علاوى مذاکره بعثى‌ها با امريکايى‌ها را فاش کرد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۳ کد : ۴۴۵۴ اخبار اصلی
اياد علاوى در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط گفت: «بر اساس اطلاعات موثق از منابع مهم، بعثى‌ها و مقاومت عراق همچنان با دولت امريکا گفت‌وگو مى‌کنند.»
علاوى  مذاکره بعثى‌ها با امريکايى‌ها را فاش کرد

ایاد علاوی نخست وزير اسبق عراق از مذاکرات دولت ا‌مريکا با حزب بعث منحل شده‌ عراق پرده برداشت.

اياد علاوى نخست وزير اسبق عراق، در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: «بر اساس اطلاعات موثق از منابع مهم، بعثى‌ها و مقاومت عراق همچنان با دولت امريکا گفت‌وگو مى‌کنند. اين گفت‌وگوها از طريق من آغاز شد اما اکنون من طرف مذاکرات نيستم.»

وى همچنین گفت: «روابط بين دولت امريکا و دولت عراق تاثيرات سياسى مهمى بر تصميم‌گيرى‌هاى دولت عراق مى‌گذارد. من اميدوارم که دولت به مذاکرات مستقيم با بعثى‌ها برای تحقق آشتى ملى ادامه دهد. چنانچه دولت عراق به ملتش و خودش اعتماد دارد، نبايد از طرف ديگر احساس خطر و ترس کند.»

علاوى در پاسخ به اين سوال که آيا دولت امريکا با بعثى‌ها و گروه عزت الدورى عضو حزب بعث منحل شده‌ عراق يا جناح محمد يونس الاحمد گفت‌وگو مى‌کند، گفت: «هنگامى که مذاکرات بين دولت امريکا و بعثى‌ها آغاز شد، تنها يک حزب بعث واحد بود و چنين جناح‌هايى مطرح نبودند. پس از آن جناح الدورى و الاحمد که در سوريه هستند روى کار آمدند و اکنون نيز دولت امريکا با آنها مذاکره مى‌کند.»

وى خاطرنشان کرد، حتى برخى از آنها نه به نام حزب بعث بلکه با اسامى ديگر در انتخابات شوراهاى استانى عراق شرکت نموده و به کرسى‌هايى نيز دست يافتند.

رهبر فهرست العراقيه عدم توازن در روند سياسى عراق را از ابتدا تا کنون موجب زيان‌هاى وارده بر اين کشور دانست که مردم عراق تاوان آن را پرداخت مى‌کنند.

علاوی تاکيد کرد، زمانى که سازمان‌هاى عراق از هم گسيخته شد و پس از جنگ، نظام طايفه‌اى بر سياست کشور حاکم شد، درها به روى کسانى باز شد که خواهان آ‌زار و اذيت مردم عراق يا ضربه زدن به منافع امريکا در اين کشور بودند. اشتباهاتى که دولت امريکا در عرصه‌ سياسى عراق مرتکب شد، به ايجاد شکاف در روند سياسى و عدم توازن در آن منجر شد که مردم عراق بزرگترين زيان را از آن ديدند.

وى موضع گيرى‌هاى پيچيده دولت امريکا را که به سياست فرقه‌گرايى در کشور متمرکز بود، عامل به انزوا کشيدن طرح آشتى ملى دانست و اظهار کرد، متاسفانه موضوع آشتى ملى به يک شعار مصرفى تبديل شده و تاکنون هيچ گونه اقدامى عملى در اين خصوص صورت نگرفته است.

علاوى از موضع‌گيرى‌هاى برخى گروه‌هاى عراقى عليه عربستان انتقاد کرد و گفت: «عربستان از احزاب معارض عراق حمايت کرده و همچنان عراقى‌ها را يارى مى‌دهد. اين کشور آن دسته از شخصيت‌هاى عراقى مخالف را در آغوش خود پذيرفت که امروز عليه اين کشور سخن مى‌گويند.»

وى در پايان درخصوص سياست دولت جديد امريکا در عراق و اين که آيا دولت باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا نيز سياست دولت قبلى را در پيش مى‌گيرد، گفت: «دموکرات‌ها همواره از اقدامات صورت گرفته در عراق انتقاد مى‌کردند و اين انتقادها همچنان ادامه دارد، آنها به دنبال راهکارى براى خروج از عراق، افغانستان و ديگر مناطق بحران زده‌اى هستند که دولت سابق امريکا جهان و اين کشور را در اين ورطه گرفتار کرد. اما بنا به اطلاعات من تاکنون دولت جديد امريکا تصميمى جدى در خصوص سياست‌هايش در قبال خاورميانه از جمله عراق، فلسطين، سومالى و لبنان اتخاذ نکرده است. تا کنون تمام تلاش‌هاى دولت امريکا بر ايجاد راهکارى برای خروج از بحران افغانستان و پاکستان استوار بوده و ما اميدواريم که رهبران جديد امريکا ديدگاه‌ سياسى آشکارى را درباره ديگر کشورها از جمله عراق ترسيم کنند. دليل اهميت اين مساله ارتباط عميق ثبات خاورميانه با ثبات تمام جهان است، زيرا اگر اين ثبات متضرر شود ثبات کل جهان از جمله منافع امريکا متضرر خواهد شد که اکنون نيز تاوان اشتباهات دولت سابق امريکا را پرداخت مى‌کند.


نظر شما :