سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۱۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۲ کد : ۵۳۱۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

رییس دولت، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، وزیر امور خارجه و یکی از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

دولت آمريکا مراقب دام‌هايى که براى او پهن کرده‌اند باشد

منوچهر متکی در مورد بحث‌هاى مربوط به فلسطين و مذاکرات جديد گفت: دولت جديد آمريکا بايد مراقب دام‌هايى که براى او پهن کرده‌اند باشد؛ اگر اوباما مهم‌ترين شعارش را تفاوت سياست‌هايش با دولت بوش قرار داده بايد بداند که ورود به حلقه جديد مذاکرات با توجه به سياست‌هاى رژيم صهيونيستى افتادن در دامى است که هدف غايى آن به تسليم کشاندن دولت‌هاى عربى در طرح حداقلى است.

رييس دستگاه ديپلماسى ادامه داد: در طول چند دهه گذشته آمريکا و ديگر حاميان اين رژيم با تهديد و تطميع نتوانستند فلسطينيان مقاوم را به تسليم وادارند و شما (آمريکا) نيز نخواهيد توانست.

کشورهاى دخالت کننده در انتخابات ايران در تمام قتل‌ها و اتفاقات شريک‌اند

منوچهر متکی گفت: کشورهاى غربى در اين انتخابات امتحان خود را پس دادند و يک‌بار ديگر در تعامل با مسايل منطقه مردود شدند و در انتخابات ايران دخالت کردند که اگر نيازمند آدرس هستند به ملاقات‌هاى وابستگان‌شان با سفيران خارجى يا اظهارات محرمانه سفيران‌شان و مبادلات و گفت‌وگوهاى سرويس‌هاى امنيتى با برخى مقامات کشورهاى منطقه رجوع کنند.

او ادامه داد: کشورهاى دخالت کننده در انتخابات ايران از طريق شبکه‌هاى تلويزيونى چگونگى اغتشاش و ساخت مواد منفجره را آموزش مى‌دادند و بنابراين در تمام قتل‌ها و اتفاقات شريک‌اند و بايد پاسخ دهند و البته صحنه‌گردانان اصلى مى‌دانند که ما از تحليل‌هاى درونى آن‌ها مطلعيم.

عراقى‌ها حسن نيت ايران را درک کردند

عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت: دولت عراق فرصت شش ماهه به منافقين داد که از عراق خارج شوند اما بخشى از آنها کماکان در داخل عراق ماندند که در نتيجه نيروهاى امنيتى وارد اين پادگان شدند.

حشمت الله فلاحت‌پيشه درباره‌ گسترش روابط ايران و عراق و تاثير آن در اين قضيه نيز آن را دليل دوم اين بحث دانست و تاکيد کرد: در موافقت‌نامه امنيتى، عراقى‌ها از نيروهاى آمريکايى خواستند تا خاک‌شان به محل اقدامات ايذائى و تهاجمى عليه کشورهاى ديگر تبديل نشود و از سوى ديگر خود عراقى‌ها در طول دوره‌هاى انتقالى، حسن نيت ايران را درک کردند.

دشمنان با ميرحسين موسوى ارتباط برقرار کردند

فرمانده نیروی مقاومت بسیج با بيان اينکه "دشمنان فکر مى‌کردند با گفتمان‌سازى جديد مى‌توانند به جمهورى اسلامى ايران آسيبى برسانند" گفت:‌ آنها مرتب در ارتباط با اين گفت‌وگو تبليغ مى‌کردند و حتى به صورت رسمى نيز اين مسئله را پيگيرى کردند. آنها پس از اينکه فهميدند مذاکره به ضرر آنهاست مذاکره را تعطيل کردند و فهميدند که نمى‌توان با آرمان‌ها و منافع ملى ايران کارى داشت؛ بنابراين به سراغ جريان ديگرى رفتند که با روحيه ملت بازى کنند که اين راهکار نيز نتيجه نداد و به انتخابات رسيد و شروع به برنامه‌ريزى در راستاى اين انتخابات کردند.

 

طائب اضافه کرد: مستکبران پروژه ملت‌سازى را دنبال و فکر مى‌کردند مى‌توانند همان استراتژى عراق که بر روى حاکمان عراق اجرا کردند را نيز در ايران اجرا کنند. آنها شبکه بى‌بى‌سى را فعال کردند و شبکه‌هاى فارسى زبان را به استفاده حداکثرى از فضاى مجازى در پيش گرفتند و به دنبال بر هم زدن اين انتخابات بودند و شرطى را قرار دادند که يا حتما پيروزى را به دنبال داشته باشد و يا مساله‌ تقلب مطرح شود.

وى با تاکيد بر اينکه "آنها با ميرحسين موسوى ارتباط برقرار کردند و در داخل و خارج جريان‌سازى مى‌کردند" ادامه داد: بعضى از احزاب نيز به دنبال اين بودند که دولت نهم را ساقط کنند و دولت ديگرى بر روى کار آيد؛ بنابراين آن‌قدر روى موسوى کار کردند که او نيز باور کرده بود که پيروز است و اگر پيروز نباشد حتما تقلب رخ داده است. آنها عمليات روانى سنگينى را دنبال مى‌کردند و با شعارهاى تحريک کننده اين جريان‌سازى را ادامه دادند.

ملت ایران باید در مدیریت جهانی مشارکت فعال داشته باشد

محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه "همه باید در جامعه صداقت، شادابی و حفظ کرامت را احساس کنند و مردم نیز در دفاع از حق و مظلوم شجاعت داشته باشند" در تحلیل رویکرد دولت دهم در زمینه سیاست خارجی گفت: ملت ایران باید در مدیریت جهانی مشارکت فعال داشته باشد.

وی خطاب به قدرت های غربی تاکید کرد: شما چه بخواهید و چه نخواهید خورشید عدالتگر در جهان طلوع کرده و حکومت عدل در سرتاسر دنیا حکمفرما خواهد شد.

کسى در ايران منتظر تبريک گفتن شما نيست

رييس‌ دولت دهم با بيان اينکه ملت ايران اهل منطق، گفت‌وگو و تعامل سازنده است، گفت: اساس سياست خارجى ما ارتباطات گسترده و سازنده با تمام ملت‌ها و دولت‌هاى مستقل بر اساس عدالت، احترام و دوستى است اما در برابر قانون‌شکنى، مداخله‌گرى، سوءاستفاده از ساختارهاى بين‌المللى، تجاوز و بى‌عدالتى سکوت نخواهيم کرد. ما خواهان رابطه‌ برادرانه و دوستانه‌اى هستيم ولى بى‌ادبى، دخالت و توهين را تحمل نخواهيم کرد.

وى ادامه داد: شنيديد که برخى از آنها اعلام کردند انتخابات و دولت را به رسميت مى‌شناسيم اما تبريک نخواهيم گفت. معنى اين رفتار چيست؟ پيام روشن اين رفتار اين است که آنها دموکراسى را فقط در خدمت منافع خود مى‌پسندند. آنها به راى و حقوق ملت‌ها احترام نمى‌گذارند. آنها خود را معيار و شاخص دموکراسى مى‌شناسند و اتفاقا ملت ما با همين اخلاق و روحيه، مخالف است و در برابر آن ايستاده است.

احمدى‌نژاد خطاب به اين دولت‌هاى خارجى، گفت: لازم است بدانيد کسى در ايران منتظر تبريک گفتن شما نيست. ملت ايران نه براى اخم‌ها و تشرهاى شما ارزشى قائل است و نه براى تبريک و لبخندهاى شما ارزشى قائل خواهد بود.


نظر شما :