انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم

۰۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۰ کد : ۴۷۶۸ کتابخانه
کتاب انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم نوشته رضا داوری اردکانی پس از بیست و یک سال تجدید چاپ شد.
انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم

انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم

رضا داوری اردکانی

انتشارت مهرنیوشا

این کتاب به بررسی مفهوم انقلاب و عقل سیاسی اختصاص دارد و از نخستین نوشته‌های دکتر رضا داوری محسوب می‌شود که در آن به بررسی پدیدار شناسانه انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. بر اساس نظر داوری انقلاب حقیقی و حقیقی ترین انقلاب در زندگی بشر انقلابی است که بشر را به فطرت اصلی خود باز می‌گرداند از این رو بسط انقلاب را منوط به قوه قهریه نمی‌دانند.

رضا داوری در این باره نوشته است: در این کتاب از قابلیت ها و استعداد تفکر و فهم سیاست شروع کرده‌ام و به وصف روشنفکران و روشنفکری پرداخته و گفته‌ام که روشنفکران در انقلاب ما صاحب چه شأنی بودند و با خردمندی چه نسبتی داشتند.

داوری در یادداشت چاپ دوم نوشته است: من انقلاب را آغاز عصر دیگری در تاریخ دیده‌ام و این آغاز نمی‌تواند صرفاً سیاسی باشد بلکه ظهور تفکر جدید و بشر دیگر است. پیداست که انقلاب در پیداترین و همگانی ترین صورتش سیاسی است اما این صورت سیاسی نمی‌تواند مسبوق به تفکر نو نباشد.

وی همچنین اعتقاد دارد: انقلاب برای گشودن راهش در جهان قدرت تکنولوژیک به ره‌آموزی تفکر نیاز دارد. بی‌جهت نبود که عنوان بعضی از مطالب این دفتر در ابتدا انقلاب اسلامی و تجدید عهد دینی بود.

داوری یادآور شده است که من نمی‌خواستم این مقالات بار دیگر چاپ شود، یک کلمه آن را حتی سهوهای لفظی و اغلاط چاپی را تغییر نداده‌ام. این مقالات حاصل فکر و ذکر و زندگی من در سال های اول انقلاب بوده است. اگر بخواهم تغییری در متن بدهم باید همه را دوباره بنویسم.

فصل های هشت گانه کتاب عبارت اند از روشنفکری و روشنفکران، عقل سیاسی، رهبری در مشروطیت انقلاب اسلامی، فلسفه و انقلاب، انقلاب اسلامی و برخی مسائل جهانی، امپریالیسم ، انقلاب اسلامی، انقلاب ایران، انقلاب اسلامی.


( ۴ )

نظر شما :