کودتاى نظامى در هندوراس

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۹ کد : ۵۰۳۴ اخبار اصلی
سربازان هندوراس رئيس‌جمهور منتخب و دموکراتيک اين کشور را برکنار کردند و کنگره نيز يک جانشين براى وى معرفى کرد؛ اما رئيس‌جمهور اين کشور از اين کودتا انتقاد کرد و قول داد در قدرت باقى بماند.
کودتاى نظامى در هندوراس

سربازان هندوراس رئيس‌جمهور منتخب و دموکراتيک اين کشور را برکنار کردند و کنگره نيز يک جانشين براى وى معرفى کرد؛ اما رئيس‌جمهور اين کشور از اين کودتا انتقاد کرد و قول داد در قدرت باقى بماند.

کودتاى نظامى در هندوراس اولين کودتا از اين نوع، عليه دولت يکى از کشورهاى آمريکاى مرکزى در 16 سال اخير است.

مانوئل زلايا، رئيس‌جمهور هندوراس، با تهديد اسلحه از خواب برخاست و در حالى که هنوز لباس خواب بر تن داشت، بازداشت شد. بازداشت وى چندين ساعت پيش از رفراندوم اصلاح قانون اساسى رخ داد.

زلايا قصد داشت با اصلاح قانون اساسى، محدوديت حضور يک دوره‌اى رياست جمهورى را حذف کند تا به اين ترتيب بتواند يک بار ديگر به عنوان کانديدا در انتخابات رياست جمهورى شرکت داشته باشد.

پس از دستگيرى، رئيس‌جمهور هندوراس به وسيله هواپيماى نظامى به کاستاريکا تبعيد شد.

برخى گزارش‌ها نيز از زخمى شدن وى در جريان دستگيرى حکايت دارند. خودرو‌هاى نظامى مجهز به مسلسل در خيابان‌هاى پايتخت هندوراس مستقر شده‌اند و سربازان کاخ ملى را به تصرف در آوردند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، زلايا در کاستاريکا گفت: من مى‌خواهم به کشورم برگردم، من رئيس‌جمهور هندوراس هستم.

کنگره هندوراس نيز به نامه‌اى که اعلام کرد نامه استعفاى زلاياست، راى موافق داد و حتى متحدان سابق زلايا نيز به وى پشت کردند.

روبرتو ميچلتى رئيس کنگره نيز سوگند ياد کرد تا 27 ژانويه 2010 که مدت رياست جمهورى زلايا به پايان مى‌رسد، به عنوان رئيس‌جمهور امور کشور را در دست گيرد.

ميچلتى طى مراسمى در کنگره سوگند ياد کرد و اعضاى کنگره نيز با شعار هندوراس، هندوراس از وى حمايت کردند.

وى چندين ساعت پس از ياد کردن سوگند در کنگره، اعلام کرد که به مدت دو روز و از ساعت 9 شب تا شش صبح، قانون منع آمد و شد حکمفرماست.

ميچِلِتى در يک کنفرانس مطبوعاتى اظهار داشت که انريکو اورتز کوليندرس سفير سابق هندوراس در سازمان ملل را به عنوان وزير خارجه خود انتخاب کرده است.

ميچلتى خاطرنشان کرد که در زير سايه کودتا سمت رياست جمهورى را در دست نگرفته و تصريح کرد: من در نتيجه يک روند انتقال قانونى به سمت رياست جمهورى رسيده‌ام.

وى همچنين از عملکرد نيروهاى نظامى دفاع کرد و گفت: نيروهاى نظامى از قانون اساسى تبعيت کردند.

ميچلتى همچنين در خصوص دخالت هوگو چاوز هشدار داد. چاوز اعلام کرده در صورت انتخاب ميچلتى به عنوان رئيس‌جمهور، وى را از قدرت ساقط خواهد کرد.

به دنبال برکنارى زلايا، برخى از اعضاى کابينه وى نيز توسط سربازان و يا پليس بازداشت شدند.

گروه حقوق بشر آزادى بيان نيز اعلام کرد، سزار هام يکى از قانون‌گذاران چپ‌گرا در يک تيراندازى از سوى سربازانى که تلاش داشتند وى را دستگير نمايند، کشته شد.

ميچلتى عضو حزب ليبرال زلاياست، اما در خصوص رفراندوم با رئيس‌جمهور مخالفت کرد.

زلايا استعفا را انکار کرد و تاکيد نمود که وى دوران رياست جمهورى خود را ادامه مى‌دهد، حتى پس از آنکه دادگاه عالى از کودتاى نظامى به عنوان دفاع از دموکراسى حمايت کرد.

زلايا از سربازان هندوراس خواست تا از وى پشتيبانى کنند و از شهروندان خواست براى اعتراض صلح آميز به خيابان‌ها بيايند، اما تنها صد‌ها تن در پايتخت هندوراس به خيابان‌ها آمدند.

اين کودتا محکوميت گسترده از جانب کشورهاى آمريکاى لاتين و کشورهاى جهان از جمله آمريکا را به همراه داشت.

برونو رودريگوئز وزير خارجه کوبا، قول داد که با متحدان زلايا همکارى کند تا وى به خدمت بازگردد.

وى افزود: خوآن کارلوس هرناندز سفير کوبا در هندوارس و ساير ديپلمات‌هاى خارجى که تلاش داشتند از دستگيرى پاتريشيا روداس وزير خارجه هندوراس جلوگيرى نمايند، خود براى مدتى کوتاه دستگير شدند.

چاوز اظهار داشت: سربازان هندوراس سفيران کوبا و ونزوئلا را به طور موقت بازداشت کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا نيز اظهار داشت که وى عميقا نگران است.

هيلارى کلينتون وزير خارجه آمريکا نيز گفت، دستگيرى زلايا بايد محکوم شود.

اوباما با صدور بيانيه‌اى اظهار داشت: من از تمامى احزاب و بازيگران اجتماعى در هندوراس مى‌خواهم تا به معيارهاى دموکراتيک، حاکميت قانون و اصول منشور دموکراتيک کشورهاى قاره آمريکا احترام بگذارند.

مقامات آمريکايى اظهار داشتند: براى تحقق اين شروط، زلايا بايد به قدرت بازگردد.

دو تن از مقامات ارشد دولت اوباما اظهار داشتند، از زمانى که زلايا به کاستاريکا فرستاده شده آمريکا با وى در تماس است و اين کشور تلاش داشته با برقرارى ارتباط با اعضاى کنگره هندوراس، بر توقف ساختار جديد قدرت در اين کشور تاکيد کند.

مقامات آ‌مريکايى افزودند، دولت اوباما در روزهاى اخير به بازيگران قدرت در هندوراس از جمله نيروهاى نظامى اين کشور هشدار داده بود که آمريکا با کودتا مخالف است اما رهبران نظامى اين کشور از پذيرش درخواست آمريکا امتناع ورزيدند.

سازمان کشورهاى قاره آمريکا با تصويب قطعنامه‌اى خواستار بازگشت فورى، امن و بدون شرط مانوئل زلايا، رئيس‌جمهور قانونى هندوراس به سر کار خود شدند.

بان‌کى‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز کودتا در هندوراس را محکوم کرد و خواستار ابقاى نماينده منتخب مردم در سمت رياست جمهورى هندوراس شد.

گروه ريو که از 23 کشور حوزه آمريکاى لاتين و آمريکاى مرکزى تشکيل شده نيز با صدور بيانيه‌اى، کودتا در اين کشور را محکوم کرد و خواستار بازگشت فورى و بدون شرط زلايا به سمت رياست جمهورى شد.

اسکار آرياس، رئيس‌جمهور کاستاريکا که در يک کنفرانس خبرى درکنار زلايا نشسته بود، اظهار داشت: ما فکر مى‌کرديم شب طولانى ديکتاتورى نظامى در آمريکاى مرکزى به پايان رسيده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا از تلاش خود برای بازگرداندن رئیس جمهوری برکنار شده هندوراس به قدرت خبر داد.

به نقل از تلویزیون بی بی سی، هوگو چاوز که یکی از متحدین خوزه مانوئل زلایا رئیس جمهوری برکنار شده هندوراس بشمار می‌رود، خواستار نشست فوری کشورهای آمریکای جنوبی برای بررسی بحران این کشور و بازگرداندن زلایا به قدرت شد.

وی گفت که هیچ رئیس‌جمهوری را غیر از زلایا برسمیت نخواهد شناخت و هرگونه اقدام لازم را برای بازگرداندن وی به قدرت انجام خواهد داد.

پس از بروز ناآرامی‌های پیش از رفراندم قانون اساسی در هندوراس، رئیس‌جمهوری ژنرال رومنو واسکز، فرمانده ارتش این کشور را به سبب نافرمانی برکنار کرد.

این مسئله سبب شد تا ارتش به خشم آمده و پایتخت هندوراس را در اختیار خود بگیرد و متعاقب آن رئیس‌جمهوری را دستگیر و به کاستاریکا تبعید کند.

این دستگیری پس از آن صورت گرفت که زلایا خواستار برگزاری رفراندومی برای قانون اساسی شده بود. وی در نظر داشت تا علی‌رغم وجود مخالفت‌هایی از سوی کنگره و اعضای حزبش، زمینه‌هایی را برای اصلاحات بیشتر قانون اساسی فراهم آورد تا بتواند مجدد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، اما هم ارتش با این موضوع مخالفت کرد و هم دادگاه عالی این اقدام او را غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی دانست.

تحولات هندوراس در یکی دو روزه گذشته سبب بروز کنش‌ها و واکنش‌هایی در منطقه آمریکای جنوبی شده است.

در پی کودتا در این کشور چاوز به ارتش اعلام آماده باش داد تا با هرگونه بروز مشکلی مقابله کنند.

زلایا همچنان خود را رئیس‌جمهوری هندوراس می‌داند و مردم را تنها مرجع قانونی برای برکناری خود اعلام کرده است.

وی می گوید: من هنوز رئیس‌جمهوری هندوراس و مردم این کشور هستم و تنها این مردم هستند که می‌توانند مرا کنار بگذارند.

در پی برکناری زلایا، روبرتو میچلتی رئیس کنگره این کشور نامزد ریاست جمهوری شد اما چاوز گفته است که تلاش‌های خود را برای براندازی دولت میچلتی به عمل خواهد آورد.

آمریکا از دیگر کشورهاست که خواستار بازگردانده شدن زلایا به قدرت شده است.

سخنگوى وزارت امور خارجه ايران نيز در نشست خبرى هر دوشنبه خود در سوال خبرنگارى مبنى بر کودتا د رهندوراس با محکوم کردن اين اتفاقات در اين کشور اظهار داشت: هندوراس جزو کشور آلبا است که از کشورهاى مهم آمريکاى لاتين به شمار مى‌رود. هندوراس در کنفرانس آلبا انتخاب دکتر احمدى نژاد به عنوان رئيس‌جمهور ايران را تبريک گفت و خواهان عدم دخالت کشورهاى مختلف در امور ايران شد. ما خواهان بازگشت قانون و نظم به اين کشور هستيم.


نظر شما :