هیات نمایندگی ایران در آبخازیا چه می‌کرد؟

۱۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۰ کد : ۵۳۴۷ اروپا
آقای باگایش اعلام کرد که او یک سری گفت‌وگوهای سازنده را با برخی از کشورها در این زمینه انجام داده است و همچنین تاکید کرد که چند روز قبل پذیرای یک هیات نمایندگی از طرف ایران بوده که به نظر می‌رسد خواهان همکاری‌های اقتصادی در آینده بودند.
هیات نمایندگی ایران در آبخازیا چه می‌کرد؟

در تاریخ 16 جولای سال 2009، سرکئی باگایش، رهبر دولت جدایی‌طلبان در منطقه آبخازیا که در حال حاضر تحت اشغال روسیه قرار دارد با شبکه رادیویی اخو مسکووی، متعلق به مسکو مصاحبه‌ای انجام داد.

طی این مصاحبه او به مسائلی اشاره کرد که احتمال پیوستن آبخازیا به روسیه را طی یک رفراندوم مردمی بررسی می‌کرد تا بتواند روابط بین‌المللی خود در منطقه را مدیریت کند.

آقای باگایش اعلام کرد که او یک سری گفت‌وگوهای سازنده را با برخی از کشورها در این زمینه انجام داده است و همچنین تاکید کرد که چند روز قبل پذیرای یک هیات نمایندگی از طرف ایران بوده که به نظر می‌رسد خواهان همکاری‌های اقتصادی در آینده بودند. او در این مصاحبه با دقت به این مسئله اشاره کرد تا شبهه‌ای مبنی بر به رسمیت شناختن آبخازیا از سوی ایران وجود نداشته باشد، اما اشاره کرد که آماده است تا روابط اقتصادی، فرهنگی و انسانی خود را با ایران گسترش دهد.

تصور این مسئله سخت است که هیات نمایندگان ایرانی به سوخومی بدون موافقت روس‌ها سفر کرده باشند چرا که تنها راه رسیدن به منطقه آبخازیا از خاک روسیه است. وب سایت رسمی رئیس‌جمهور آبخازیا که معمولا هرگونه مسئله‌ای را در آبخازیا و مناطق اطراف در این سایت به نمایش می‌گذارد هیچ یادداشتی در رابطه با سفر هیات نمایندگان ایرانی را در سایت خود منتشر نکرد.

گمانه‌زنی در رابطه با اهداف این سفر که از 11 جولای تا 14 جولای به طول انجامیده بسیار دشوار است. با توجه به آژانس‌های خبری روسیه روسبلت و آپسینی‌پرس، هیات نمایندگی ایران شامل کارشناسان منطقه قفقاز بودند که برای گفت‌وگو با مقامات آبخازیا به منطقه سفر کرده بودند و مذاکرات آنها بدون حضور خبرنگاران و با درخواست هیات ایرانی انجام شده بود. مذاکرات گروه ایرانی همچنان به صورت محرمانه باقی مانده است. بنا به گزارش رزبالت، ایران در حال حاضر در راستای برقراری ارتباط با آبخازیا و اوستیای جنوبی گام بر می‌دارد.

چنین مذاکرات محرمانه‌ای می‌تواند تنها با دو فاکتور توضیح داده شود. ابتدا اینکه ایران با توجه به آنکه این کشور روابط خوبی با روسیه دارد اما هرگز در ارتباط با استقلال گرجستان مسئله‌ای را مطرح نکرده است و تهران در به رسمیت شناختن آبخازیا و اوستیای جنوبی مسکو را همراهی نکرد.

از طرف دیگر در کنار آثار باستانی و مناظر طبیعی که آژانس‌های خبری از آنها به عنوان هدف هیات ایرانی برای این سفر نام برده‌اند، آبخازیا دارای امکانات هسته‌ای است که از دوران شوروی به جای مانده است. از همه این‌ها مهم‌تر می‌توان به موسسه فیزیک و تکنولوژی وکوآ ( (vekuaاشاره کرد که در سوخومی قرار دارد و در حال حاضر خارج از کنترل مقامات گرجستان است.

هدف این هیات ایرانی در سفر به آبخازیا هرچه که باشد، احتمال دارد که دولت گرجستان در پی یافتن دلیل و اهداف این سفر برآید، اگر تا امروز چنین اقدامی نکرده باشد. در عین حال امریکا و ترکیه نیز می‌خواهند با دقت بیشتری به آنچه که ایران در آبخازیا انجام می‌دهد بنگرند.

منبع: Jamestown Foundation


( ۵ )

نظر شما :