کشمکش کرزى و واشنگتن درآستانه انتخابات

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۲ کد : ۵۰۳۱ اخبار اصلی
یادداشتی از محمد منتظری
کشمکش کرزى و واشنگتن درآستانه انتخابات

حامد کرزى اين روزها به‌شدت در تلاش است تا پيروز انتخابات رياست‌جمهورى افغانستان باشد و براى يک دوره ديگر زمام امور افغانستان را در دست بگيرد.

پيروزى در اين انتخابات براى کرزى بسيار مهم است؛ چراکه او قصد دارد به منتقدانش ثابت کند که هنوز از محبوبيت مردمى در افغانستان برخوردار است و اين توان را دارد که براى يک دوره ديگر افغانستان را به‌عنوان رئيس‌جمهورى  اداره کند.

کرزى در دوران رياست‌جمهورى‌اش با انتقادات زيادى از جمله فساد مالى و سوء مديريت مواجه شده بود. اين انتقادات حتى تا آنجا پيش رفت که برخى از تحليلگران عنوان کردند که دولت آمريکا نيز مايل نيست کرزى براى يک دوره ديگر در راس قدرت بماند.

چنانکه دولت باراک اوباما رئيس‌جمهورى آمريکا در نخستين روزهاى برسر کار آمدن، دولت حامد کرزى را ناکارآمد و فاسد توصيف کرد. اما از آنجايى که امکان پيروز شدن حامد کرزى براى يک دوره 5ساله محتمل است، دولت آمريکا سعى کرده تا حدودى لحن خود را درخصوص رئيس‌جمهورى افغانستان و دولتش تغيير دهد.

شايد هم به‌دليل وجود همين شايعات درخصوص ناخرسندى آمريکا از عملکرد کرزى بود که وى چندى پيش در يک نشست خبرى در کابل به شايعاتى اشاره کرد که حول تلاش برخى محافل خارجى براى 2مرحله‌اى کردن انتخابات رياست‌جمهورى وجود دارد.

ماجرا از اين قرار بود که کارل ايکن بيرى، سفير آمريکا در کابل با شمارى از نامزدهاى انتخابات رياست‌جمهورى و رقيبان اصلى حامد کرزى، از جمله دکتر عبدالله عبدالله، اشرف غنى احمدزى و ميرويس ياسينى ديدار و گفت‌وگو کرد. اما اين ديدارها با واکنش دولت افغانستان مواجه شد و سخنگوى کرزى در يک نشست خبرى گفت که اگر اين ديدارها براى تاييد برنامه‌هاى نامزدها باشد، مداخله آشکار در انتخابات است.

اگرچه شانس حامد کرزى براى پيروزى در انتخابات تابستان امسال بيشتر از ديگر نامزدهاست اما بايد به اين نکته توجه داشت که وى تاکنون موفق نشده است روابط دولتش را با دولت باراک اوباما بهبود بخشد و اين مسئله مى‌تواند در اين انتخابات تا حدودى نقش ايفا کند.

البته ظاهرا هيچ تيرگى در روابط 2کشور مشاهده نمى‌شود اما واضح است که دولت اوباما چندان از عملکرد دولت کرزى رضايت ندارد. در مقابل کرزى تلاش بسيار کرد تا نظر مساعد آمريکا را جلب کند اما وقتى‌که در اين امر موفق نشد سيل انتقادات و حملاتش را به سياست‌هاى دولت اوباما آغاز و تلاش کرد افکار عمومى افغانستان را عليه اوباما و به نفع خود بسيج کند.

اما به واقع بايد گفت که وى در اين خصوص هم توفيق چندانى نيافت. اگرچه اعتراضات مردم افغانستان عليه سياست‌هاى آمريکا در افغانستان گاهى شنيده و ديده شد اما کرزى نتوانست با طرح انتقاد از آمريکا با هدف جلب رضايت افکار عمومى، جايگاهى براى خود دست و پا کند.

از سوى ديگر اينگونه به‌نظر مى‌رسد که عمر اعتماد طلايى آمريکا نسبت به کرزى واقعا به پايان رسيده است. از اين منظر شايد بتوان به حامد کرزى در اعتراض شديداللحن به ديدار مقامات آمريکا با کانديداهاى رقيبش در اين انتخابات حق داد.

در هر صورت با توجه به تمامى اتفاقاتى که طى 2سال گذشته در افغانستان رخ داده است و با توجه به انتقاداتى که طى اين مدت به کرزى وارد شده، اين احتمال وجود دارد که آمريکايى‌ها به‌دنبال روى کار آوردن رئيس‌جمهورى به غير از کرزى باشند.

در اين ميان  مجله آمريکايى يو اس نيوز در شماره اخير خود از کمک کردن برخى از مشاوران آمريکايى به کانديداهاى افغان خبر داده است. اين مجله معتبر آمريکايى در گزارشى نوشته است که برخى از مشاوران آمريکايى در واشنگتن در حال کمک به برخى از کانديداهاى رياست‌جمهورى افغانستان هستند تا مبارزات انتخاباتى خودشان را براساس مبارزات انتخاباتى در آمريکا به اجرا درآورند و از تاکتيک‌هاى جديد براى جلب راى مردم استفاده کنند.

براى مثال، اشرف غنى، اصلى‌ترين رقيب حامد کرزى اعلام کرده است که تبليغات اينترنتى را مطابق با آنچه باراک اوباما در مبارزات انتخاباتى‌اش به کار گرفت، به خدمت مى‌گيرد.

از سوى ديگر برخى از مقامات دولت آمريکا درخصوص وعده‌هاى کرزى مبنى بر واگذارى کنترل برخى از نواحى افغانستان به کسانى که در گذشته از جنگ سالاران به حساب مى‌آمدند، ابراز نگرانى کرده‌اند.

کرزى همچنين به برخى از جنگ سالاران وعده داده است که درصورت حمايت آنها از وى و درصورت پيروزى‌اش در انتخابات، مناصب بيشترى به آنها خواهد داد. بنابراين چنانچه کرزى در انتخابات پيروز شود، چشم‌انداز نوعى سهم‌خواهى از دولت وى به واقعيت بدل خواهد شد و اين سهم‌خواهى‌ها مى‌تواند کشور را تا آستانه جنگ داخلى پيش ببرد؛ بحرانى که در لبنان با دليلى مشابه، بارها روى داده است.

منبع: روزنامه همشهری


نظر شما :