تلاش ايران و الجزاير براى ارتقاى روابط

۰۹ تیر ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۵ کد : ۵۰۳۰ اخبار اصلی
هرچند در جهان امروز تعامل با طیف گسترده‌ای از کشورها با دیدگاه‌های مختلف و بعضا متناقض منشا تاثیرگذاری و نقش آفرینی موفق در صحنه جهانی است اما در مورد خاص ایران و الجزایر این شراکت در زمینه‌های اقتصادی و اشتراک در برخی دیدگاه‌های سیاسی در امور منطقه‌ای و جهانی است که مقامات دو کشور را برای توسعه روابط فی مابین ترغیب می‌کند.
تلاش ايران و الجزاير براى ارتقاى روابط

 

 ایران و الجزایر با تاکید و تصریح مقامات دو کشور در ابعاد مختلف و مهمی اعم از اقتصادی، انرژی، سیاسی، دینی و حتی ایدئولوژیکی نگاهی مشابه به مسائل جهان امروز و بالاخص روابط بین دو کشور دارند.

پس از آن که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه لایحه موافقتنامه همکارى‌هاى گمرکى بين دولت جمهورى اسلامى ايران و دولت جمهورى دمکراتيک خلق الجزاير را تصويب کردند، سفر علی لاریجانی رئیس قوه مقننه ایران به الجزایر علاوه بر بعد سیاسی و دیپلماتیک این گونه رفت و آمدها از اهتمام جدی ایران برای تسهیل و ارتقای سطح همکاری های اقتصادی میان دو کشور خبر می‌دهد.

علی لاریجانی، رييس مجلس شوراى اسلامى در سفری به الجزایر دیدگاه‌های مشترک میان دو کشور در ابعاد مختلف منطقه‌ای و جهانی را مورد اشاره قرار داد و خواستار توجه ویژه به ظرفیت‌های قابل رشد موجود میان تهران و الجزیره شد، در تاکید آقای لاریجانی به ظرفیت های بالای دو کشور برای توسعه روابط، همکاری های اقتصادی جایگاه ویژه داشت.

در سطح همکاری‌های اقتصادی میان ایران و الجزایر، تنوعی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور وجود دارد، تنوعی که از صنعت آب و برق، سد سازی، ساخت نیروگاه‌های حرارتی، انرژی های نو و نیروگاه‌های خورشیدی  توسط ایران در الجزایر تا صادرات انواع محصولات غیر نفتی ایران به این کشور همچون ماشين آلات صنعتى و کشاورزى، خدمات فنى و مهندسى، صنعت و گاز، مواد غذايى، دارو، مصالح ساختمانى، خودرو، مواد شوينده و تجهيزات صنعتى و پزشکى ر ا شامل می شود.

در عین حال هر دو کشور در سازمان تولید کنندگان نفت -اوپک- عضویت دارند و از کشورهای تاثیرگذار در بازار نفت و انرژی جهان به واسطه میزان ذخایر نفتی محسوب می شوند.

در بعد روابط فرهنگی و دینی میان ایران و الجزایر، اسلام وجه اشتراک مهمی میان دو کشور است، هر دو عضو سازمان کنفرانس اسلامی بوده و توجه خاصی به حل مشکلات جهان اسلام دارند، همچنین تهران و الجزیره با علاقمندی به ابعاد مختلف فرهنگی یکدیگر هر ساله شاهد برگزاری هفته فرهنگ ایران و الجزایر در پایتخت کشورهایشان هستند.

اما بخش مهم دیگر در روابط ایران الجزایر مربوط به دیدگاه های سیاسی و نگاه دو کشور به مسائل مهم منطقه و جهان است، در این ارتباط حمایت الجزایر از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نکته ای قابل توجه در نگرش ایران به توسعه روابط با الجزایر است، به گفته علی لاریجانی که درباره موضوع هسته‌ای کشور با رئیس جمهور الجزایر به گفت و گو نشست، دیدگاه این کشور پیرامون برنامه هسته‌ای ایران حمايت‌گرايانه بوده و  الجزایر بر پيگيرى مسائل هسته‌ای در بستر قانونى تاکید داشته است در عین حال برای ایران مهم است که الجزایر نیز مانند برخی دیگر از کشورها به ویژه کشورهای غیر متعهد، از برخورد دوگانه نهادهای بین المللی و کشورهای غربی با کشورهایی مانند ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ناراضی است و خواستار خاتمه این نوع برخوردهاست.

نگاه الجزایر به مسائل فلسطین نیز نزدیک به دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است. در این مورد علی لاریجانی معتقد است که: "در مساله فلسطين على‌رغم برخى اختلاف راى‌ها نگاه دو کشور بسيار نزديک است، به طورى که در موضوعات حساس از جمله جنايت‌هاى رژيم صهيونيستى عليه مردم غزه موضع‌گيرى دوستان ما در الجزاير حاکى از نگاهى داعيانه است و بر اين اساس در موضوعات مختلف منطقه‌يى و بين‌المللى با مقامات اين کشور رايزنى داريم. "

آن‌چه در سفر رئیس مجلس ایران به الجزایر پر رنگ دیده می‌شود تاکید بر ادامه و استحکام روابط میان دو کشور بر اساس دیدگاه‌های مشترکی است که در قبال مسائل منطقه‌ای و جهانی دارند مساله‌ای که برای تهران در فضای ابهام برانگیز روابط غرب و ایران و اما و اگرهای مذاکرات دو طرف در موضوع هسته‌ای دارای اهمیت است، روابط ایران و الجزایر در چارچوب روابط کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای جنوب- جنوب نیز اهمیت خاص خود را دارد.

رئیس مجلس ایران در همین ارتباط مدل سياسى و دمکراتيک به وجود آمده در ايران و الجزاير را که آمیخته با فرهنگ اسلامى است مسيری ارزشمند توصیف کرده و تاکید کرد که: "بايد غربى‌ها به اين انديشه احترام بگذارند چراکه اين حرکت جمعى است و براى بشريت آثار مثبتى داشته است."

فراز و فرود روابط ایران و الجزایر
در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت پهلوی تمایل چندانی به برقراری رابطه با کشورهای عربی و اسلامی نداشت و عملاً ارتباط ایران و الجزایر در سطح عادی و معمولی بود و شاید مهمترین اتفاق در روابط دو کشور امضای قرارداد ۱۹۷۵میان ایران و حکومت بعث عراق از سوی محمدرضا پهلوی و صدام حسین بود که به میانجیگری دولت وقت الجزایر صورت گرفت و به جز این ارتباط دیپلماتیک دیگری در سال‌های دهه ۱۹۷۰، پیش و پس از آن میان دو کشور دیده نمی‌شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه جمهوری اسلامی به الجزایر به عنوان کشوری انقلابی و استعماری تغییر کرد و الجزایر جزء اولین کشورهایی بود که نظام جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت. روابط دو کشور در سال‌های نخست انقلاب اسلامی بسیار حسنه بود اما با شروع جنگ تحمیلی باعث سردی روابط میان دو کشور شد.

پس از جنگ و در آستانه دهه ۱۳۷۰ با شروع فعالیت جبهه نجات اسلامی در الجزایر، نگاه حاکمان و نظامیان این کشور نسبت به ایران تاحدودی تغییر کرد و آنها انقلاب اسلامی را مسبب اصلی توسعه این گونه فعالیت های در الجزایر دانستند، با بازداشت و دستگیری رهبران جبهه نجات اسلامی الجزایر روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح ممکن رسید اما در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و در راستای سیاست تنش زدایی و اعتماد سازی دولت اصلاحات سطح روابط ایران و الجزایر افزایش یافت.

اکنون روابط ایران و الجزایر روابطی عادی است؛ الجزایر در کنار کشورهایی چون سوریه و لیبی با دیدگاهی ضد امپریالیستی جبهه متحدی را تشکیل داده است که از این بابت نیز اشتراک دیدگاه ایران و الجزایر برای تقویت پایه‌های سیاستی ایران در عرصه بین المللی حائز اهمیت است.

هرچند در جهان امروز تعامل با طیف گسترده ای از کشورها با دیدگاه‌های مختلف و بعضا متناقض منشا تاثیرگذاری و نقش آفرینی موفق در صحنه جهانی است اما در مورد خاص ایران و الجزایر این شراکت در زمینه‌های اقتصادی و اشتراک در برخی دیدگاه‌های سیاسی در امور منطقه‌ای و جهانی است که مقامات دو کشور را برای توسعه روابط فی مابین ترغیب می‌کند.


نظر شما :