تنش در روابط ايران و عراق در سايه سکوت وزارت خارجه

۲۸ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۲ کد : ۵۱۸۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پلیس بصره دو نفر از اعضای یک گروه شبه نظامی را که گفته می‌شود از سوی ایران حمایت می شدند به همراهی تعدادی خمپاره و خمپاره‌انداز بازداشت کرده است.
تنش در روابط ايران و عراق در سايه سکوت وزارت خارجه

پلیس بصره دو نفر از اعضای یک گروه شبه نظامی را که گفته می‌شود از سوی ایران حمایت می شدند به همراهی تعدادی خمپاره و خمپاره‌انداز بازداشت کرده است.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سرهنگ کریم الزیدی سخنگوی اطلاع رسانی در ستاد رهبری پلیس بصره در این باره گفت: «این دو نفر در منطقه المعثل شمال بصره به همراه تعدادی خمپاره و خمپاره‌انداز و تعدادی مین بازداشت شدند.»

هفته گذشته در پی حمله خمپاره‌ای به مقر سربازان امریکایی در بصره سه سرباز امریکایی کشته شدند. الزیدی درباره این که آیا این افراد در این عملیات دست داشته‌اند یا خیر گفت: «تاکنون ثابت نشده که این افراد در فعالیت‌های تروریستی یا نظامی یا طراحی نقشه‌ای برای حمله به یک هدف خاص مشارکت داشته باشند. اما پلیس همچنان مشغول بازجویی از آنان است.»

این در حالی است که ژنرال عادل دحام، رئیس پلیس بصره در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد، افرادی که بازداشت شده‌اند از سوی ایران حمایت می‌شدند و صبح دیروز اعتراف کردند که به پایگاه امریکایی‌ها در فرودگاه بصره حمله موشکی انجام دادند.

مسئولان امنیتی بصره نیز اعلام کردند، پس از بازجویی محل اختفای افراد دستگیر شده چهار خمپاره ساخت ایران به همراه سندهایی که در آنها نام افرادی که باید ترور می‌شدند قید شده بود، کشف کردند.

روز گذشته نیز سایت خبری آینده گزارش داد، ماه گذشته تیم بهره‌برداری نفتی عراق به همراه گروهی از نیروهای ارتش این کشور به یکی از حوزه‌های نفتی ایران در نوار مرزی حمله کرده و پس از تصرف اقدام به آغاز عملیات استخراج نفت کردند.

با این وجود مراجع مسئول در وزارت امور خارجه و نیروهای مسلح تنها به ارسال نامه‌ای بسنده کرده و طرف عراقی نیز با بی‌اعتنایی به نامه‌های ایران، به بهره‌برداری ادامه می‌دهد. این در شرایطی است که مطابق با توافقنامه 1975 الجزیره و قوانین بین‌المللی طرف عراقی به هیچ‌وجه مجاز به این تجاوز آشکار نیست.

به نظر می‌رسد در سایه تحولات داخلی ایران و اختلاف‌های سیاسی موجود بر سر جایگاه ایران در منطقه و خاورمیانه که باعث بروز تنش‌های شدید در روابط ایران با کشورهای عربی شده، دولت عراق تلاش دارد از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با سوء استفاده از فرصت‌ها علیه منافع جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شود. یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی ایران نیز هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در گفت و گوی مطبوعاتی خود بر وجود اختلاف با ایران بر سر مرزها تاکید کرده و گفته بود، باید بر سر توافق‌نامه الجزایر با ایرانی‌ها مذاکره کنیم. ما بندهایی از این توافق‌نامه را قبول نداریم.

وی مدعی شده بود، دولت ایران تا کنون حاضر نشده بر سر بندهای مورد اختلاف به مذاکره بنشیند و این باعث کدورت‌هایی میان دو طرف به ویژه دولت عراق شده است.

در سال گذشته نیز جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق توافق‌نامه الجزایر را که بر سر اقدام‌های خودسرانه صدام حسین رئیس جمهوری سابق عراق، ایران و عراق را وارد بک جنگ خونین 8 ساله کرد، زیر سئوال برد و گفت بسیاری از بندهای این توافق‌نامه را قبول ندارد.   

اکنون با گذشت زمان به نظر می‌رسد ابعاد تازه‌ای از اختلاف‌ها میان ایران و عراق بروز کرده که ظاهرا عمده این اختلاف‌ها سوء استفاده از جایگاه فعلی ایران در منطقه به حساب می‌آید.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :