سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۰۵ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۷ کد : ۴۹۹۸ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

دولت، رییس دولت، وزیر امور خارجه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، معاون و سخنگوی وزارت خارجه و سفیر ایران در نیوزلند مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

حضور آگاهانه و مقتدرانه مردم، جايگاه ايران را در مناسبات جهانى بالا برد

دولت ايران به مناسبت برگزارى انتخابات دوره دهم رياست جمهورى بیانیه داد. در اين بيانيه با تاکيد بر اينکه اين روزها دشمنان رو سياه و بددل که همواره از پيروزى‌ها و کاميابى‌هاى جمهورى اسلامى ايران ناخشنود و عصبانى بوده‌اند بار ديگر تلاش مى‌کنند تا از حلاوت اين پيروزى در کام ملت بکاهند ‌آمده است:‌ اين بار نيز خيره‌سرى و دست‌اندازى دشمنان و بدخواهان در برخورد با سد استوار ملت يکپارچه و متحد ايران اسلامى چون گذشته ناکام خواهد ماند و شکست و تيره‌روزى را براى آ‌نان به همراه خواهد داشت... ترديدى نيست که اين حضور آگاهانه و مقتدرانه جايگاه ايران اسلامى را در مناسبات و معادلات جهانى بسيار بالا برده و صلابت و اقتدار رييس جمهور و دولت برآمده از آن را در تحقق مطالبات حقه عموم مردم ايران افزايش داده است.

تهران به توليد سوخت هسته‌اى ادامه خواهد داد

نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بعد از پايان جلسه بررسى گزارش اخير محمد البرادعى،‌ گفت:‌ دليل اصلى ادامه يافتن وضعيت پرونده هسته‌اى ايران در دستور کار اين شورا پس از گذشت بيش از شش سال و صدور بيش از 20 گزارش از سوى مديرکل اين آژانس،‌ اعمال فشارهاى سياسى برخى کشورهاى غربى است.

وى با تاکيد بر اين که تهران به فعاليت‌هايش در خصوص توليد سوخت هسته‌اى از جمله غنى‌سازى اورانيوم بدون هيچ گونه توقفى ادامه خواهد داد، ‌افزود: اين مساله (غنى‌سازى اورانيوم) حقى از حقوق مشروع ايران است که در معاهده منع تکثير سلاح هسته‌اى و همچنين اساسنامه آ‌ژانس بين‌المللى انرژى اتمى آمده است و براى ايران اين مساله يک نياز ضرورى است که نمى‌تواند از آن بى‌نياز شود.

سلطانيه ادامه داد، از اين رو اعتقاد بر آن است که ايران به ساخت نيروگاه‌هاى هسته‌اى که کاربرد پزشکى دارند و با آب سنگين کار مى‌کنند،‌ ادامه خواهد داد.

انتخابات ايران دموکراتيک‌تر از انتخابات اتحاديه اروپاست

مهدى صفرى، معاون وزير امور خارجه‌ ايران در گفت‌وگو با راديو "رناسنا" پرتغال از انتخابات رياست جمهورى ايران دفاع کرد و گفت: در ايران دموکراسى برقراراست. مردم (در انتخابات) شرکت کردند.

صفرى افزود که در ايران حدود 80 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند. ما دموکراتيک‌ترين سيستم را داريم.

وى در پاسخ به اين سوال که آيا فکر مى‌کند انتخابات ايران دموکراتيک‌تر از انتخابات اتحاديه‌ اروپاست که اوايل سال جارى برگزار شد گفت: بله. معتقدم که اين طور است چرا مقايسه نمى‌کنيد؟ ثابت کنيد که اين طور نيست.

حضور پر شکوه ملت ایران اساس لیبرال دموکراسی را زیرسئوال برد

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه انتخابات دهم ریاست جمهوری اساس دمکراسی لیبرال در جهان را زیر سئوال برده است، گفت: سران برخی کشورها معتقدند که تأثیر حضور ملت ایران معادلات نظام دموکراسی لیبرال را به چالش خواهد کشید.

وی با تأکید بر ضرورت تعامل سازنده با جهان معاصر تصریح کرد: ساختن کشور بدون تعامل با جهان و ساختن درست، بدون تأثیرگذاری بر دیگران محال است زیرا بدون اصلاح جهان نمی‌توان حیات طیبه برقرار کرد.

هشدار احمدی نژاد به امریکا و انگلیس

محمود احمدی نژاد با توجه به برخى اظهارات مداخله‌جويانه کشورهايى که مدعى دوستى با ملت ايران هستند، خطاب به نخست‌وزير انگليس و رييس‌جمهور آمريکا گفت: قطعاً با اظهارنظر شتابزده در دايره دوستى ملت ايران قرار نخواهيد گرفت؛ از اين‌ رو به شما توصيه مى‌کنم، مواضع مداخله‌جويانه خود را اصلاح کنيد.

بريتانيا اخيرا خط تحريم انتخابات را تبليغ کرد

منوچهر متکی با بيان اين که بريتانيا در نقش‌آفرينى فتنه‌انگيزانه جديد خود مبدع بسيارى از دروغ‌پردازى‌ها عليه صنايع هسته‌اى ايران است و سعى در نفوذ بر اعضاى گروه 1+5 دارد، تصريح کرد: طبيعت توطئه‌گر اين دولت به گونه‌اى است که با سامان دادن 250 سخنرانى توسط اساتيد مرتبط با خود در آمريکا سعى دارد رويکردهاى اوباما در قبال ايران را نيز تغيير بدهد.

وزير امور خارجه تصريح کرد: درباره انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى ايران، بريتانيا اخيرا خط تحريم انتخابات را تبليغ کرد اما وقتى آن را بى‌نتيجه تشخيص داد اقدام به اعزام مسافران خاص به ايران کرد تا با استفاده از آموزه‌هاى اطلاعاتى خود تاثيرگذارى خاص بر انتخابات را سامان دهد.

مخالفان آرامش ايرانيان در اروپا و آمريکا حضور دارند 

سفير جمهورى اسلامى ايران در نيوزلند با اشاره به اينکه حقيقت وقايع اخير در ايران کاملا متفاوت است، گفت: دشمنان و مخالفان مردم ايران در مکان هاى مختلفى از جمله اروپا و آمريکا حضور دارند.   

مرتضى رحمانى موحد افزود: با وجود تحولات و ناآرامى هاى اخير در ايران به بهانه انتخابات رياست جمهورى، ايران و نيوزيلند همچنان روابط دوستانه بين خود را حفظ کرده اند.

ايران را جهان سومى مى‌دانند

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه گفت: حتى يک جمله از مقامات غربى در مورد دعوت مردم به آرامش ابراز نکرده‌اند که اينها ناشى از يک ذهنيت نژادپرستانه است که ايران را جهان سومى مى‌دانند که نبايد خيلى با قانون با آنها رفتار شود. مقامات آمريکايى از يک طرف مى‌گويند که ما نمى‌خواهيم در فوتبال سياسى ايران قرار بگيريم و از طرف ديگر از اغتشاشات حمايت مى‌کنند.

اعتراض به اظهارات دبيرکل سازمان ملل درباره انتخابات  

حسن قشقاوى در پاسخ به اظهارات بان کى مون درباره انتخابات شکوهمند رياست جمهورى ايران گفت: دبيرکل سازمان ملل تحت تاثير جو منفى ايجاد شده توسط برخى قدرت‌هاى يک جانبه‌گرا، حقايق انتخابات اخير رياست جمهورى در ايران را ناديده گرفته است.

سخنگوى وزارت امور خارجه افزود: اين موضع‌گيرى در تناقض آشکار با وظايف دبيرکل سازمان ملل، قواعد پذيرفته شده بين‌المللى و دخالتى آشکار در امور داخلى جمهورى اسلامى ايران است.


نظر شما :