در حاشیه جی 8

۱۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۶ کد : ۵۱۰۴ اروپا
ايتاليا از چهارشنبه تا جمعه هفته جارى ، ميزبان نشست سالانه گروه هشت است. مذاکرات گروه هشت با بررسى موضوع تغييرات آب و هوايى در روز پنجشنبه گسترده‌تر مى‌شود.
در حاشیه جی 8

ايتاليا از چهارشنبه تا جمعه هفته جارى، ميزبان نشست سالانه گروه هشت است. مذاکرات گروه هشت با بررسى موضوع تغييرات آب و هوايى در روز پنجشنبه گسترده‌تر مى‌شود و رهبران گروه 5 يعنى آفريقاى جنوبى، برزيل، چين، هند و مکزيک و همچنين رهبران استراليا، اندونزى و کره جنوبى نيز در آن حضور خواهند داشت.

اما رئیس‌جمهور چین مجبور به ترک نشست جی 8 شده است. شبکه های ماهواره ای تصاویری از زنان مسلمان منطقه ارومچی و اویغور را نشان داد که در برابر پلیس ضو شورش فریاد زده و با خواستار آزادی همسران در تبعید خود شده بوند.

ادامه آشوب ها و در گیری های فرقه ای در چین سبب شد تا رئیس جمهور این کشور که برای شرکت در اجلاس سران هشت کشور صنعتی به ایتالیا رفته بود، رم را به مقصد پکن ترک کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز درپی حوادث خونین استان سین کیانگ واقع در شمالغرب چین و شورش و ناآرامی در شهر ارومچی مرکز این استان، هو جین تائو رئیس جمهوری این کشور بامداد چهارشنبه قبل از شرکت در اجلاس گروه هشت، ایتالیا را به مقصد پکن ترک کرد.

پس از بازگشت تائو به چین گفته می‌شود دای بین گوا عضو ارشد شورای دولتی چین به نمایندگی از هو جین تائو در اجلاس گروه 8 شرکت خواهد کرد.

وضعیت بحرانی در منطقه سین کیانگ، رئیس جمهوری چین را که سرگرم دیدار رسمی از ایتالیا بود، مجبور کرد تا از شرکت در اجلاس گروه هشت صرف نظر کند و برای بررسی اوضاع ناآرام شهر ارومچی مرکز ناحیه خودمختار سین کیانگ به پکن بازگردد.

حوادث خونین استان سین کیانگ واقع در شمال‌غرب چین بازتاب نسبتا گسترده ای در محافل خبری داشته و مقامات بلندپایه برخی کشورها درباره این حوادث ابراز نگرانی کرده اند. درگیری و و نا آرامی‌های یکشنبه گذشته در استان سین کیانگ در چین دست کم ‪ ۱۵۶کشته و ‪ ۸۲۸زخمی بر جا گذاشته است.

از سوی دیگر معترضان به اجلاس جی 8 نیز مانند سال‌های گذشته دست به تظاهرات زده‌اند. اعتراض بسيارى از مخالفان جهانى‌سازى در مخالفت با نشست سران هشت کشور صنعتى جهان، در شهر تورين واقع در ايتاليا به درگيرى آنها با نيروهاى پليس منجر شد.

هزاران دانشجو در اعتراض به نشست گروه 8 در تورين تظاهرات کردند و در درگيرى به سوى نيروهاى پليس سنگ پرتاب کردند. تعدادى از اين افراد نيز در حالى که شعار مى‌دادند، به يک بانک حمله کردند که به دستگيرى دو تن انجاميد.

دادستان شهر تورين براى 21 تن از اين افراد حکم بازداشت صادر کرد. اين افراد متهم به اين هستند که 24 تن از نيروهاى پليس را زخمى کرده‌اند به فروشگاه‌ها آسيب رسانده‌اند و محل عبور ومرور وسايل نقليه را مسدود کرده‌اند.

اين در حالى‌است‌که مقامات ايتاليايى نسبت به تجمع اعتراض‌آميز ديگرى که قرار است مخالفان جهانى‌سازى در لاکويلا محل برپايى اجلاس گروه 8 برگزار کنند، ابراز نگرانى کرده‌اند.

گوردن براوون، نخست وزیر بریتانیا نیز در این اجلاس نسبت به ادامه بحران اقتصادی هشدار داده است و اعلام کرده است که شرایط از آنچه که فکر می‌کردند بدتر است.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا نیز از مسکو به ایتالیا سفر کرد تا پس از دیدار با رهبران روسی در اجلاس جی 8 شرکت کند. وی همچنین از بازماندگان زلزله شهر لاکویلا دلجویی خواهد کرد.

همچنین پاب بدنیک شانزدهم نیز با ارسال پیامی به رهبران گروه 8 خواهان ایجاد تغییر شده است. وی در پیام خود مسائل اقتصادی را مهمترین مشکل امروز جهان سیاست اعلام کرده است. وی همچنین خواهان تغییر عملکرد سازمان ملل نیز شده است.

گفته می‌شود که امریکا خواهان کمک 15 میلیارد دلاری کشورهای عضو جی 8 به توسعه کشاورزی در کشورهای فقیر است.


نظر شما :