امریکا وارد موضوع مشروعیت دولت ایران نمی‌شود

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۵ کد : ۵۰۶۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
طی 20 روز گذشته انتخابات ریاست جمهوری ایران به بحثی چالش برانگیز تبدیل شده است؛ تا جایی که بعضی از روسای دولت‌ها با طرح ادعاهایی، مشروعیت دولت دهم جمهوری اسلامی را زیرسوال برده‌اند. با این حال موضع رسمی امریکا این است که مسئله مشروعیت دولت، امری داخلی است و خللی در تلاش‌ها برای گفت‌وگو با ایران ایجاد نمی‌کند.
امریکا وارد موضوع مشروعیت دولت ایران نمی‌شود

دولت امریکا از روند برگزاری انتخابات در ایران و حوادث پس از آن ابراز نگرانی کرده است. این مسئله از همان روزهای نخست پس از اعلام شمارش آرا مشخص شد و در روزهای آشوب و آتش که در تهران و شهرهای دیگر جریان داشت، به جدلی لفظی با تهران منجر شد.

پس از آنکه باراک اوباما و هیلاری کلینتون در جریان بحران های اخیر ایران، لب به انتقاد گشودند و متعاقب آن مقامات اروپایی نیز مواضعی تندوتیز علیه تحولات این کشور اختیار کردند، ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز 30 ژوئن در برابر پرسش های متعدد یک خبرنگار، موضع رسمی کشورش را در قبال مشروعیت انتخابات ایران اعلام کرد.

کلی که سعی داشت از پاسخ دادن به این سوال طفره برود، سرآخر به گفت و گوهای امریکا با مقام هایی چون حسنی مبارک و بشار اسد اشاره کرد و برقراری رابطه با این دست دولت ها را مبتنی بر منافع ملی امریکا دانست.

پرسش چالش برانگیز آن خبرنگار از ایان کلی این بود که "اکنون که شورای نگهبان احمدی نژاد را - حتی با آرایی بیشتر - به عنوان پیروز نهایی انتخابات اعلام کرده، آیا این برای دولت ایالات متحده کافی است یا اینکه شما هنوز صبر می کنید تا ببینید در خیابان ها و از طرف مخالفان چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال گفت: ما از بابت آنچه به عنوان شکاف مشروعیت (دولت ایران) خوانده می شود نگران هستیم... من فکر می کنم که پرسش واقعی این است: آیا رسیدگی به نگرانی های بسیار واقعی مردم ایران برای دولت ایران یک مسئله به شمار می رود؟ و من فکر می کنم که این جریان هنوز باید تکوین پیدا کند.   

وقتی کلی مجبور شد درباره پذیرش یا عدم پذیرش رسمیت دولت دهم ایران سخن بگوید، گفت: مشروعیت هر دولتی از کسانی که تحت حکومت آن هستند ریشه می گیرد. ما تصمیمات خودمان را خواهیم گرفت و اقداماتمان را بر اساس منافع ملی ایالات متحده انجام خواهیم داد. ما دو رشته نگرانی داریم؛ نگرانی هایی بابت فقدان مشروعیت دولت در ایران - و فکر نمی کنیم که دولت ایران به خواست مردم خود احترام می گذارد - و نگرانی هایی هم از طرف جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران. ما همچنان به طرح آن نگرانی ها تا هنگامی که شاهد اقدامی باشیم ادامه خواهیم داد.

این طور می توان برداشت کرد که اگرچه دولت امریکا نگاه منفی به دولت جدید محمود احمدی نژاد خواهد داشت اما از تلاش برای مذاکره درباب موضوع هسته ای با این کشور فروگذار نمی کند و آن را همچنان پی می گیرد. امریکا تداوم تلاش هایش را در این زمینه بر مبنای منافع ملی خود تعریف می کند.

کلی افزوده است: ما نمی بینیم که آنها به نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای شان توجه کرده باشند. بنابراین هنوز منتظر بعضی اقدامات هستیم.

بخشی از اشاره او ناظر بر دعوت خاویر سولانا از تهران برای حضور در نشست آتی 1+5 است که طبق آخرین اخبار و شنیده ها، نماینده امریکا در آن حاضر است و ایران نیز در آن حضور پیدا می کند.

به هر شکل حالا مشخص شده است که نگاه امریکا به وضعیت سیاست داخلی ایران تغییری در برنامه های آتی آن کشور نسبت به ایران به وجود نیاورده و دولتمردان امریکایی ترجیح می دهند تحت هر شرایط به گفت و گو با ایران در زمینه مسئله هسته ای و راهکارهای متقاعد کردن این کشور نسبت به خواسته های خود تلاش کنند.

این نگاه برخاسته از توجه امریکا به منافع ملی خویش است که باعث شده است با روسای دولت هایی هم که آنها را مشروع قلمداد نمی کند وارد گفتگو شود. کلی گفته است: ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نگرانی های ما - که با منافع ملی ما و منافع متحدانمان پیوند دارد - مورد توجه قرار می گیرد. ما تصمیمات خود را در مورد تعامل با ایران بر اساس منافع ملی خود خواهیم گرفت.

او به صراحت اعلام کرده است که موضوع پرونده هسته ای ایران از انتخابات این کشور جداست و تشکیک هایی که در زمینه مقبولیت داخلی دولت این کشور وجود دارد تاثیری در پیگیری های سابق امریکا نخواهد گذاشت.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :