پس از بريتانيا، روابط ایران با فرانسه نیز بحرانی شد

۱۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۱ کد : ۵۰۹۸ اخبار اصلی
یک دانشجوی 23 ساله فرانسوی که در دانشگاه اصفهان تحصیل می­کند، به دلیل ارسال تصاویر اعتراضات خیابانی مردم اصفهان به خارج از کشور متهم به جاسوسی شده و پلیس ایران وی را دستگیر کرده است.
پس از بريتانيا، روابط ایران با فرانسه نیز بحرانی شد

پس از آن که روابط ایران و بریتانیا به تنش کشیده شد، اکنون روابط ایران و فرانسه نیز وارد چالش شده است. گرچه روابط ایران و فرانسه مدتی است که بر سر موضعگیری­های فرانسه بر سر برنامه‌های اتمی ایران چندان هم حسنه نبود. اما این روزها این بحران شدید­تر شده و اتفاقات روزهای اخیر نیز بر دامنه آن افزوده است. روز گذشته منابع خبری اعلام کردند، یک دانشجوی 23 ساله فرانسوی که در دانشگاه اصفهان تحصیل می­کند، به دلیل ارسال تصاویر اعتراضات خیابانی مردم اصفهان به خارج از کشور متهم به جاسوسی شده و پلیس ایران وی را دستگیر کرده است. بنا به گزارش­ها این دانشجوی فرانسوی که کلوتیلد رایس نام دارد در ابتدای ماه جاری میلادی بازداشت شده است.

دستگاه دیپلماسی فرانسه طی شش روز گذشته تلاش می‌کرد در سکوت رسانه‌ای آزادی او را فراهم کند اما تلاش­هایش به نتیجه نرسیده و وزارت امور خارجه فرانسه تصمیم گرفته به صورت علنی برای آزادی وی اقدام کند. پاریس خواستار آزادی فوری این دانشجو شده و گفته اتهام تجسس به وی هیچ معنایی ندارد.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه که در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه همتای برزیلی اش در پاریس شرکت کرده بود، در این باره گفت: «فرانسه تداعی می کند روزی را که این دانشجوی فرانسوی بازداشت شده در فرودگاه تهران است و از پله­های هواپیما بالا می­رود تا به بیروت بیاید و از آنجا به پاریس برسد.»

سارکوزی سپس لحن خود را تند کرد و خطاب به تهران گفت: «بسیار واضح و بسیار ساده می‌گویم ما قویا خواهان آزادی هم‌وطنمان هستیم و اتهام تجسس که متوجه این هم­وطن شده به هیچ عنوان صحت ندارد و این نمی‌تواند عاملی برای بازداشت اتباع ما ‌باشد. نمی­خواهم لحظه‌ای به شک بیفتم. او باید به سرعت آزاد شود این گونه تعامل‌ها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. بازداشت فرانسوی‌ها به اتهام تجسس تلاشی است که هیچ کس آن را قبول نمی‌کند.»

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، منابع دیپلماتیک فرانسوی اعلام کردند، این خانم 23 ساله به زندان اوین منتقل شده است. تا ظهر روز سه­شنبه اعضای سفارت فرانسه نتوانسته بودند با کلوتیلد رایس دیدار داشته باشند. اریک شوالیه سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده، پاریس حق خود می­‌داند که با این زندانی دیدار کند.  

در همین رابطه پاریس تلاش­های تازه­ای را آغاز کرده تا از طریق اتحادیه اروپا به ایران فشار آورده شود تا هر چه سریعتر مقام‌های ایرانی مقدمات آزادی کلوتیلد را فراهم بیاورند. در همین رابطه رایزنی­هایی با سوئد رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا آغاز شده است. به گفته وزارت امور خارجه فرانسه سفیر ایران در پاریس نیز دو بار به وزارت امور خارجه احضار شده تا برای آزادی کلوتیلد رایس سریعا اقدام کند.

کلوتیلد رایس معلم زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان است. به گفته منابع خبری کلوتیلد دیپلم خود را از مرکز علوم سیاسی شهر لیل در شمال فرانسه دریافت کرده و در ماه فوریه به ایران آمده تا در راستای گسترش روابط بین المللی در ایران مشغول به کار شود. وی پس از مدت کوتاهی موفق می‌شود در دانشگاه اصفهان مشغول به کار شود.

پلیس ایران کلوتیلد رایس را در اعتراضات خیابانی اصفهان در حالی که در حال گرفتن عکس و تهیه گزارش­های خاص بوده، بازداشت کرده است.

اریک شوالیه همچنین گفت: «چه کسی باور می‌کند یک دختر 23 ساله بتواند امنیت ملی ایران را تهدید کند؟ کلوتیلد رایس تنها عکس می گرفته و آنها را ارسال می‌کرده ولی این ارتباطی به تجسس ندارد.»

وزارت امور خارجه فرانسه همچنین دادن پیامی خاص به ایران را رد کرد و اعلام کرد، هیچ ارتباطی میان بازداست این تبعه فرانسوی با مواضع فرانسه در برابر فعالیت­های هسته‌ای ایران نمی­بیند و این دو موضوعاتی از هم جدا هستند.»  

بدین ترتیب پس از بریتانیا که مقام­های ایرانی اصرار دارند یک کارمند همچنان در بازداشتش را محاکمه کنند، روابط تهران با پاریس نیز به بحران کشیده شد. هفته گذشته وزارت اطلاعات ایران 9 کارمند سفارت بریتانیا در تهران را به اتهام تحریک جامعه به آشوب بازداشت کرده بودند که از این تعداد تا شب گذشته 8 نفر آزاد شدند. یک نفر باقی مانده 44 سال سن دارد و تحلیل مسائل سیاسی ایران را برای سفارت بریتانیا انجام می‌داده است. دولت ایران تا کنون از مواضع خود برای محاکمه این فرد عقب‌نشینی نکرده است.


نظر شما :