اظهارات شیخ عطار محاکمه دیپلمات‌ها را در پرده ابهام برد

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۳ کد : ۵۰۶۸ اخبار اصلی
سفیر ایران در آلمان چون بسیاری دیگر از سفیران ایران به وزارت خارجه کشور میزبان احضار شد تا نسبت به اقدام دولت متبوع خود در بازداشت کارکنان سفارت بریتانیا توضیحاتی ارائه کند. او نسبت به آزادی دو بازداشت شده سفارت ابراز امیدواری کرد اما احمد جنتی در همان روز از محاکمه این افراد سخن گفته بود.
اظهارات شیخ عطار محاکمه دیپلمات‌ها را در پرده ابهام برد

بعد از آنکه اتحادیه اروپا، بازداشت دو کارمند محلی سفارت بریتانیا در تهران را نوعی تهدید علیه همه اعضای اتحادیه قلمداد کرد، در اقدامی نادر و هماهنگ سفیران ایران در کشورهای اروپایی از سوی دستگاه های وزارت خارجه کشورهای میزبان احضار و مجبور به ارائه توضیح شدند.

علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان نیز یکی از همین سفرا بود که روز جمعه با حضور در دفتر مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه آلمان، گفت: برخورد دوگانه اتحاديه اروپايى طى سال هاى اخير با جمهورى اسلامى ايران از مسئله برنامه صلح آميز هسته اى تا مورد اخير (انتخابات) در افکار عمومى (ایران) سوء‌ظن ايجاد کرده است.

وی خواهان اتخاذ رويکردى سازنده و منصفانه از سوى کشورهاى اروپايى و اتحاديه اروپا شد. شیخ عطار همچنین مسئله کارکنان محلى سفارت انگليس در تهران را موضوعی دانست که در صورت برخورد منطقى به سهولت قابل حل است. وی همچنین خواستار عدم توسل به تهديد و بزرگنمايى مسئله از سوى اتحاديه اروپا شد.

سفير ايران در آلمان با اشاره به کنفوانسيون وين که بر اساس آن کارکنان محلى تابع قانون کشور محل خدمت خود هستند، گفت: کارکنان محلى سفارت انگليس در تهران نيز از مصونيت سياسى برخوردار نبوده و از حيث شمول قانون، تابع قانون کشور محل خدمت هستند.   

وى همچنين با اشاره به آزادى هفت تن از کارمندان محلى بازداشت شده سفارت پس از انجام تحقيقات و طى مراحل قانونى لازم، نسبت به آزادى دو نفر باقى مانده پس از انجام اين مراحل طى روزهاى آينده ابراز خوشبينى کرد. این در حالی است که احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه های نمازجمعه تهران - همزمان با روز احضار سفیران - از محاکمه قریب الوقوع دو فرد بازداشت شده خبر داده بود. وی در سخنرانی روز جمعه خود، بازداشت کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا را با آشوب های اخیر تهران پیوند زد و از محاکمه آنها به جرم دست داشتن در اغتشاش های اخیر سخن گفت.

شيخ عطار همچنين با انتقاد از برخى مواضع اخير مقام های آلمانى در قبال رويدادهاى ايران، به ذهنيت مثبت موجود در افکار عمومى کشورمان نسبت به اين کشور اشاره و توصيه کرد که مقامات برلين با اتخاذ رويکردى سازنده،‌ بقا و استمرار اين ذهنيت مثبت در افکار عمومى ايران را تضمين کنند.

در جریان این احضار، آندرياس ميشائيليس مديرکل خاورميانه و شمال آفريقاى وزارت امور خارجه آلمان نگرانى کشور خود و همچنين اتحاديه اروپا را از بازداشت کارمندان محلى انگليس در تهران مطرح کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان در این زمینه آمده است: "به سفیر ایران تفهیم شد که بازداشت و رفتار نامناسب با کارمندان سفارت بریتانیا قابل قبول نیست. این اقدام با هیچ روش دیپلماتیک همخوانی نداشته و تنها علیه دولت بریتانیا نیست بلکه علیه کل اتحادیه اروپا محسوب می‌شود"

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: "عدم تغییر این رویه، تاثیر مستقیم بر روابط اتحادیه اروپا با ایران خواهد داشت".


نظر شما :