قدرت‌نمايى اسرائيل و توجيه دولت مصر

۲۵ تیر ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۵۱۶۰ اخبار اصلی
مسئولان اسرائیلی و مصری اعلام کردند، دو ناو اسرائیلی روز گذشته از دریای مدیترانه و از طریق کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای سرخ شده است. وزارت امور خارجه مصر اين حرکت اسرائيل را مجاز دانسته است. اين در حالى است که منوچهر متکى در مصر به سر مى‌برد.
قدرت‌نمايى اسرائيل و توجيه دولت مصر

مسئولان اسرائیلی و مصری اعلام کردند، دو ناو اسرائیلی روز گذشته از دریای مدتیرانه و از طریق کانال سوئز عبور کرده و وارد دریای سرخ شده است. این منابع مدعی شده‌اند، این اقدام اسرائیل در حقیقت قدرت‌نمایی این رژیم به ایران است تا به زعم خود نشان دهد که قادر است با سرعت بالاتر از تصور، خود را به خلیج فارس و ایران برساند.

روزنامه لبنانی النهار که خود نیز منابع خود را خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز اعلام کرده، در این باره به نقل از مقام‌های اسرائیلی که خواسه‌اند نامشان فاش نشود نوشت: "این دو ناو جنگی حانیت و ایلات نام دارند و جزء گردان ساعر هستند. این دو ناو در راستای فعالیت‌های دریایی اخیر ارتش اسرائیل در دریای سرخ دست به این کاز زده‌اند."

نزدیک به 10 روز پیش نیز دو زیر دریایی اسرائیلی موسوم به دلفین در اقدامی مشابه از دریای مدیترانه و از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شدند که نیروی دریایی اسرائیل مدعی شد، این اقدام را در راستای مانورهای دریاییش برای رویارویی احتمالی با ایران انجام داده است.   

این در حالی است که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد در شرم الشیخ به سر می‌برد و به گفته منابع خبری عربی تا کنون سه مرتبه با احمد ابوالغیط همتای مصری خود گفت و گوهای صریحی را انجام داده است.

احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر در واکنش به تحرکات اسرائیل گفت: «هیچ منع قانونی برای عبور ناوهای جنگی اسرائیلی از کانال سوئز وجود ندارد و رفتار ما با آنان همانند رفتار با دیگر کشورها بر اساس توافق‌نامه نظارتی قسطنطنیه است. به موجب توافق‌نامه قسطنطنیه که در سال 1888 امضا شده، هر کشتی و ناو نظامی تا زمانی که از حق عبور از تنگه برخوردار است، می‌تواند از این تنگه عبور کند.»

در رابطه با ایران یکی از منابع وزارت امور خارجه روسیه در گفت و گو با خبرگزاری روسی اینتر فاکس گفت: «مسکو با افزایش تحریم‌ها علیه ایران در برابر امضای معاهده جدید با ایالات متحده بر سر سلاح‌های استراتژیک استارت مخالف است و هیچ دلیلی ندارد این دو مسئله را به یکدیگر ربط دهیم. ما به هیچ عنوان این شرط را نمی‌پذیریم که در برابر کوتاه آمدن در برابر تحریم‌های بیشتر علیه ایران به پیشرفت‌هایی در مذاکرات مربوط به کاهش سلاح‌های استراتژیک برسیم. این مسائل اصلا به هم مربوط نیستند.»

از سوی دیگر و در واشنگتن، ژنرال پاتریک اوریلی مدیر دایره موشک‌های تدافعی وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، گفت: «اسرائیل به زودی از موشک‌های تدافعی ارو که بیشتر در آزمایش‌های موشکی امریکا در اقیانوس آرام آزمایش شده بود، بهره خواهد برد. این موشک‌ها برای مقاصد طولانی حدود یک‌هزار کیلومتر و حتی بیشتر قابل استفاده است و می‌توان آنها را برای اهداف واقع در شرق دریای مدیترانه مورد استفاده قرار داد.»

اسرائیل مدعی است موشک‌های طراز ارو را برای دفع حملات موشکی احتمالی ایران و سوریه از ایالات متحده گرفته است.         


نظر شما :