تکرار ادعاهای امریکا علیه ایران پس از مدت‌ها سکوت

۱۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۱ کد : ۵۶۴۳ اخبار اصلی
مایکل کوربن جانشین معاون وزیر امور خاجه امریکا در امور عراق نسبت به نیات ایران در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما از برنامه‌های ایران در عراق و اهدافی این کشور در عراق دنبال می‌کند نگرانیم.»
تکرار ادعاهای امریکا علیه ایران پس از مدت‌ها سکوت

دیپلماسی ایرانی: مایکل کوربن جانشین معاون وزیر امور خاجه امریکا در امور عراق نسبت به نیات ایران در عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما از برنامه‌های ایران در عراق و اهدافی این کشور در عراق دنبال می‌کند نگرانیم.»

کوربن هیچ چیز درباره این که چه چیزی وی و ایالات متحده را از نیات ایران در عراق نگران کرده، بیان نداشت و هیچ سندی را نیز در این زمینه ارائه نداد.

وی درباره حمایت ایالات متحده امریکا از مالکی تاکید کرد، حمایت ما از مالکی تنها تا روز انتخابات مجلس عراق است و پس از آن از هر کس ملت که عراق انتخاب کند، حمایت خواهیم کرد.

وی درباره بحرانی که میان عراق و سوریه به وجود آمده نیز گفت: «ما همواره گفته‌ایم که سوریه باید بیش از اینها به عراق کمک کند. از لحاظ تحویل شورشیان خارجی که در سوریه به سر می‌برند و قصد تخریب در عراق دارند یا رهبران سابق بعثی‌ای که در سوریه ساکن هستند و از خاک سوریه عملیات تروریستی در عراق را هدایت می‌کنند، در همه زمینه‌ها بارها گفته‌ایم که سوریه باید به عراقی‌ها کمک کند. اما اکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. اگر هم سوریه کمکی کرده، کمک جدی و در خور توجهی نبوده است.»

نوری مالکی نخست‌وزیر عراق گفته است که 90 درصد شورشیان و تروریست‌هایی که دست به عملیات تخریبی در عراق می‌زنند از مرز این کشور با سوریه وارد عراق می‌شوند.

کوربن درباره تقاضای عراق برای محاکمه عاملین انفجار چهارشنبه خونین نیز گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که حیرتی وجود دارد که نشان می‌دهد تا چه اندازه آن حادثه تلخ تروریستی دردآور و ناراحت‌کننده بوده است.»

کوربن بار دیگر مدعی شد، ما از نیات ایران در عراق بسیار نگرانیم. ما و عراقی‌ها بارها قربانی اموال و سلاح‌های ایرانی شده‌ایم که وارد عراق شده‌اند.

چندی پیش یکی از مقام‌های امنیتی دفتر نخست‌وزیری عراق به اتهام همکاری با ایران و چشم‌پوشی بر سر عبور آنچه جاسوس‌های ایرانی به داخل عراق گفته شده، از سمت خود عزل شد.

امریکا مدت‌ها بود که ایران را به حمایت از گروه‌های خاص درگیر با نظام عراق یا آنچه جریان‌های تروریستی می‌نامید یا فعالیت‌های تروریستی عراق متهم نکرده بود. این نخستین موضع یکی از مقام‌های امریکایی علیه ایران بر سر عراق در سال جاری میلادی محسوب می‌شود.


نظر شما :