موضوع حمله به ايران مجددا روى ميز امريکا قرار گرفت!

۱۸ تیر ۱۳۸۸ | ۰۳:۰۱ کد : ۵۱۰۲ اخبار اصلی
دريادار مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا اعلام کرد، موضوع حمله به ایران همچنان روی میز است ولی می‌تواند عواقب جدی و غیر قابل پیش‌بینی در پی داشته باشد.

دريادار مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا اعلام کرد، موضوع حمله به ایران همچنان روی میز است ولی می‌تواند عواقب جدی و غیر قابل پیش‌بینی در پی داشته باشد.

وی در این باره گفت: «من از پاسخ کشورى که به آن حمله مى‌شود بسيار نگرانم. اگر نمى توانيم به هر روش، شکل يا صورت به آن جا (ايران) برويم، بنابراين، واقعا مهم است که به آن جا نرويم.»

وى عنوان کرد، شايد ايران يک تا سه سال از دست يابى به بمب هسته‌ا‌ى‌ عقب باشد اما فکر مى‌کنم پنجره زمان در حال بسته شدن است.

او گفت: رويکرد ديپلماتيک باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا به ايران با وجود آشوب سياسى در این کشور هنوز هم ادامه دارد؛ اما گزينه حمله هم يک نتيجه محتمل است.

وى به طور ضمنى خاطر نشان کرد که حمله، به معنى حملات موشکى يا از انواع ديگر براى نابود کردن تاسيسات مشخص هسته‌اى ايران مستمسک و گزينه آخر است که به اعتقاد وى بسيار بى ثبات کننده خواهد بود.

مولن که در مرکز مطالعات راهبردى و بين‌المللى سخن مى‌گفت، همچنین اظهار کرد، پيدا کردن راه حلى پيش از اين که ايران توانايى هسته‌اى به دست آورد يا اين که کسى بخواهد حمله‌اى انحام دهد، بسيار حياتى و ضرورى است.

مولن در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن به اندک‌زمانی که باقی مانده اشاره کرد و از مصالحه با ایران به عنوان معامله‌ای بزرگ نام برد و گفت‌: «این معامله بستگی به گفت‌و‌گو و قبول مسئولیت دارد.»

 دریا سالار مایک مولن ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو با ایران سازنده باشد و نگرانی خود را از اینکه نتوان به معامله‌ای بزرگ با ایران دست یافت ابراز کرد.

مولن خاطرنشان ساخت که طبق برخی پیش‌‌بینی‌ها، ایران ممکن است در کمتر از یک سال به بمب اتمی دست یابد و با اشاره به «تیک‌تاک بی‌وقفه ساعت» گفت که وقت بسیار تنگ است.

پیش از این جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا نیز در گفت و گو با شبکه خبری ای بی سی گفته بود، اسرائیل می تواند بدون مشورت با امریکا به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند.

اظهار نظری که بسیاری از کارشناسان آن را به جراغ سبز امریکا به اسرائیل تعبیر کردند.

برداشت از این اظهار نظر بعدا از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا و وزارت امور خارجه ایالات متحده قویا رد شد و اوباما در مسکو گفت: «به هیچ وجه به اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران چراغ سبز داده نشده است.»

با این حال وی مدعی شد که باید مراقب بود که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

با وجود این و با توجه به اظهارات مقام‌های ارشد امریکایی و تلاش دولت تندروی اسرائیل برای مجاب کردن واشنگتن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و با وجود این که ایران اعلام کرده، هر گونه حمله به خاکش را به شدت پاسخ خواهد داد، موضوع احتمال به تاسیسات هسته‌ای ایران مجددا مطرح شده است. موضوعی خطرناک که می‌تواند عواقب وخیمی برای منطقه و حتی جهان در پی داشته باشد.  


نظر شما :