حضور اسرائيل در پشت مرزهاى ايران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۴ کد : ۴۶۶۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: مرجان مهدوی
تلاش تازه اسرائيل براى گسترش حضور در کشورهاى آسياى ميانه با توجه به نزديکى آنها با ايران، با روى کار آمدن دولت ائتلافى بنيامين نتانياهو سرعت بيشترى به خود گرفته است...
حضور اسرائيل در پشت مرزهاى ايران

بر اساس گزارش خبرگزارى ريانوستى طی هفته گذشته هیآتی از وزارت امور خارجه اسرائیل با هدف آماده‌سازی گشایش سفارت در ترکمنستان، عازم این کشور شد. به گفته يکى از منابع بلندپايه وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستى، کارمندان بخش مالی و بخش برنامه‌ریزی وزارت امور خارجه به عشق‌آباد سفر کردند که وظیفه آنها جست‌وجوی ساختمانی مناسب براى تاسیس سفارت در پایتخت ترکمنستان بود.

اين تلاش تازه اسرائيل براى گسترش حضور در کشورهاى آسياى ميانه با توجه به نزديکى آنها با ايران، با روى کار آمدن دولت ائتلافى بنيامين نتانياهو سرعت بيشترى به خود گرفته است؛ کما اينکه اين رژيم قصد دارد علاوه بر گسترش دايره نفوذ خود در کشورهاى اطراف ايران، اعراب را نيز به همراهى با خود وادار کند.

تلاش براى متوقف کردن فعاليت صلح‌آميز هسته‌اى ايران مى‌تواند يکى از دلايل عمده اقدامات رژيم صهيونيستى عليه ايران باشد. بدون شک حضور ترکمنستان در مسير ارسال سوخت هسته‌اى از روسيه به ايران، زمينه مناسبى براى اين رژيم به منظور تلاش براى ممانعت از ادامه فعاليت هسته‌اى ايران فراهم خواهد آورد.

در همين زمينه ديدارها و گفت‌وگوهاى نتانیاهو با سران عرب به ويژه حسنى مبارک رييس جمهور مصر، قابل تامل به نظر مى‌رسد. خبرگزارى آسوشيتدپرس گزارش داده است که بنيامين نتانياهو در صدد ايجاد ائتلافى عليه ايران و در عين حال تبادل نظر درباره پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه در طول سفرش به مصر است.

به عقيده برخى تحليل‌گران، نتانياهو اميدوار است با جلب توجهات به ايران به عنوان "تهديد کليدى براى ثبات خاورميانه" دستور کار منطقه‌اى را دوباره تعريف کند. علاوه بر اين او تلاش مى‌کند که پا را از منطقه خاورميانه فراتر بگذارد و کشورهاى آسياى ميانه و همسايگان جغرافيايى ايران را نيز با خود همراه کند. در همين راستا مى‌توان به افتتاح دفتر رايزنى رژيم صهيونيستى در باکو (پايتخت آذربايجان) و کميسيون مشترک اقتصادى جمهورى آذربايجان و رژيم صهيونيستى اشاره کرد. در اين ميان اشاره به اين مساله ضرورى است که شرکت‌هاى اسرائيلى، سرمايه‌گذارى‌هاى عظيمى در بخش‌هاى نفتى، صنايع غذايى، کشاورزى، ساختمان و فن آورى اطلاعات آذربايجان کرده‌اند و بنابراين براى مجاب کردن اين قبيل کشورهاى همسايه ايران براى همراهى با خود، به راحتى مى‌توانند از ابزار فشار اقتصادى استفاده کنند.

رژيم صهيونيستى پيش از اين نيز روابط خود را با پاکستان، ترکيه و کشورهاى عرب حوزه خليج فارس گسترش داده بود. بنا به گزارش خبرگزارى‌ها، اين رژيم به طور محرمانه دفتر نمايندگى سياسى و بازرگانى خود را در دبى افتتاح کرده بود. پاکستان نيز روابط ديپلماتيک خود را با اين رژيم گسترش داده است تا به زعم خود نقشى در حل مسائل بين فلسطينى‌ها و يهودى‌ها بازى کند.

اقدامات ديپلماتيک اخير رژيم صهيونيستى در حالى انجام مى‌شود که "آویگدور لیبرمن"، وزير امور خارجه اين رژيم اعلام کرده بود اسرائيل در هیچ شرایطی به ایران حمله نظامی نخواهد کرد.

در چند ماه گذشته برخى رسانه‌ها ادعا کرده بودند که اسرائیل تدارک عملیات هوایی گسترده به تاسیسات هسته‌ای ایران را تسریع می‌کند. به عنوان نمونه روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت: حمله به ده‌ها هدف در ایران، از جمله به مرکز هسته‌ای در نطنز می‌تواند ظرف چند روز و یا حتی چند ساعت پس از آنکه دستور مربوطه از سوی دولت اسرائیل صادر شود، صورت پذیرد. اين روزنامه ادامه داد: نظامیان اسرائیلی چند فروند هواپیمای مجهز به سیستم تجسس و هدایت الکترونیک "آواکس" دریافت کرده و مانور حمله هوایی نیز انجام داده‌اند.

اسرائيل همچنين به واسطه ارتباط نزديک با ترکيه، مناسبات نظامى اين دو کشور و حضور اسرائيل در خاک ترکيه و نقاط هم مرز با ايران با هدف انجام مانور نظامى گسترش يافته بود.

در همين راستا با توجه به وضعيت جغرافيايى و ژئوپلتيک ترکمنستان در آسياى ميانه و به ويژه نزديکى به ايران و واقع شدن در مسير ارسال سوخت هسته‌اى از روسيه به ايران، افتتاح سفارت اسرائيل در اين کشور مى‌تواند هشدارى جدى براى مسوولان کشور باشد تا سياست‌هاى هوشمندانه‌ترى در قبال همسايگان خود اتخاذ کنند.

مرجان مهدوی

نویسنده خبر


نظر شما :