صحت و سقم ادعاهاى امريکا بر سر فعاليت‌هاى ايران در نيکاراگوئه

سفارتخانه عظیم ایران در نیکاراگوئه؟

۲۳ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۲ کد : ۵۱۵۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
چند ماهی است که گزارش‌هایی در امریکا و جاهای دیگر منتشر می‌شود که مدعی هستند ایران در حال ساخت یک مقر بزرگ در ساحل ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه است تا در این راستا نفوذ خود را در امریکای لاتین بیش از پیش افزایش دهد.
سفارتخانه عظیم ایران در نیکاراگوئه؟

چند ماهی است که گزارش‌هایی در امریکا و جاهای دیگر منتشر می‌شود که مدعی هستند ایران در حال ساخت یک مقر بزرگ در ساحل ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه است تا در این راستا نفوذ خود را در امریکای لاتین بیش از پیش افزایش دهد. همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری عظیمی را آغاز کرده که شامل ساخت سفارتخانه‌های بزرگ و حتی امکان پخش برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از خاک ایران در محدوده امریکای جنوبی است.

گسترش این شایعات به اندازه‌ای بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در ماه می هشدار داد، ایرانی‌ها در حال ساخت سفارتخانه عظیمی در ماناگاوا در نیکاراگوئه هستند که طبیعتا اهداف خاصی را دنبال می‌کند.

این در حالی است که اوایل هفته پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری ایران در کنگره طنین ایثار گفت: «ما در همه جهان حتی در امریکا نفوذ داریم و می‌توانیم در صورت تعدی به حقوقمان به دفاع از خود بپردازیم.»

روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی که دو تن از نویسندگان روزنامه واشنگتن پست به طور اختصاصی برایش نوشته‌اند، به تحلیل این موضوع پرداخته و صحت و سقم ادعاهای امریکا بر سر سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای امریکای لاتین را مورد بررسی قرار داده است.

در ادامه این گزارش آمده است، هیچ کس نمی‌تواند در پایتخت نیکاراگئه سفارتخانه عظیمی بیابد. روزنامه‌نگاران نیکاراگوئه‌ای تمام پایتخت جزیر‌ه‌ای شکل خود را زیر پا گذاشتند تا شاید بتوانند جایی را که این سفارت مورد ادعا در آنجا قرار دارد، بیابند، اما هیچ چیز نیافتند. ارنستو بورتا رئیس اتاق بازرگانی نیکاراگوئه با خنده در برابر این ادعاها به خبرنگاران گفت: «دیدید نبودید.»

مسئولان دولتی نیاراگوئه می‌گویند مجمع سفارت ایالات متحده در مانگا تنها سفارتخانه بزرگ کشور است. یکی از مسئولان دیپلماتیک نیکاراگوئه‌ای در امریکا نیز می‌گوید: «تا آنجا که ما می‌دانیم ایران سفارتخانه عظیمی در ماناگوا ندارد.»

گسترش شایعه وجود سفارتخانه بزرگ ایران در نیکاراگوئه در حقیقت زاییده نگرانی عمیق ایالات متحده نسبت به نفوذ روز افزون ایران در منطقه امریکای لاتین است. به گفته امریکایی‌ها ایران قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در بخش‌های بنادر، مراکز صنعتی مولد برق از هیدروکربن‌ها و نیروگاه‌های هسته‌ای انجام دهد و به نقل مقام‌های دولت نیکاراگوئه‌ این پروژه‌ها وارد فاز اجرایی هم شده‌اند.

مسئولان امریکایی مدعی اند که دلایل بسیاری در اختیار دارند که آنها را از فعالیت‌های ایران در نیکاراگوئه نگران می‌کند. فعالیت ایرانی‌ها دوران جنگ سرد را برای واشنگتن احیا می‌کند. این ادعا را بسیاری از کارشناسان نمی‌پذیرند. به اعتقاد آنها آنچه در واقعیت در نیکاراگوئه می‌گذرد با آنچه امریکایی‌ها مدعیند هم‌خوانی ندارد.

پیدارو ارسی، یکی از مشاوران اقتصادی دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه ادعاهای مقام‌های امریکایی درباره وجود سفارتخانه عظیم ایران در پایتخت کشورش را با ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق در زمان صدام حسین قیاس می‌کند و می‌گوید: «چنین چیزی وجود ندارد، آنها می‌خواهند با این کار خانم وزیر امور خارجه‌شان را فریب دهند، ما سفارتخانه بزرگ ایران را در این جا نداریم، اینجا از ایران تنها یک سفیری است که به همراه همسرش در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کند.»

دیگر گزارش‌هایی که در نیکاراگوئه منتشر می‌شود نیز نشان می‌دهد که اطلاعات امریکایی‌ها حتی در بخش سرمایه‌گذاری نیز چندان صحت ندارد. به گونه‌ای که بنا به گزارش‌ها سرمایه‌گذاری ایران در نیکاراگوئه بر خلاف پیش‌بینی‌ای که می‌شد چندان موفقیت‌آمیز نبوده و تا کنون هم به سوددهی نرسیده است. حتی دولت نیکاراگوئه تا کنون نتوانسته دولت ایران را قانع کند که از بازپرداخت 160 میلیون دلار وامی که از این کشور دریافت کرده، صرف نظر کند.

ارسی در این باره می‌گوید: «آنها هیچ سرمایه‌گذاری‌ای نکرده‌اند و هیچ ساختمانی را نساخته‌اند. ما حتی نتوانسته‌ایم درباره بدهی مان با آنها به مذاکره بپردازم. آنها می‌گویند قرآن به آنها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. ما می‌خواهیم قرآن را بخوانیم تا شاید بتوانیم چیزی در آن پیدا کنیم که بتواند به ما کمک کند که از این بدهی خلاص شویم.»

فرانسیسکو اگویری ساکاسا رهبر حزب لیبرال که اپوزسیون مخالف دولت محسوب می‌شود و رئیس گروه روابط خارجی پارلمان نیکاراگوئه است، در این باره می‌گوید: «چه کسی به هیلاری این اطلاعات را داده است. حتما یک نفر آنها را گمراه کرده. ما نمی‌توانیم بپذیریم کشوری که از چنان دستگاه اطلاعتی امنیتی دهشتناکی برخوردار است بتواند این گونه گمراه شود. حالا چه شده؟ آیا اوباما می‌خواهد دوباره صحبت از محور شرارت بکند؟»

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران حتی نتوانسته در پروژه‌های میلیارد دلاری خود در کشورهای مختلف امریکای جنوبی که قرار بوده در بخش‌هایی چون انرژی، صنایع و پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری شود، پیشرفتی به دست آورد.

فرید فرهی، یکی از کارشناسان امور سیاست خارجی ایران در دانشگاه هاوایی در پاسخ به این سئوال که آیا احمدی‌نژاد می‌تواند دست به چنین کاری بزند یا خیر می‌گوید: «وی می‌تواند درباره این کارها تصمیم بگیرد و آنچه توقع داشته باشد انجام دهد اما در نهایت این مجلس ایران است که تصمیم می‌گیرد که آیا مثلا به ماناگوا 350 میلیون دلار برای ساخت بندر داده شود یا خیر. چنین اجازه‌ای تا کنون داده نشده است.»

روابط ایران و نیکاراگوئه پس از سال 1990 یعنی زمانی که آخرین سالی که دانیل اورتگا بر مسند قدرت بود، بر سر پاره‌ای مسائل قطع شد تا این که در سال 2007 زمانی که اورتگا مجددا در نیکاراگوئه به قدرت رسید، روابط دو کشور حسنه شد. پس از آن اورتگا به ایران آمد و با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. وی پس از این دیدار گفت: «ما در ایران ملت و حکومت و رئیس جمهوری را داریم که آمادگی مشارکت در جبهه بزرگ ضد فقر با نیکاراگوئه است.»

پس از مدت کوتاهی سفارت ایران در ماناگوا با اجاره یک ویلا افتتاح شد. در همان سال دولت نیکاراگوئه اخذ روادید توسط اتباع ایرانی را لغو کرد تا روابط دو کشور بیش از پیش به هم نزدیک شود.

پس از آغاز به کار دولت محمود احمدی نژاد در ایران در سال 2005 جمهوری اسلامی ایران شش سفارتخانه جدید در کشورهای کلمبیا، نیکاراگوئه، شیلی، اکوادور، اوروگوئه و بولیوی افتتاح کرد تا در کنار دیگر سفارتخانه‌هایش در کوبا، آرژانتین، برزیل، مکزیک و ونزوئلا حلقه سفارتخانه‌های ایران در امریکای جنوبی تکمیل شود. اتفاقی که نگرانی امریکایی‌ها را به شدت برانگیخت و ظاهرا به ساخت شایعاتی تازه علیه ایران پرداختند.

برخی از تحلیلگران معتقدند هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا، ایران را برای نفوذ بیشتر در امریکای لاتین ترغیب کرده است. ایران و ونزوئلا در راستای سیاست‌های ضد امپریالیستی هوگو چاوز توافق‌نامه‌های بسیاری در زمینه‌های بانکداری، اقتصاد و صنایع از جمله خودروسازی امضا کرده‌اند و بسیاری از این توافق‌نامه‌ها اجرایی شده‌اند.

امریکایی‌ها حتی در نوع تعامل ایران و ونزوئلا نیز شک و شبهه وارد کرده‌اند و مدعی شده‌اند، سفرهای هفتگی تهران – کاراکاس که نزدیک به دو سال است راه افتاده از ضعف کنترل ونزوئلایی‌ها رنج می‌برد.

توماس شانون مشاور وزیر امور خارجه امریکا سال گذشته میلادی به خبرگزاری رویترز گفت: «مسئولان امریکایی از این نگرانند که در سایه اختلاف‌هایی که با ایران دارند، ایران از این اختلاف‌ها استفاده کرده از نفوذش در امریکای لاتین استفاده کند و فعالیت‌های ضد امریکایی انجام دهد.»

بلنیو سواریز رئیس هیات مدیره کانال دی نوتیسیاز که چند ماه پیش به یکی از جشن‌های سفارت ایران در نیکاراگوئه رفته بود، می‌گوید: «این سفارتخانه معماری خاصی دارد. ساختمان آن در سه طبقه است و به گفته یکی از کارکنان سفارت نمونه‌ای از سفارتخانه آینده ایران است.»

ادوین کاسترو ریورا رهبر فراکسیون ساندینیست‌ها در پارلمان نیکاراگوئه نیز می‌گوید: «ایرانی‌ها قصد دارند یک سفارتخانه خاص برای خود بسازند اما تا کنون چیزی که نشان دهد این سفارتخانه از یک ساختمان عظیم برخوردار باشد دیده نشده است.»

یکی از مسئولان امریکایی نیز در این باره می‌گوید: «اعتقاد نداریم که ایران تا کنون دست به انجام سرمایه‌گذاری‌های زیادی در اینجا زده باشد.»     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :