نگرانی از پالس‌های جنگی برای آینده خاورمیانه

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۰ کد : ۴۵۰۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بیانیه تازه وزارت امور خارجه اسرائیل نشان می­دهد بر خلاف آنچه نتانیاهو وعده داده، نه تنها دولت اسرائیل حاضر نیست به این سادگی­ها باب مذاکره را بگشاید بلکه سنگ­اندازی­ها و فشارها برای پذیرش شروط جدید دولت افراطی اسرائیل ادامه دار است.
نگرانی از پالس‌های جنگی برای آینده خاورمیانه

مسئله فلسطین و شرط و شروط دولت جدید و افراطی اسرائیل وارد مراحل پیچیده­ای شده است. محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی که تیمش را برای مذاکره با جنبش حماس برای حل اختلاف­ها و تشکیل دولت وحدت ملی به قاهره فرستاده، در پاسخ به شروط نتانیاهو برای به رسمیت شناختن کشوری به نام اسرائیل گفت: «من اين مسئله را نمى‌پذيرم. اين وظيفه من نيست که "يک کشور را تعريف" کنم. شما اسرائيلى‌ها خودتان را "جمهورى سوسياليست يهودى" بناميد. اين به من ربطى ندارد. من فقط می دانم یک دولت یهودی در تلاویو است. همین.»

محمود عباس تاکید کرد، باید مذاکرات در چارچوب تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرزهای 1967 تشکیل شود و تا زمانی که دولت اسرائیل این موضوع را نپذیرفته تن به مذاکره نمی­دهیم.  

با این وجود وزارت امور خارجه اسرائیل مجددا خواسته خود را تکرار و با صدور بیانیه­ای اعلام کرد، به رسميت شناختن شدن کشور يهودى از سوى فلسطين، براى آشتى بين دو طرف سرنوشت ساز است و يک گام تعيين­کننده و لازم در روند آشتى تاريخى اسرائيل و فلسطين محسوب می­شود.

در اين بيانيه‌ تاکید شده، فلسطينيان هر چه زودتر اين حقيقت اساسى و ضرورى را ملکه ذهن کنند؛ صلح بين دو طرف پيشرفت خواهد کرد و تحقق خواهد يافت.

این در حالی است که دولت اسرائیل پس از دیدار هفته گذشته جورج میچل فرستاده ویژه رئیس جمهوری امریکا در امور خاورمیانه به تلاویو که مصر بود، مذاکرات صلح بدون هیچ پیش شرطی آغاز شود، این شرط را پس گرفته بود.

بیانیه تازه وزارت امور خارجه اسرائیل نشان می­دهد بر خلاف آنچه نتانیاهو وعده داده، نه تنها دولت اسرائیل حاضر نیست به این سادگی­ها باب مذاکره را بگشاید بلکه سنگ­اندازی­ها و فشارها برای پذیرش شروط جدید دولت افراطی اسرائیل ادامه دار است.

این در حالی است که در اروپا نیز مسئله رفتارهای تند دولت نتانیاهو به یک مسئله بغرنج در روابط این اتحادیه با تلاویو تبدیل شده است. اتحادیه اروپا که پیش از این تاکید کرده بود، در صورتی که اسرائیل مسئله تشکیل دو کشور فلسطینی و اسرائیلی را قبول نکند و به آن متعهد نباشد، اتحادیه اروپا نه تنها به تعمیق روابط با این رژیم نخواهد پرداخت بلکه در روابط خود با تلاویو نیز تجدید نظر خواهد کرد، مجددا بر سر این مسئله به اسرائیل هشدار داد و از این رژیم خواست از اتخاذ رفتارهای تنش­زا اجتناب کند.

بنیتا فررو والدنر، کمیسر امور خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه 27 آوریل در لوکزامبورگ اعلام کرد، تا زمانی که اسرائیل راه حل دو کشور همسایه‌ اسرائیل و فلسطین را قبول نکند، روابط اتحادیه اروپا با تلاویو تغییر نخواهد کرد.

این در حالی است که میرک توپولانک، نخست وزیر جمهوری چک و رئیس ادواری شورای اتحادیه اروپا با این نظر مخالفت کرده است. توپولانک در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز یکشنبه ۲۶ آوریل اعلام کرده بود که روند صلح و ارتباط با اروپا، دو مقوله جدا از هم است و به هم ربطی ندارد.

سر دادن شعار جنگ با مقاومت

از سوی دیگر و در حالی که همه از تحرکات و رفتارهای خشن دولت تندروی اسرائیل ابراز نگرانی می­کنند، رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام کرد، آماده ورود به جنگى بى‌امان عليه گروه‌هاى مقاومت هستيم.

به گزارش ایسنا گابى اشکنازى رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در مراسم افتتاحيه سالروز کشته شدن سربازان اسرائيلى که در طول جنگ‌هاى اين رژيم کشته شده‌اند، گفت: «تهديدها عليه دولت اسرائيل هنوز تمام نشده و ارتش اسرائيل آماده ورود به جنگى بى‌امان در هر درگيرى در آينده نزديک است.»

همچنين ايهود باراک وزير جنگ اسرائیل نيز اظهار داشت، بعد از گذشت 61 سال از تشکيل دولت اسرائيل هنوز حملات عليه آن ادامه دارد و ما تا کنون احساس امنيت و آرامش نداشته‌ايم.

وى با اشاره به برگزارى رزمايش سوريه و ترکيه گفت:‌ «اين رزمايش ما را خشمگين مى‌کند. اما با این حال باید بگویم روابط اسرائيل و ترکيه به رغم مشارکت ترکيه در رزمايش با سوريه همچنان رو به پيشرفت است.

آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائیل نيز در یک موضع‌گيرى تند عليه گروه‌هاى مقاومت فلسطينی گفت: «ما آماده آغاز جنگ بى‌امان عليه دشمنان هستيم.»

آويگدور ليبرمن در مراسم بزرگداشت کشته شدگان ارتش اسرائیل اظهار داشت، از سال‌هاى دهه 70 سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گرى‌هاى اسرائيل در سراسر جهان هدف گروه‌هاى تروريستى بودند. تهديدات عليه اسرائيل کم نشده بلکه افزايش نيز يافته است و ما به مبارزه با تروريسم داخلى و جهانى به طور بى‌امان ادامه خواهيم داد!»

این برای نخستین بار از آغاز به کار دولت تندروی اسرائیل است که علنا حرف از جنگ با مقاومت زده می­شود. برخی منابع نزدیک به مسائل خاورمیانه باز هم چشم­انداز جنگ برای منطقه پیش­بینی می­کنند. شاید به همین دلیل است که ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نسبت به وقوع جنگی خونبار در منطقه هشدار می­دهد و از رئیس جمهوری امریکا می­خواهد نقش بیشتری در حل بحران خاورمیانه ایفا کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :