دیپلماسی رسانه‌ای و مذاکرات دیپلماتیک؛ اختلاف کاندیداهای مطرح

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۶ کد : ۴۴۶۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: دکتر صباح زنگنه
گفتارى از دکتر صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
دیپلماسی رسانه‌ای و مذاکرات دیپلماتیک؛ اختلاف کاندیداهای مطرح

با توجه به اهمیت وضعیت هسته ای ایران و تاثرگذاری مذاکرات جدید 1+5 و ایران پیرامون این موضوع، این سوال مطرح است که در صورت فتح بابی در این مذاکرات، نحوه اداره امور هسته ای کشور پس از توافقات حاصله در دولت دهم به چه ترتیبی خواهد بود؟

دیپلماسی ایرانی این سوال را با دکتر صباح زنگنه، تحلیل گر مسائل سیاسی در میان گذاشته است که در ادامه می خوانید:

مذاکرات هسته ای کشورهای غربی با ایران شاید بر چگونگی رفتار و رویه کاری دولت دهم متوقف شده باشد و به همین دلیل مقامات کشورهای غربی و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تامل و احتیاط در برابر مسئله هسته ای ایران حرکت می کنند، به ترتیبی که از یک سو جانب احتیاط را درباره دولت فعلی از دست ندهند و از سوی دیگر نسبت به دولت بعدی در حاشیه امنی قرار داشته باشند؛ اما آنچه که مشهود است این است که در ایران یک وحدت رویه کلی نسبت به احقاق حقوق هسته ای ایران وجود دارد که بر اساس آن بر روی حداقل هایی توافق وجود دارد اما حداکثرها ممکن است به سلایق و نقطه نظرهای دولتمردان آینده ارتباط داشته باشد.

با این حال نحوه همکاری و برخورد هر کاندیدا با کشورهای غربی نمی تواند از کف خواسته های ملت ایران پایین تر رود، بنابراین غرب با ملاحظه این موضوع باید مواضع خود را در نظر گرفته و تنظیم کند.

درهای مذاکره همچنان باز است، اما پیش بینی می شود که غربی های از هرگونه اقدام پیش دستانه تا مشخص شدن تکلیف انتخابات پرهیز خواهند کرد. در این میان از حداقل هایی صحبت است که همانا به رسمیت شناختن حق غنی سازی سوخت هسته ای به منظور تامین نیاز نیروگاه های ایران است که احتمالا این حق کلی در مذاکرات به جزییات روشن تری خواهد رسید.

بنابراین پیش بینی نمی شود که هیچ گونه قطع نامه جدید و یا اقدام جدید غیر از بحث های روانی و مسائلی که در رسانه های مطرح می شود، بر روی میز کشورهای غربی قرار داشته باشد.

کاندیداهای ریاست جمهوری و مذاکرات هسته ای
اگر اختلاف نظری میان کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری درباره مذاکرات هسته ای وجود داشته باشد، اختلاف در سطح اندک و مربوط به شیوه برخورد خواهد بود، اینکه یک کاندیدا از دیپلماسی در سطح رسانه ای بیشتر استقبال می کند و دیگری مذاکرات دیپلماتیک را بیشتر ترجیح می دهد. یکی به مذاکرات دیپلماتیک دسته جمعی اولویت می دهد و دیگری مذاکرات دوجانبه را و ... 

احتمال استفاده از شگردهای مختلف دیپلماتیک از سوی برخی کاندیداها بیشتر است و برخی دیگر از کاندیداها، تمایل به طرح موضوعات دیپلماتیک در رسانه ها دارند، بنابراین اختلاف کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری در نحوه اداره و هدایت مذاکرات هسته ای کشور در شیوه های اجرایی خواهد بود.

دکتر صباح زنگنه

نویسنده خبر


نظر شما :