سعد حريرى نخست‌وزير مى‌شود اما با اعمال شاقه

۰۶ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۳۳ کد : ۵۰۱۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
برخی منابع سیاسی معتقدند در صورتی که اقلیت همچنان بر درخواستش براى در اختيار گرفتن يک سوم کابينه پافشارى ‌کند، روند تشکيل دولت با دشوارى‌هاى زيادى رو به رو خواهد شد که این موضوع کار را برای حریری بیش از پیش سخت می‌کند.
سعد حريرى نخست‌وزير مى‌شود اما با اعمال شاقه

سعد حریری رهبر فراکسیون المستقبل لبنان و یکی از برندگان اصلی انتخابات اخیر در این کشور با سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله دیدار و گفت و گو کرد تا ضمن انجام یک دیدار تاریخی گام دیگری برای رسیدن به پست نخست‌وزیری برداشته باشد.

دیداری که باعث شد بسیاری به این نتیجه برسند که وی حتما نخست‌وزیر آینده لبنان است. در همین حال یک روز قبل از دیدار وی با سید حسن نصرالله، میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان نیز اعلام کرده بود، فعلا بهترین گزینه برای نخست وزیری، سعد حریری است. در همین رابطه بسیاری از جریان‌ها و احزاب اصلی لبنانی نیز از انتصاب سعد حریری به نخست‌وزیری لبنان حمایت کردند. از جمله فئواد سنیوره نخست‌وزیر فعلی که روزهای آخر دولتش را می‌گذراند.

در این میان خبرهایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد تاکنون نمایندگان حزب الله و نمایندگان نزدیک به میشل عون از اعلام حمایت از سعد حریری برای انتخاب به سمت نخست‌وزیری خودداری کرده‌اند. موضوعی که ظاهرا دلیل اصلی دیدار تاریخی وی با رهبر حزب‌الله شد. گویا دلیل اصلی این خودداری پافشاری بر سر در اختیار داشتن یک سوم اعضای کابینه توسط جریان 8 مارس است. گرچه در این میان نبیه بری رئیس پارلمان لبنان که روز پنج‌شنبه در یک رای‌گیری پارلمانی برای بار پنجم به این سمت انتخاب شد، به عنوان یکی از رهبران جریان 8 مارس حمایت خود را از انتخاب سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد. حزب‌الله اعلام کرده، فعلا نظری در این زمینه نمی‌دهد ولی پس از انتخاب حریری به عنوان نخست‌وزیر تمام تلاش خود را برای کمک به وی برای تشکیل کابینه به کار خواهد بست.

در این میان میشل عون همچنان از حمایت از حریری اجتناب می‌کند و گفته است، به کسی حق وتویی نمی‌دهد و بر اساس اصول قانونی در دولت جدید فعال خواهد بود.

اما دیدار حریری با نصرالله حکایت‌ دیگری دارد. سید حسن نصرالله وی را نیمه شب به حضور پذیرفته و مذاکراتشان نیز حدود چهار ساعت به طول انجامیده است. برخی منابع نزدیک به حزب الله به روزنامه لبنانی النهار گفته‌اند، نمی‌توان گفت فضای مذاکرات میان دو طرف کاملا مثبت بود یا کاملا منفی. چیزی که در این جلسه بارز و مهم بود، این بود که به هر حال هر دو طرف آن قدر حرف برای گفتن برای تشکیل دولت داشتند که چهار ساعت با هم صحبت کنند. نکته‌ای که در این جلسه اهمیت داشت و فراتر از آن که استثنایی باشد به آن اهمیت ویژه‌ای می‌داد، صحبت‌هایی بود که بیشتر جنبه عملی داشت تا استثنایی.

این منابع همچنین گفتند، نکته مهم دیگر این نشست فراتر رفتن مسائل مورد بحث از یک مورد خاص به موارد دیگر بود. مثلا چگونگی نوشتن و صدور بیانیه‌ها، تضمین‌های سیاسی، همکاری‌های متقابل و بیانیه‌هایی که از سوی هیات دولت صادر خواهد شد همگی مسائلی بودند که در طول این سه تا چهار ساعت هر کدام به طور جداگانه محوریت مذاکرات را شامل می‌شدند.

نکته جالب دیگر این گفت‌و‌گوها تمایل شدید حریری به جلب حمایت حزب‌الله و همکاری با آن در دولت آینده بود. به گفته منابع نزدیک به حزب الله، حریری بسیار مایل است مذاکرات خود با احزاب لبنانی برای تشکیل دولت آینده لبنان را از حزب‌الله آغاز کند چرا که معتقد است در صورت رسیدن به توافق با حزب‌الله دیگر جریان‌ها و احزاب اپوزسیون نیز با وی همکاری خواهند کرد. به همین دلیل بود که نصر الله هم در این دیدار دائما تلاش می‌کرد، برنامه‌های حریری را برای آینده دولتش، افق‌های پیش رو و ارائه تضمین‌هایی از سوی وی بشنود.

تا کنون جریان السمتقبل راضی نشده جزئیات بیشتری از این دیدار بگوید. رهبران المستقبل در برابر فشار رسانه‌ها تنها به بیانیه صادر شده از سوی خود اکتفا کرده‌اند و همه مراجعه‌کنندگان را به آن سمت حواله می‌دهند. کما این که مصرند که بگویند، بر خلاف آنچه برخی رسانه‌ها تلاش در القای آن دارند این دیدار مثبت بوده و مذاکرات انحام شده در آن بر اساس واقعیت موجود در کشور صورت گرفته است.

گویا حزب‌الله اصرار دارد روند مذاکرات برای تشکیل دولت آینده لبنان خارج از دخالت‌های پارلمان و ریاست جمهوری باشد و صرفا با جریان‌ها و احزاب سیاسی بدون حضور و دخالت این دو ارگان انجام شود. چرا که معتقد است دولت آینده را احزاب تشکیل می‌دهند نه رئیس جمهور یا نظر نمایندگان مجلس.

به هر صورت بر اساس گزارش منابع خبری شنبه 27 ژوئن نشست‌هاى مشورتى ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان با احزاب سياسى لبنان با هدف انتخاب نخست وزير جديد به پايان مى‌رسد. وی تا کنون با برى، فواد سنيوره و نخست وزيران اسبق لبنان و تعدادى از نمايندگان پارلمانى ديدار کرده است. بر اساس قانون اساسى لبنان، رئيس جمهوری اين کشور ملزم به برگزارى مذاکرات مشورتى با تمامى طرف‌ها است تا اکثريت آرا براى انتخاب نخست وزيرى که بتواند دولت جديد را تشکيل دهد، به دست آيد.

سعد حريرى از روز اول رايزنى‌ها تا کنون توانسته 67 راى از آرای نمایندگان مجلس را به خود اختصاص دهد که به احتمال قوى با این رای اکثریت مسئول تشکيل دولت جديد خواهد شد. اما برخی منابع سیاسی معتقدند در صورتی که اقلیت همچنان بر درخواستش براى در اختيار گرفتن يک سوم کابينه پافشارى ‌کند، روند تشکيل دولت با دشوارى‌هاى زيادى رو به رو خواهد شد که این موضوع کار را برای حریری بیش از پیش سخت می‌کند.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :