احتمال برپایی مناظره میان سه نامزد ریاست جمهوری افغانستان

۲۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۰ کد : ۵۱۴۷ آسیا و آفریقا
بعد از برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری در ایران، تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان به دنبال برنامه‌ریزی برای انجام مناظره‌هایی میان قطب‌های اصلی انتخابات جاری کشورشان هستند.
احتمال برپایی مناظره میان سه نامزد ریاست جمهوری افغانستان

با وجودی که همچنان حامد کرزی از بیشترین بخت برای پیروزی در انتخابات افغانستان برخوردار است اما برخی سفرها و سخنرانی های دکتر عبدالله عبدالله در میان پشتون ها و نیز افزایش اقبال نسبت به اشرف غنی احمدزی، فضای سیاسی تازه ای به افغانستان بخشیده است.

تقریبا می توان گفت اغلب نامزدهای حاضر در این دوره انتخابات از موضع مخالفت با دولت کنونی وارد کارزار شده اند و از پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی نیز انتقادهای خود را از عملکرد کابینه کرزی اعلام کرده اند.

افغان ها در همین راستا و بعد از مشاهده مناظره های تلویزیونی در ایران در اندیشه انجام این امر برآمده اند تا سه نامزد برتر این رقابت (کرزی، احمدزی و عبدالله) رودررو با یکدیگر و به صورت زنده با مردم سخن بگویند.

شبکه های طلوع، لمر و آریا که هر سه خصوصی و مستقل فعالیت می کنند برای برگزاری این مناظره ها آماده شده اند. خبرها حاکی از این است که عبدالله و احمدزی از این موضوع استقبال کرده اند ولی کرزی هنوز نظر خود را اعلام نکرده است. قرار است در صورت توافق طرفین، مناظره ها حدود یک هفته قبل از انتخابات (29 مرداد) انجام شود.

نکته جالب در مورد وضعیت رسانه ای افغانستان این است که این کشور علاوه بر دو شبکه تلویزیونی دولتی با نام های ملی و تعلیمی (شبکه آموزشی وزارت معارف) چندین شبکه خصوصی و کاملا مستقل جهانی، استانی و محلی دارد. تنها حدود 20 شبکه خصوصی در شهر کابل پایتخت افغانستان فعالیت می کنند.


نظر شما :