کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وارد عمل شد

۰۶ تیر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۴ کد : ۵۰۱۱ اخبار اصلی
این کمیسیون در تلاش است با این گفت‌وگوها خطرات گسترش اختلافات داخلی به آن سوی مرزهای کشور را به چهره‌های نظام گوشزد کند.
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وارد عمل شد

بر اساس اعلام علاءالدین بروجری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسی شورای اسلامی کمیته‌ای هفت نفره از اعضای این کمیسیو رايزنى‌هايی با سه کانديداى رقيب محمود احمدى‌نژاد و برخى مقامات ارشد نظام آغاز را کرده است، تاکنون دیدار و گفت و گو با آقایان رضايى، موسوى،‌ هاشمى و کروبى انجام شده و مقرر است که این تیم با آقایان ناطق نورى و‌هاشمى شاهرودى رئيس قوه قضائيه نیز دیدارهایی جداگانه داشته باشند.

 رایزنی این تیم هفت نفره از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حالی انجام شده و ادامه خواهد داشت که کميته ويژه رئيس مجلس براى شناسايى عوامل ناآرامى‌هاى اخير نیز به فعاليت خود ادامه می‌دهد.

در تیم مذاکره کننده با سه کاندیدای معترض و برخی دیگر از شخصیت های برجسته نظام علاوه بر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روساى کميته‌هاى سه‌گانه سياست‌خارجى، امنيت داخلى و دفاعى متشکل از آقايان سبحانى‌نيا نايب رييس اول کميسيون، کوثرى نايب رييس دوم کميسيون، کرمى رييس کميته دفاعى، سرورى رييس کميته امنيت، جلالى و الهيان عضو هيات رييسه کميسيون حضور دارند.

بروجردى درباره هدف این رایزنی ها گفت که: "با توجه به دخالت‌هاى کاملا مردود و غيرقابل قبول کشورهاى بيگانه در امور داخلى ايران، اعتقاد کميسيون اين است که اختلاف در امر انتخابات يک اختلاف‌نظر خانوادگى در خانواده ملت ايران است و هيچ کشورى حق دخالت در امور داخلى ايران را ندارد و دراين راستا همه چهره‌هاى ملى ما با اين دخالت‌ها مخالف هستند."

او اضافه کرد که: " توصيه ما به عنوان اين کميسيون به آحاد ملت به‌ويژه شخصيت‌هاى برجسته سياسى و نامزدها و حتى ‌تشکل‌هاى سياسى اين است که حوادث اخير دغدغه ملى است که راه‌حل آن هم توجه به نقطه‌ نظرات رهبرى به عنوان فصل‌الخطاب همه تصميم‌ها در سطوح مختلف در کشور است."

به این ترتیب به نظر می‌رسد که کمیسین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به نوعی مهمترین و حساس ترین کمیسیون مجلس نیز شناخته می‌شود انگیزه ورود مستقیم به وقایع پس از انتخابات ایران را نگرانی از ادامه دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی ایران و تسری اختلافات داخلی در کشور به حوزه سیاست خارجی و روابط ایران و دیگر کشورها می‌داند و در تلاش است با این گفت و گوها خطرات گسترش اختلافات داخلی به آن سوی مرزهای کشور را به چهره‌های نظام گوشزد کند.

در تشریح جزییات این گفت و گوها بر اساس سخنان علاءالدين بروجردى، نتیجه مستقیم رایزنی کمیته هفت نفره با آقای رضایی صرف نظر وی از شکایت خود بود، او با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد به دليل شرايط موجود از پيگيرى اعتراض خود صرفنظر مى‌کند.

اما دیدار و گفت و گوی این کمیته با میرحسین موسوی به چنین نتیجه ای منجر نشد، در اين ديدار که يک ساعت و 45 دقيقه طول کشيد در خصوص مجموعه روند تحولات انتخاباتى و حوادث پس از برگزارى انتخابات بحث و تبادل نظر شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارتباط با این دیدار گفت: " ‌در اين نشست راهکارهايى عملى به منظور پايان دادن به وضع موجود مورد تبادل نظر و بررسى قرار گرفت و مقرر شد رايزنى‌ها با آقای موسوى در اين راستا ادامه يابد.

اما آقای موسوی در این دیدار همچنان تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری دهم صحيح انجام نشده است؛ به گفته بروجردى، نظر موسوی به عنوان يک شخص، مساله عدم‌ پذيرش و ابطال انتخابات بوده است.

با این حال بروجردی به عنوان مسئول این کمیته به موسوی گفته که هر چه زودتر تصميم بگيرند و خداى ناکرده به وضعى دچار نشوند که نتوانند پاسخگو باشند.

در ادامه این رایزنی‌ها، کمیته هفت نفره به دیدار هاشمی رفسنجانی رفت، مراجعه به این شخصیت با توجه به پتانسیل‌های او برای حل و فصل اختلافات و بحران‌های کشور نکته‌ای است که از دید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دور نمانده است.

بروجردی درتشريح ديدار با‌هاشمى رفسنجانى گفت: "در اين جلسه از ‌هاشمى‌رفسنجانى تقاضاى مساعدت در حل مشکلات موجود را داشتيم که وى از اين درخواست استقبال کرد بنابراين اميدواريم با تداوم رايزنى‌ها هرچه سريع‌تر شاهد اقدامات عملى جهت پايان يافتن وضعيت جارى باشيم."

اما دیدار بعدی هفت تن ازاعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مهدی کروبی دیگر کاندیدای معترض به نتیجه انتخابات بود. این افراد در طول دو ساعت مذاکره با مطالبات زیادی از سوی کروبی مواجه شد.

کروبی در این دیدار معتقد بود که بحث اجراى انتخابات اشکال دارد، با این وجود نسبت به شوراى نگهبان مطالب منفى عنوان نکرد. بروجردى درباره این رایزنی گفت که آقای کروبی اعلام کردند که تا حدى پاسخ سوالات خود را گرفته‌اند و تصميم نهايى خود را به زودى اخذ خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که پس از این جلسه بود که مهدی کروبی از احتمال معرفی نماینده خود به هیات ویژه‌ای که در شورای نگهبان برای بررسی انتخابات تشکیل شده است، خبر داد.

به این ترتیب بر اساس آنچه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون رایزنی‌های اخیر با کاندیداهای معترض و چند شخصیت برجسته نظام اعلام کرده است، دست آور این رایزنی ها مثبت و موثر بوده است، باید دید در ادامه این رایزنی‌ها چه سخنان میان طرفین رد و بدل خواهد شد و در نهایت تاثیر مستقیم این اقدام مجلس شورای اسلامی در کنار کمیته ويژه رئيس مجلس براى شناسايى عوامل ناآرامى‌هاى اخير به کجا خواهد انجامید.


نظر شما :