ایران و نقش منطقه‌ای قطر

۲۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۲ کد : ۵۰۹۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: محمد ایرانی
گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی
ایران و نقش منطقه‌ای قطر

روز سه شنبه ( شانزدهم تیرماه) سرلشکر حمد بن على العطيه، رييس ستاد نيروهاى مسلح قطر وارد ایران شده و مورد استقبال وزیر دفاع ایران قرار گرفت. گفته می‌شود از اهداف اصلی این سفر توسعه مناسبات دفاعی دو کشور است. یک روز پیش از این، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سفری دو روزه به قطر با همتای قطری و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار و گفت و گو داشت.

گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:

به نظر می‌رسد گرمی روابط ایران و قطر در مقطع کنونی که کشورهای مختلف برای ادامه تعامل با تهران کمی تامل و گذشت زمان را لازم دیده‌اند به تعهدات موجود میان دو کشور از گذشته باز می‌گردد. این تعهدات و روابط گرم میان دو کشور نیز اساسا به روابط شخصی سران دو کشور ارتباط دارد، روابطی که فارغ از تحولات داخلی ایران پس از انتخابات و به طور کلی مسائل داخلی است.

از آن‌چه در روابط ایران و قطر می گذرد می توان استنباط کرد روابط موجود بیش از آن‌که تحت تاثیر تحولات داخلی قرار گیرد متاثر از روابط شخصی میان روسای دو کشور است، در عین حال یکسری ارتباطات میان تهران و دوحه پس از تحولات کلی منطقه شکل گرفت که قطر در آنها تاثیر گذار بوده و ایران نیز در تاثیرگذاری قطر نقش داشت.

ایران در اجلاس سال گذشته دوحه برای رفع اختلافات طائفه‌ای در لبنان تلاش زیادی انجام داد و البته در پاسخ به این تلاش‌های ایران امیر قطر نیز برای اولین بار از رئیس جمهور ایران برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت به عمل آورد.

این مناسبات روابط دو کشور و بیشتر تعامل روسای آنها را بسیار تقویت کرد لذا پس از تحولاتی که در ارتباط با انتخابات و مسائل داخلی ایران رخ داد و برخی کشورهای غربی و منطقه همچنان در انتظار مشخص شدن وضعیت ایران به گونه‌ای در روابط با این کشور دست نگه داشته اند شاهدیم که قطری‌ها به تناسب روابط گرم میان دو کشور از گذشته با هدف ممانعت از هرگونه اظهار نظری که بصورت متفرقه در داخل قطر پیرامون اوضاع ایران بیان شود، حمایت خود را از دولت ایران به عمل آورد.

در واقع حمایت قاطع امیر قطر از دولت ایران به سبب آن ابراز شد که جریانات فعلی در ایران موجب نشود فرد یا گروه‌هایی در این کشور با اظهار نظر پیرامون این جریانات روابط گرم میان دو کشور را خدشه‌دار کنند.

بر این اساس روابط موجود میان تهران و دوحه اولا نشات گرفته از روابط شخصی روسای دو کشور و ثانیا تاثیری است که جمهوری اسلامی ایران در پیدا کردن نقش منطقه‌ای قطری‌ها در تحولات خاورمیانه داشت.

برای قطری‌ها نیز ایفای نقش در تحولات منطقه امتیاز مثبتی است. در شرایطی که عربستان رقیب سنتی قطر در منطقه بوده و در مسائل لبنان از طرف‌های اصلی محسوب می‌شود؛ ایفای نقش منطقه‌ای از سوی قطر در صحنه سیاسی لبنان مسئله‌ای با اهمیت است که با حمایت جمهوری اسلامی ایران از قطر امکان پذیر شد.

محمد  ایرانی

نویسنده خبر


نظر شما :