انفجار کروکوک در بحبوحه انحراف افکار جهانی

۰۱ تیر ۱۳۸۸ | ۰۰:۲۸ کد : ۴۹۶۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
این اتفاق تروریستی بار دیگر نگرانی را به عرصه امنیتی عراق باز گرداند. کرکوک شهر حساسی است که به واسطه حوادث تروریستی همواره در کانون توجهات بوده است. مسئله قومیت‌ها در این شهر به اوج خود رسیده و به واسطه ادعایی که کردها، سنی‌ها و ترکمن‌ها بر سر آن دارند تا کنون شاهد تنش‌های بسیاری در آن بوده‌ایم.
انفجار کروکوک در بحبوحه انحراف افکار جهانی

ارتش امريکا پايگاهش را در شهرک صدر تخليه کرد. اين اقدام ارتش ایالات متحده امريکا در چارچوب جدول تعيين شده براى خروج از شهرهاى عراق تا 30 ژوئن (9 تير) انجام شده است.

تخليه اين مقر امنيتى مشترک 10 روز قبل از موعد تعيين شده در توافق‌نامه عقب‌نشنين نيروهاى امريکايى از عراق صورت گرفت.

ژنرال دانيل بولگر از فرماندهان ارتش امريکا گفت: «ما امروز اين پايگاه را به صاحبان اصلى آن تحويل داديم و حدود 136 سرباز آمريکايى و 184 سرباز عراقى خون خود را در حمايت از شهرک صدر اعطا کردند. ما امريکايى‌ها اين پايگاه را که با خون و اشک حفظ کرده بوديم به شما تحويل داديم.»

از سوى ديگر به گزارش منابع خبری ‌آمار کشته شدگان و زخمى‌هاى انفجار کاميون بمب‌گذارى شده در نزديکى شهرک تازه در نزديکی کرکوک در شمال عراق به 272 تن رسيد.

الصباح الداوودى نماينده وزارت بهداشت عراق در کرکوک اعلام کرد، شمار کشته‌ها در انفجار اين کاميون بمب‌گذارى شده به 70 تن و زخمى‌ها به 202 تن رسيد.

يک مقام ارتش عراق اعلام کرده بود که اين کاميون بمب‌گذارى شده نزديک مسجد شيعيان منفجر شده بود.

اين در حالى است که آمار متفاوتى درباره تلفات اين انفجار منتشر شده است. خبرگزارى کويت اين آمار را 70 کشته و 170 زخمى، اصوات العراق 65 کشته و بيش از 125 زخمى و الجزيره 64 کشته و 220 زخمى اعلام کردند.

اين انفجار در شهرکى رخ داده که اکثر ساکنان آن ترکمن هستند که در پی آن 30 منزل تخريب شده است.

براساس اين گزارش، بيمارستان آزادى که بيمارستان اصلى کرکوک است از مجروحان پر شده است.

شبکه‌های خبری تصاویری را نشان می‌دادند که در آن خانه‌های مسکونی به آواری بزرگ تبدیل شده و بازماندگان به دنبال جنازه آشنایان و بستگانشان و لوازم به جا مانده‌شان بودند.

اين انفجار دو روز پس از درخواست احزاب ترکمن در شهر کرکوک برا‌ى ورود يگان‌هايى از ارتش عراق از جنوب و مرکز اين کشور به کرکوک و اخراج شبه نظاميان کرد موسوم به نيروهاى پيشمرگ صورت گرفت.

يک مقام عالى رتبه در پليس کرکوک اعلام کرد، گروه القاعده عامل اين انفجار است و اين کاميون بمب‌گذارى شده، حامل بيش از يک تن مواد منفجره بوده است.

ابراهيم ابراهيم محمود مسئول پزشک قانونى بيمارستان کرکوک نيز گفت: «22 جسد که زن و کودک هستند، به پزشک قانونى تحويل داده شده‌اند.»

يک مقام ارشد نظامى نيز گفت: «هنوز قربانى‌هايى زير آوارهاى ده‌ها منزل هستند. همچنين صدها نيروى امنيتى و پليس، نيروهاى آتش‌نشان و نيروهاى امداد در مکان حادثه حاضر شدند.»

این اتفاق تروریستی بار دیگر نگرانی را به عرصه امنیتی عراق باز گرداند. کرکوک شهر حساسی است که به واسطه حوادث تروریستی همواره در کانون توجهات بوده است. مسئله قومیت‌ها در این شهر به اوج خود رسیده و به واسطه ادعایی که کردها، سنی‌ها و ترکمن‌ها بر سر آن دارند تا کنون شاهد تنش‌های بسیاری در آن بوده‌ایم. نمی‌توان انگشت اتهامی را به سوی کسی یا جریانی نشانه رفت ولی از آنجا که عملیات انتحاری نبوده و شیوه اجرای آن نیز چندان مطابق با شیوه‌های تروریستی القاعده نیست باید در جاهای دیگر نیز عوامل آن را جستجو کرد. به هر صورت همیشه انفجارهای کرکوک به گونه‌ای بوده که نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :