احمدزی و کابوس تقلب و تشنج در انتخابات افغانستان

۱۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۰ کد : ۵۲۷۸ آسیا و آفریقا
اشرف غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری افغانستان دیروز درباره یکی از بحث انگیزترین موضوعات روز این کشور یعنی امکان بروز تقلب و خشونت های سیاسی از سوی حامیان نامزدها سخنانی ایراد کرد.
احمدزی و کابوس تقلب و تشنج در انتخابات افغانستان

بعد از حوادث به وجود آمده در جریان انتخابات خردادماه ایران، زمزمه هایی مبنی بر دخالت هایی در افغانستان برای به تشنج کشیدن فضای بعد از انتخابات شنیده می شود. بیش از همه این ستاد انتخاباتی دکتر عبدالله عبدالله است که در معرض فتنه قرار گرفته و ممکن است در صورت شکست در انتخابات، متهم به حمایت از خشونت و آشوب شود.

با بالا گرفتن این شایعه، دکتر اشرف غنی احمدزی دیگر نامزد مطرح این دوره اظهاراتی را بیان داشته است که طی آن خواستار اعتمادسازی دولت و پرهیز از رفتارهای خشونت آمیز شده است.

احمدزی با بیان اینکه "تغییر حکومت، یکی از مشخصه های اصلی بلوغ سیستم سیاسی است" گفت: زمانی که ما به عنوان رجال سیاسی کشور به همراه دلیل های قوی و معتبر، تعهد کرزی و تیم کاری وی را برای استقرار حکومت قانون، صادقانه و عادلانه زیر سوال می بریم، باید بدانیم که در برابر مردم افغانستان نیز مسئولیم تا هرگز اجازه ندهیم که تفاوت ها میان کاندیداها، زندگی آنها را آشفته کند و یا موجب عمل نادرستی شود.

وی افزود: من نخست از همه یک افغان و بعد از آن یک کاندید هستم. ما نمی توانیم اجازه بدهیم که گذشته باز هم تکرار شود، آن هم به خاطر کشمکش ها و اختلافاتی که بین چند گروه کوچک وجود دارد و می تواند به طور بالقوه زندگی میلیون ها انسان بیگناه این کشور را نابود کند. اکنون یک نیاز ضروری و عاجل برای تهیه ضوابط و اصولی که مشروعیت نتایج انتخابات پیشرو را تضمین می کند، احساس می شود.

نامزد ریاست جمهوری افغانستان اضافه کرد: اگر این طور به نظر می رسد که ممکن است در نتایج انتخابات پیش رو تقلب هایی صورت بگیرد، باید رای دهندگان افغان این اطمینان را پیدا کنند که در جواب این تقلب ها، برنامه هایی منطقی وجود دارد که می تواند از رای آنها حفاظت کند. برنامه هایی مانند رای گیری دوباره و یا شمارش دوباره آرا یا عمل هایی از این دست.

احمدزی تصریح کرد: من از جامعه بین المللی و کاندیدان مطرح ریاست جمهوری تقاضا می کنم تا ضرورت این مسئله را درک کنند و در جهت ایجاد فضای اعتماد برای انتخابات تاریخی 29 اسد (مرداد) حداکثر تلاش خود را به کار بیندازند. ما باید به عدالت و بلوغ فکری مردم افغانستان ایمان داشته باشیم و بگذاریم آنها با آگاهی و شعورشان رای دهند. این وظیفه و تعهد ماست که یک پروسه شفاف و عادلانه را به وجود بیاوریم. شهروندان افغانستان باید احساس کنند که شرکت در انتخابات، وسیله ای برای پیشرفت زندگی آنها و نه پرتاب کشور به سوی هرج و مرج بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به مناظره های تلویزیونی میان نامزدها گفت: به طور تخمینی حدود 10 میلیون شهروند ما، مناظره اول اسد را تماشا کردند و یا آن را شنیدند. چیزی که قدرت رسانه را برای به هم پیوند زدن ما به هم به عنوان یک ملت و تعهد ما را برای مناظره درباره سرنوشت مشترک مان نشان داد. همه ما مسئول هستیم تا انتخابات آینده را تا حد ممکن، امن، معتبر و سراسری بسازیم. بنابراین، من یک بار دیگر از کرزی می خواهم تا وی جداً خود را به شرکت در یک مناظره زنده، که می تواند توسط شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی به طور همزمان نشر شود، متعهد بداند.


نظر شما :