این آخرین اجلاس جی ۸ است

۰۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۴ کد : ۵۰۰۸ اخبار اصلی
در حالى که نشست وزراى خارجه هشت کشور صنعتى جهان در ايتاليا برگزار شد، برخى گمانه‌زنى‌ها از پايان کار اين گروه در آينده‌اى نزديک خبر مى‌دهند. کارشناسان با توجه به عدم اقبال کشورهايى مانند آلمان از ادامه حضور در نشست‌هاى جى 8 پيش‌بينى مى‌کنند در آينده‌اى نزديک اين گروه جاى خود را به جى 20 بدهد.
این آخرین اجلاس جی ۸ است

نه قدرتمندان تاریخ را می‌سازند و نه برندگان جنگ‌ها. آنها تنها صندلی‌های پشت میزهای مهم را اشغال می‌کنند، از شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا نهادهای بزرگ اقتصادی و مالی بین‌المللی. آنها پشت درهای بسته مذاکره می‌کنند؛ تصمیم می‌گیرند که چه کسی می‌تواند در محافل آنها شرکت کند و چه کسی نمی‌تواند؛ و انتظار دارند که بقیه جهان نیز از فرامینی که از زیر دستشان بیرون می‌آید اطاعت کند.

این دیدگاهی است که بسیاری از کسانی که در بیرون گود هستند، و نه فقط در جهان فقیر، نسبت به اجلاس جی 8 دارند.

اما در زمانه‌ای که مردم، پول، و کالا خیلی آسان‌تر از گذشته در جهان قادر به حرکت و نقل و انتقال هستند، این گروه کوچک دیگر نمی‌تواند کنترل قله‌های اقتصاد جهان و نظام مالی آن را در دست داشته باشد؛ همچنانکه مثلا، هسته اولیه جی 7 در ابتدای تشکیل خود در سال های 1970 با گردهمایی‌های کوچک و مصمم سرمایه‌داران جهان دموکراتیک چنین کنترلی داشت. امروزه، کارکرد اجلاس‌ها و گردهمایی‌ها تنها در بیانیه‌های طولانی و فرصت‌های تبلیغاتی آنهاست. و گرایش روسیه به سرمایه‌داری به جای دموکراسی تحت کنترل دولت صدای سیاسی گروه را پایین آورده است.

 اجلاس جی 8 چیست؟
جى 8 اجلاسى است غير رسمى با حضور هشت کشور صنعتى جهان يعنى ژاپن، ‌آمريکا، ‌آلمان،‌فرانسه،‌ انگلستان، ‌ايتاليا، ‌کانادا و روسيه که به تازگى به اين اجلاس پيوسته است. رهبران اين کشورها از سال 1975 در نشستى سالانه در خصوص مشکلات اقتصادى جهان به بحث و گفت‌و‌گو مى‌نشينند.

اين اجلاس که در ابتدا بيشتر در مورد مشکلات اقتصادى مثل بحران فعال نفت بود امروزه بيشتر حول محورهاى توسعه،‌ محيط زيست و امنيت جهانى مى‌گردد. اين هشت کشور جهان بيش از نيمى از اقتصاد جهان را مى‌چرخانند.

اجلاس جى 8 اولين بار در کشور فرانسه برگزار شد و کشورهاى فرانسه، ‌آلمان،‌ ايتاليا،‌ ژاپن، بریتانیا و آمريکا در آن حضور داشتند. بعدها در سال 1976 کانادا و در سال 1998 روسيه به اعضاى اين اجلاس اضافه شدند.

در سال 1991 ‌بعد از فروپاشى شوروى،‌ روسيه به عنوان عضو ناظر به اين گروه پيوست، ‌در سال 1994 به عنوان يکى از اعضاى صورى بدون حضور در بخش اقتصادى اين اجلاس پذيرفته شد و در سال 1998 يکى از اعضاى رسمى اين اجلاس شناخته شد. روسيه سال 2006 ميزبان گروه 8 بود.

اجلاس گروه 8 کار خود را پس از آنکه جهان با اولين بحران نفتى رو به رو شد آغاز کرد. هر چند که طى سال ها موضوعات مختلف ديگرى از قبيل محيط زيست،‌ پول‌شويى و تروريسم جهانى نيز موضوع بحث اين اجلاس را تشکيل داده‌اند. رهبرى اين اجلاس به عهده کشور ميزبان است و هر ساله يکى از اعضاى اين اجلاس ميزبانى را بر عهده دارد و کشور ميزبان عهده دار امنيت اجلاس است.

امسال میزبان این نشست کشور ایتالیاست.

پایانی بر جی 8
در حالى که نشست وزراى خارجه هشت کشور صنعتى جهان در ايتاليا برگزار شد، برخى گمانه‌زنى ها از پايان کار اين گروه در آينده‌اى نزديک خبر مى‌دهند. اين امر با توجه به مواضع برخى کشورهاى عضو اين گروه مانند آلمان که وجود چنين گروهى را با وجود گروه بزرگترى با عنوان گروه 20 غيرمنطقى مى‌دانند، قوت گرفته است.

پس از بروز بحران جهانى اقتصادى کشورهاى عضو جى 20 با تشکيل نشست‌هايى به رايزنى و يافتن راهکارهاى مقابله با اين بحران پرداختند. اين کار موجب شد ماهيت گروه‌هاى همسو با اين گروه نظير جى 8 زير سوال رفته و جى 20 به رقيب جدى اين گروه تبديل شود.

در پاييز 2008 ميلادى 20 کشور مهم صنعتى جهان براى رايزنى در مورد اوضاع بحرانى اقتصاد در واشنگتن گرد آمده و بر اهميت وجود گروهى موسوم به جى 20 افزودند. اين گروه تا جايى اهميت يافته که کشورهايى مانند آلمان تداوم آن را بسيار کارسازتر از جى 8 دانسته‌اند.

آنجلا مرکل صدراعظم آلمان در جديدترين اظهار نظرى که در اين‌باره کرده گفته است: گروه جديد جى 20 کارآمدتر از ديگر گروه‌هايى است که تا کنون با اسامى جى 5 و جى 8 آغاز به کار کردند و به نظر مى‌آيد آينده روشن‌ترى از آنها داشته باشد. جى 5 متشکل از مهمترين کشورهاى درحال توسعه جهان است که عبارتند از چين، هند، برزيل، آفريقاى جنوبى و مکزيک.

کارشناسان با توجه به عدم اقبال کشورهايى مانند آلمان از ادامه حضور در نشستهاى جى 8 پيش‌بينى مى‌کنند در آينده‌اى نزديک اين گروه جاى خود را به جى 20 بدهد، علاوه بر اينکه هم اکنون نيز صحبت‌هايى از حضور اعضاى جى 5 در نشست‌هاى آتى جى 8 به ميان آمده است.

نشست ایتالیا و جی 8
از جمله مسائلی که در نشست وزرای خارجه اعضای گروه هشت مطرح شد، بحث کره شمالی و آزمایش موشکی این کشور بود. وزرای خارجه این گروه با محکوم کردن آزمایش های موشکی این کشور، از آنها خواستند تا به میز مذاکره بازگردند.

کره شمالی ماه گذشته آزمایشی هسته‌ای انجام داد و پس از آن سازمان ملل تحریم‌های جدیدی را علیه پیونگ‌یانگ اعمال کرد.

از سوی دیگر ایران نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده در اجلاس وزرای امور خارجه جی 8 بود. پیش از این فرانکو فراتینی از همتای ایرانی خود، منوچهر متکی دعوت کرده بود تا در این اجلاس شرکت کند. اما هفته گذشته حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که آقای متکی در این اجلاس شرکت نخواهد کرد. موضوع افغانستان و امنیت این کشور یکی از دلایل دعوت ایتالیا از متکی برای شرکت در اجلاس جی 8 بود که به نظر می‌رسد با توجه به موضع‌گیری‌های ایتالیا در قبال حوادث بعد از انتخابات در ایران آقای متکی از حضور در این اجلاس صرف نظر کرده باشد.

اجلاس وزرای امور خارجه هشت کشور صنعتی جهان با ابراز نگرانی از حوادث بعد از انتخابات در ایران، خواستار پایان خشونت‌ها در ایران شدند. این درحالی است که موضعی دوگانه در مقابل این مسئله بین وزرای امور خارجه وجود داشت. در حالی که فرانسه و ایتالیا به دنبال موضعی سخت‌گیرانه بودند، روسیه با منزوی کردن ایران مخالفت کرد.

اجلاس سران جی 8
سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا امسال از تاریخ 8-10 ماه جولای در شهر زلزله‌خیز لاکویلا (L’Aquila) میزبان سران گروه 8 خواهد بود. مهمترین مسئله‌ای که در این اجلاس مطرح خواهد شد، مسئله بحران اقتصادی و شاخه‌های متعدد آن از جمله تغییرات آب و هوایی، انرژی و صنعت بازرگانی است.

با توجه به بحران اقتصادی به وجود آمده پیش‌بینی می‌شود که تظاهرات مخالفان شدت بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد. هرچند ایتالیا درباره این مسئله بسیار محتاط عمل می‌کند و معتقد است که اجازه نخواهد داد اجلاس سال 2001 در ژنو که شدیدترین درگیری‌های در تاریخ جی 8 بود تکرار شود.


نظر شما :