نخستین سفر مقتدی صدر به ترکیه

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۲:۴۳ کد : ۴۵۱۶ اخبار اصلی
مقتدی صدر، رهبر جریان صدری و جیش المهدی، صبح روز شنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد و با مقام­های ترکیه از جمله رجب طیب ارودغان نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
نخستین سفر  مقتدی صدر به ترکیه

مقتدی صدر، رهبر جریان صدری و جیش المهدی، صبح روز شنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد آنکارا شد و با مقام­های ترکیه دیدار و گفت و گو کرد. يک مسئول وزارت امور خارجه‌ عراق اعلام کرد، مقتدى صدر در آنکارا با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه ديدار و گفت و گو کرد.

وی درباره محور گفت و گوهای صدر در عراق گفت: «روند سياسى در عراق به سوى عادى شدن در حرکت است و صدر به منظور رايزنى‌هاى سياسى با مسئولان ترکيه درباره روند کنونى عراق به ترکيه سفر کرد. دیدار صدر با اردوغان در مقر رسمى وى انجام شد.»

مقتدى صدر در جريان سفرش به ترکيه با عبدالله گل رئيس جمهوری ترکيه نيز ديدار کرد.

خبرگزارى آناتولى ترکيه اعلام کرد، مقتدى صدر ابتدا در جريان سفرش با نخست وزير ترکيه ديدار و سپس با عبدالله گل گفت‌وگو کرد.

يک مقام ترکيه که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت، در اين ديدار مساله امنيت عراق و گسترش روابط دو کشور در راس مذاکرات قرار داشت.

يک مقام نزديک به مقتدى صدر نيز به روزنامه الحيات گفت: «رهبر جريان صدر به همراه شخصيت‌هاى دينى درجه اول داخلى و خارجى عراق و نمايندگان فراکسيون صدر و دفتر سياسى شهيد صدر به ترکيه سفر کرده است. صلاح العبيدى سخنگوى جريان صدر، حسن زرکانى مسئول روابط خارجه، بهاء الاعرجى و عقيل عبدالحسين مها الدورى از نمايندگان جريان صدر در پارلمان عراق، قصى عبدالوهاب مدير دفتر صدر در سوريه، شيخ محمود الجياشى مدير دفتر صدر در تهران، شيخ رائد الکاظمى و حاکم الزاملى از معاونان وزير سابق بهداشت عراق به همراه مقتدى صدر به ترکيه سفر کرده­اند.»

اين مقام اظهار کرد، ترکيه به اين دليل انتخاب شد که ديدگاه‌هاى صدرى‌ها و ترک‌ها در قبال مشکلات عراق و مساله کرکوک يکى است.

وی همچنین خبر داد، در سفر صدر به ترکیه امکان گشودن دفتر صدر در استانبول نيز مورد بررسى قرار گرفته است.

وى همچنین خاطر نشان کرد، کنفرانسى با حضور مقتدى صدر و ديگر رهبران و اعضاى جريان صدر در ترکيه برگزار خواهد شد و در اين کنفرانس چالش‌هاى فراروى جريان صدر مورد بررسى قرار می­گیرد. از جمله اين چالش‌ها اعمال فشارهاى امريکا به اين جريان و نيز حملات و انتقادات داخلى عليه جريان صدر است. ترکيه به اين دليل براى برگزارى اين کنفرانس انتخاب شد که هيچ دخالتى در روند کنفرانس نمى‌کند.

این در حالی است که برخی منابع عربی نیز اعلام کردند، موضوع نفوذ ایران در عراق و نگرانی ترکیه از این روند از دیگر موضوعاتی است که میان مقام های ترک با رهبر جریان صدری مورد بررسی قرار می­گیرد.

شبکه الجزیره همچنین اعلام کرد، مقتدی صدر احتمالا از تهران به ترکیه رفته است.

محل سکونت مقتدی صدر نزدیک به دو سال است که مشخص نیست و اما برخی آگاهان اعلام کرده­اند وی در قم ساکن شده است. مقتدی صدر نیز یک بار گفته بود، قصد دارد برای ادامه تحصیلات حوزوی با هدف رسیدن به درجه اجتهاد و نوشتن رساله به قم برود و برای مدتی در آنجا بماند. 


نظر شما :