مديرکل جدید آژانس بين‌المللى انرژى اتمى معرفی شد

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۰ کد : ۵۰۶۴ اخبار اصلی
بعد از برگزاری جلسه روز پنجشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو به عنوان مديرکل جدید آژانس جانشین محمد البرادعی شد.
مديرکل جدید آژانس بين‌المللى انرژى اتمى معرفی شد

در ابتدا پنج نامزد براى اين سمت وجود داشت اما به دلیل مشخص شدن عدم حمایت از "ژان پل پونسلت" از بلژيک و "ارنست پتريک" از اسلوونى، این دو نفر از رقابت‌ کنار کشيدند.

آمانو در راى ‌گيرى خصوصى 35 عضو شوراى حکام بر دو نامزد ديگر پيروز شد. تعداد راى‌ ها 23 راى موافق، 11 راى مخالف و يک راى ممتنع بود.

در راى‌ گيرى که اوايل ماه ژوئن انجام شد، آمانو با کسب 20 راى از 35 راى به عبدالصمد مينتى نماينده‌ آفريقا در آژانس که صاحب 11 راى شده بود پيشى گرفت. لوئيس اچاواررى کانديداى اسپانيايى چهار راى دريافت کرد و پونسلت و پتريک حائز هیچ رايى نشدند.

گفته می شود که دیدگاه های آمانو نزدیک به غرب است و مينتى می توانست ارتباط بهتری با کشورهاى در حال توسعه برقرار کند.

معرفی آمانو چندان مورد استقبال ایران قرار نگرفته است و بسیاری معتقدند که دیدگاه ها و عملکرد او تفاوت چندانی با رویکردهای محمد البرادعی نخواهد داشت. با این حال ایران اعلام کرده است که همچنان به همکاری خود با آژانس ادامه می دهد.

يوکيا آمانو در 9 ماه می سال 1946 در کاناگاوا ژاپن به دنیا آمد. او سال 1968 وارد دانشگاه توکيو شد و در سال 1972 به وزارت امور خارجه ژاپن رفت. حوزه تخصصى آمانو در وزارت خارجه، مسئله خلع سلاح جهانی و موضوعات مرتبط با منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى بود.

او در سال 2009 نامزد کرسی مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و در چهارمین دور رای گیری که در دوم جولاى سال 2009 برگزار شد، توانست با کسب حد نصاب دو سوم آرای ۳۵ عضو شورای حکام آژانس، جایگزین محمد البرادعی شود. البرادعی از سال 1997 تاکنون سه دوره ریاست آژانس را برعهده داشت.

پیشنهاد تأسیس آژانس بين‌ المللى انرژى اتمى را دوایت آیزنهاور رئیس ‌جمهور وقت امریکا در سال ۱۹۵۳ در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل که به سخنرانی "اتم برای صلح" معروف شد، مطرح کرد. تداوم تلاش براى خلع سلاح هسته‌اى و متوقف کردن رقابت تسليحاتى موجب شد تا کنفرانسى مرکب از 82 کشور در سازمان ملل تشکيل و اساسنامه آژانس تصويب شود که در نهايت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در 29 ژوئن 1956 رسماً اعلام موجوديت کرد.‌

در 14 نوامبر همان سال مجمع عمومى سازمان‌ ملل موافقتنامه‌اى در مورد همکارى آژانس با کشورها به امضا رساند و از آن پس آژانس به عنوان يک سازمان بين‌المللى مستقل، مسئوليت هدايت استفاده از انرژى اتمى را در رفاه بيشتر به عهده گرفت.

اهداف آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بر اساس اساسنامه آن عبارت است از: ارتقای کاربردهاى صلح جويانه انرژى هسته‌اى و عدم بکارگيرى آن براى اهداف نظامى، اتخاذ هرگونه تدبيرى جهت ارتقای تحقيقات، توسعه و کاربرد عملى انرژى هسته اى براى مقاصد صلح جويانه، تهيه مواد، خدمات، تجهيزات، تأسيسات براى تحقيقات و توسعه و کاربرد عملى انرژى اتمى با توجه به نيازهاى مناطق در حال توسعه جهان، ارتقای مبادله اطلاعات علمى و فنى، تأسيس و اعمال پادمان براى تضمين اين موضوع که کمک‌هاى هسته‌اى يا حمايت‌هاى آژانس در مقاصد نظامى به کار گرفته نشود، تأسيس يا تصويب استانداردهاى ايمنى هسته‌اي.


نظر شما :