سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۲۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۰ کد : ۵۳۶۶ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
 سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

سفیر ایران در عراق، فرمانده سپاه پاسداران، معاون فرهنگى ستاد کل نيروهاى مسلح، نمایندگان مجلس، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، رییس قوه قضاییه و نماينده ايران در آژانس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

منزوى کردن ايران يکى از دلايل رواج ايران‌هراسى است

فرمانده‌ نيروى زمينى ارتش درباره پروژه ايران‌هراسى غرب تصريح کرد: يکى از پروژه‌هايى که در تهديدات نرم دشمن بسيار به آن دامن زده مى‌شود ايران‌هراسى است؛ ايران را به عنوان کشورى که در حال بر هم زدن امنيت منطقه است معرفى مى‌کنند و با مطرح کردن بحث‌ هسته‌اى مى‌خواهند به دنيا بگويند ايران تهديدى براى امنيت منطقه است.

سردار پوردستان منزوى کردن ايران را يکى از دلايل رواج ايران‌هراسى خواند و گفت: اين پروژه براى آن بود که هيچ کشورى با جمهورى اسلامى ارتباط برقرار نکند. ديگر دليل رواج اين مولفه از سوى آمريکا توجيه حضورش در منطقه بود تا کسى به حضورش ايراد نگيرد و بگويد ما آمده‌ايم تا شما را از شر ايران حفظ کنيم.

رهبرى جنبش در جهان اسلام برعهده نظام اسلامى ماست

هاشمى شاهرودى با اشاره به اتفاقات عليه حقوق بشر در منطقه و ظلم‌هاى کشورهاى مدعى پيشرفت در حقوق بشر را متجلى در حقوق عليه اقليت‌ها و حجاب و جنايت عليه زن مومنه محجبه در آلمان برشمرد و گفت: خداوند لطف مى‌کند و چهره‌هاى مدعيان را روشن مى‌سازد و همه نظاره گر هستند که همه اين اقدامات و جنايات صورت مى‌گيرد و با منع هرگونه تبليغ، روحيه جنايتکارانه کشورهاى مختلف ديده مى‌شود.

وى افزود: ما در برابر چالش‌هاى مهم جهانى هستيم و با نظام‌هاى اسلامى و کل جهان اسلام سر و کار داريم و رهبرى تحقق اين جنبش در جهان اسلام برعهده نظام اسلامى ماست و بايد اين دستاوردها را حفظ کرد که بسيار گران سنگ هستند.

با قدرت‌هاى مداخله‌گر در امور ايران برخورد مى‌کنیم

دکتر احمدى‌نژاد با بيان اينکه قدرت‌هاى زورگو و استکبار جهانى، اخبار را جعل و آن قدر تکرار مى‌کنند تا انسان‌ها باور کنند، گفت: در گردهمايى استادان بسيجى در مشهد مقدس تأکيد کردم که دولت با آغاز دور جديد فعاليت‌ها با قدرت‌هاى زورگو و مداخله‌گر در امور ايران برخورد و آنها را به سقف مى‌زند، اما با جنگ روانى در داخل و به دروغ اين گونه تبليغ کردند که احمدى‌نژاد با آغاز دور جديد فعاليت‌ها مخالفان خود در کشور را به سقف مى‌زند و عده‌اى نيز روى اين خبر جعلى تحليل‌هاى نادرست ارائه و مطرح کردند و حتى پس از اطلاع‌رسانى درباره اصل خبر نيز به دروغ‌پردازى خود ادامه دادند.

ایران بر جهان عارى از سلاح اتمى تاکيد دارد

علی اصغر سلطانیه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تصريح کرد: سياست جمهورى اسلامى ايران همواره تاکيد برخلع سلاح کامل هسته‌اى بوده و هست و بر جهان عارى از سلاح اتمى تاکيد دارد.

امروز مشترکات زيادى در دنيا وجود ندارد

منوچهر متکی گفت: امروز مشترکات زيادى در دنيا وجود ندارد و اين به دليل زياده‌خواهى‌ها و جارى نبودن عدالت است، اما تبليغ هم‌سرنوشتى جامعه بشرى و مقايسه آن با آنچه اکنون در جوامع در حال گذر است مى‌تواند مخاطبان زيادى بيابد. اين‌که جامعه بشرى در پايان راه هم‌سرنوشت است. اگر بتوانيم مشخصه‌هاى دنيايى که مسيح ايجاد مى‌کند بررسى و ترسيم کنيم، مخاطبان زيادى در دنيا خواهيم يافت.

در جامعه حاضر مخرب‌ترين سلاح، سلاح هسته‌اى است

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در جامعه حاضر مخرب‌ترين سلاح، سلاح هسته‌اى است. همان‌گونه‌ که اينها سعى دارند به موضوع انرژى هسته‌اى ايران پوشش سلاح هسته‌اى بدهند. اما توجه کنيد در 20 سال اخير يک طرف بسيارى از بحران‌ها قدرت‌هاى مسلط بودند که اين سلاح را به وفور داشته‌اند پس چرا اين نتوانست آنها را کمک کند.

وزير امور خارجه‌ ادامه داد: معتقديم سلاح هسته‌اى کارآمدى خود را از دست داده است چرا که اگر مى‌توانست مشکلى را حل کند تا حالا اين کار را کرده بود.

عناصر بيگانه و عناصر پشت پرده براى مرحله بعدى کودتا، برنامه‌ريزى کرده‌اند

معاون فرهنگى و تبليغات دفاعى ستاد کل نيروهاى مسلح گفت: تفاوت ديگر کودتاى سخت با نرم آن است که در کودتاى سخت با زدن سران کودتا، معمولا کودتا خنثى مى‌شود؛ در حالى که مديران اصلى کودتاهاى رنگين با چند لايه ‌کردن عناصر حاضر در صحنه، قادرند براى چند مرحله، کودتا را برنامه‌ريزى و مديريت کنند لذا همه دستگاه‌هاى ذى‌ربط و از جمله رسانه‌ها و به‌ ويژه نخبگان و خبرگان کشور و آحاد مختلف مردم بايد در اين زمينه مراقبت‌هاى لازم را انجام دهند.

سردار جزایری تاکيد کرد: بدون ترديد از همان فرداى شکست طرح کودتاى سبز در ايران، عناصر اصلى بيگانه و عناصر پشت پرده آن در داخل براى مرحله بعدى کودتا برنامه‌ريزى خود را شروع کرده‌اند و از آن‌جا که در اين نوع اقدامات چند سناريو طراحى مى‌شود، سناريوى بعدى کودتاگران هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد. در عين حال وجه مشترک سناريوى جديد با طرح قبلى، استفاده‌ اطلاعاتى، امنيتى و جاسوسى در قالب رسانه‌اى است که به ويژه بايد در مورد آن دقت‌هاى لازم مبذول شود.

بیانیه اتحادیه اروپا شگفت انگیز و بیانگر کاپیتولاسیون است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیانیه اتحادیه اروپا درباره دادگاه متهمان به دخالت در حوادث پس از انتخابات را "غیرحقوقی و شگفت انگیز" خواند و گفت: بیانیه آنها برخلاف مسئولیت حقوقی افراد و دولت ها بوده و بیانگر نوعی کاپیتولاسیون است.

حسن قشقاوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به موضوع محاکمه برخی وابستگان و شهروندان خارجی در دادگاه ایران اختصاص داشت، با اشاره به محاکمه یک زن فرانسوی گفت: این فرد برای آموزش زبان فرانسه در دانشگاه صنعتی اصفهان، بورس شش ماهه داشت ولی همان طور که در تماس تلفنی وزیران امور خارجه ایران و فرانسه مطرح شد، او در تظاهراتی شرکت کرده و هم چنین مطالب و تصاویری را از طریق پست الکترونیک ارسال کرده بود که هیچ ربطی به آموزش زبان ندارد.

مقابله با تهديد نرم عزم همگانى فرماندهان و مسوولان سپاه را مى‌طلبد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى گفت: امروزه در نظام جمهورى اسلامى ايران مقابله با تهديد نرم در اولويت بوده و عزم همگانى فرماندهان و مسوولان سپاه را در تحقق اين موضوع مهم مى‌طلبد.

سردار جعفری همچنين با تاکيد بر اينکه "ماموريتى که سپاه براى نواحى و اقشار بسيج قايل است مقابله با تهديدات نرم و عمق بخشى داخلى انقلاب است" افزود: استراتژى سپاه در تهديد نرم به صورت پيشگيرانه، اشراف اطلاعاتى کامل روى نوع تهديد، زمان وقوع و برنامه براى پيشگيرى وقوع و به وجود آمدن تهديد است.

بحثى درباره ميانجى‌گرى عراق درباره سه آمريکايى مطرح نشده است

سفير کشورمان در عراق تصريح کرد: هيچ گونه بحث ميانجى‌گرى از طرف عراق در رابطه با سه آمريکايى دستگير شده در مرزهاى ايران مطرح نشده است.

حسن کاظمى قمى در پاسخ به سخنى در مورد مذاکرات وى با هوشيار زيبارى ـ وزير خارجه عراق ـ در مورد سه آمريکايى دستگير شده در مرزهاى ايران، خاطرنشان کرد: آقاى زيبارى از من در اين‌باره سوال کرد که من به وى گفتم که موضوع را از تهران سوال مى‌کنم و اگر اطلاعاتى باشد به شما خواهم گفت.

تاکید بر دخالت‌ انگلیس، امریکا و فرانسه در امور داخلی ایران

در بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمده است: اعتراف صریح وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر حمایت پشت پرده از آشوبگران و عنوان نمودن این جمله که ما کارهای بسیاری انجام دادیم تا بدون اینکه سر راه واقع شویم به معترضان قدرت ببخشیم و آمریکا به حمایت لفظی و پشتبانی از مخالفان ادامه می‌دهد. همچنین اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه به سفارت فرانسه در تهران دستور داده شده است که در صورت در خواست پناهندگان از سوی تظاهرکنندگان تحت تعقیب در ایران این سفارتخانه درخواست آنها را پذیرفته و به آنها پناهندگی اعطا کند و درهای خود را به سوی آنها باز نگهدارد.دخالت‌های گسترده انگلیس در آشوب های اخیر آنقدر آشکار و پررنگ بود که موجب اخراج دو تن از از دیپلمات‌های آنها به عنوان عناصر نامطلوب گردید و مطالب مهم کارمند محلی آنها در تهران را نیز همه دیدند و شنیدند.

این بیانیه می افزاید: همه اینها و موارد متعدد دیگر نمونه های بارز دخالت‌های آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در امور داخلی ایران است.


نظر شما :