اخبار کوتاه انتخاباتی از افغانستان

۱۲ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۲ کد : ۵۲۸۸ آسیا و آفریقا
آنچه در این بخش می خوانید: احتمال تشنج آفرینی از سوی طرفداران عبدالله عبدالله در صورت پیروزی مجدد کرزی تکذیب شد، حامد کرزی حاضر به شرکت در مناظره تلویزیونی است، طالبان خواستار تحریم انتخابات افغانستان شد.
اخبار کوتاه انتخاباتی از افغانستان

کرزى حاضر به شرکت در مناظره تلويزيونى است اما تلویزیون دولتی

وحيد عمر سخنگوى کمپين انتخاباتى حامد کرزى در یک کنفرانس مطبوعاتى اعلام کرد که کرزى حاضر به مناظره تلويزيونى است.

به گفته وی، رئيس جمهور افغانستان در آينده نزديک در يک مناظره تلويزيونى حضور خواهد يافت تا تمام رسانه هاى داخلى و خارجى آن را تحت پوشش قرار دهند.

عمر گفت: کرزی حاضر است در یک مناظره ملی و رویایی که نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی حضور داشته باشند، برنامه های پنج ساله خود را اعلام کند.

چند روز پیش يک تلويزيون خصوصى (طلوع) مناظره ای را برگزار کرد که توسط حامد کرزى رد شده بود ولى در آن اشرف غنى احمدزى و عبدالله عبدالله شرکت کرده بودند.

رییس جمهور افغانستان در جریان مناظره نخست شرکت نکرد و دلیل آن را حاضر نبودن همه نامزدها در برنامه مناظره ها اعلام کرد. او که بواسطه عدم حضورش زیر فشار منتقدان قرار دارد، شرکت در مناظره تلویزیون ملی را پذیرفته است.

تکذیب احتمال اغتشاش آفرینی از سوی حامیان دکتر عبدالله

وحید عمر سخنگوی ستاد انتخاباتی کرزی در جریان نشست مطبوعاتی خود، به مندرجات یکی از سایت های عربی که از قول ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله احتمال ایجاد اغتشاش پس از انتخابات را مطرح کرده بود، تاخت و آن را غیر مسئولانه و خلاف قانون اساسی خواند.

اشاره عمر به اظهارات عبدالستار مراد مسئول ستاد دکتر عبدالله بود مبنى بر اينکه "اگر عبدالله رئيس جمهور آينده افغانستان نشود، آنان به تظاهرات و تنشج دست خواهند زد" غير مسئولانه و خلاف قانون اساسى افغانستان خواند.

در يکى از سايت هاى عربى به نقل از ستار مراد آمده بود: "در صورتى که نامزد ما در انتخابات رياست جمهورى برنده نشود، حاميان ما دست به اعتراضی گسترده خواهند زد و هرگز اين را نخواهیم پذیرفت که کرزى برنده شود."

نکته جالب توجه نزدیکی عبارات منسوب به این فرد با برخی عبارات مورد استفاده در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران است. در سايت مذکور به نقل از ستار مراد آمده بود: "اگر کرزى دست به تقلب وسيع نزند برنده نخواهد شد."

ستاد انتخاباتی دکتر عبدالله نقل این عبارات را از سوی ستار مراد تکذیب کرده است.

آتش افروزی طالبان در روزهای مانده به انتخابات

پس از اینکه طالبان خبر پذیرفتن آتش‌بس در بادغیس را بی‌اساس خواند و آن را تکذیب کرد، منابع طالبانی اعلام کردند که به مخالفت خود با دولت ادامه می دهند و از مردم نیز می خواهند انتخابات را که جنبه امریکایی دارد و بر خلاف منافع ملی و اسلامی افغانستان است تحریم کنند.

در بیانیه ای که از سوی طالبان منتشر شده، آمده است که این گروه از تمام امکانات خود برای مسدود کردن مسیرهای منتهی به محل های اخذ رای گیری و جلوگیری از مشارکت مردم استفاده می کند.

چند روز دولت افغانستان اعلام کرد که میان نیروهای حکومتی و طالبان در بادغیس آتش‌بس برقرار شده و طالبان متعهد شده اند که در این منطقه ناامنی ایجاد نکنند تا انتخابات در آرامش برگزار شود.


نظر شما :