نحو حکیمانه تدبیر نماید و نباید فرصت را به برخی از رسانه های غیر حرفه ای برای حاشیه سازی در این میان داد.

متکی با تبیین مسئولیت های جاری و آتی جنبش غیر متعهدها از طریق مصر و ایران اظهار داشت: مصر و ایران در مجامع بین المللی و در جنبش غیر متعهدها مواضع مشترک فراوانی دارند که می تواند فرصت های مفیدی برای گسترش رایزنی در موضوعات مورد علاقه و از جمله عدم اشاعه سلاح اتمی در منطقه خاورمیانه را فراهم سازد.

عوامل شناخته شده‌اى مانع توسعه روابط ایران و عربستان است

رئيس‌ مجلس خبرگان رهبرى در دیدار سفیر عربستان با اشاره به مسائل و مشکلات در برخى کشورهاى اسلامى مانند عراق، افغانستان، لبنان و فلسطين تاکيد کرد: همکارى ايران و عربستان در زمينه‌هاى امنيتى مى‌تواند دخالت بيگانگان در منطقه را کاهش دهد.

هاشمى‌رفسنجانى با اشاره به شرايط دو کشور در زمينه توسعه افکار دينى گفت: شرايط و عوامل شناخته شده‌اى مانع توسعه روابط دو کشور است.

ايران برگزارى اجلاس چهار کشور را عليه منافع خود تلقى مى‌کند

منوچهر متکى با اشاره به رايزنى‌هاى خود با کشورهاى ساحلى درياى خزر ظرف روزهاى اخير،‌ از اخبار منتشره در خصوص برگزارى اجلاس چهار کشور حاشيه درياى خزر در اکتائو قزاقستان ابراز ناخرسندى کرد و گفت: برگزارى اين اجلاس برخلاف توافقات پنج کشور حاشيه درياى خزر است که کليه مسائل درياى خزر می بايست با حضور تمامى کشورهاى ساحلى درياى خزر مطرح و تصميم‌گيرى شود. همچنين جمهورى اسلامى ايران برگزارى اجلاس چهار کشور را عليه منافع خود تلقى مى‌نمايد.

شيوخ کوچک خليج فارس بسيار گستاخ شده‌اند

حسينعلى شهريارى نماینده مجلس گفت: متاسفانه سياست خارجى در موضع انفعالى است؛ چرا که با وجود دخالت هاى نا به جا کشورهاى اروپايى به خصوص سفارت خانه هاى آنها دراغتشاشات اخير هيچ برخوردى با اين کشورها انجام نشد، از طرف ديگر شيوخ کوچک خليج فارس بسيار گستاخ شده‌اند و رفتار بسيار زشت و غيرانسانى با شهروندان ايرانى دارند.

چاوز یک موحد معتقد است

احمد سبحانی مدیرکل آمریکای جنوبی وزارت خارجه در خصوص برخی اخبار منتشر شده که در آن هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا فردی کمونیست معرفی شده و انتقادات وارده در خصوص حضور چاوز در حرم امام رضا (ع)، با بیان اینکه آقای چاوز بارها اعلام کرده که یک موحد مسیحی معتقد است، گفت: همواره کلیسا در آمریکای لاتین با حرکت‌های انقلابی موافق نبوده و در کنار حکومت‌ها قرار داشته است، به همین دلیل اصولاً انقلابیون با کلیسا رابطه خوبی نداشته‌اند؛ اما همیشه آقای چاوز اعلام کرده که یک مسیحی معتقد است و بر این عقیده می‌باشد که حضرت مسیح روزی خواهد آمد و به همراه حضرت مهدی جهان را پر از عدل و داد کرده و هر دو رهبری جهان را برعهده می‌گیرند.

ایران پس از انتخابات، مقتدرترين نظام دنيا شده است 

محمود احمدی نژاد در مراسم توديع و معارفه وزير اطلاعات با بيان اينکه "امروز مسئوليت‌ها خيلى سنگين است"؛ تصريح کرد: همه عقلاى دنيا فهميدند که ملت ايران و جمهورى اسلامى پس از انتخابات، مقتدرترين نظام دنيا شده است.


نظر شما :