چرا این حادثه بر سر زائران ایرانی آمد؟

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۲ کد : ۴۴۵۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پرسشی که برای بسیاری مطرح شده این است که چرا این حادثه بر سر کاروانان ایرانی رخ داده و به طور کل آیا هدف این حادثه زائران ایرانی بوده­اند؟! عده­ای از فرماندهان امنیتی شهر کاظمین نیز برای ادای پاره­ای توضیحات به دایره امنیتی وزارت کشور عراق احضار شده­اند اما تا کنون هیچ کس علت وقوع این حادثه و چرایی هدف قرار گرفتن ایرانی­ها در آن را اعلام نکرده است.
چرا این حادثه بر سر زائران ایرانی آمد؟

انفجارهای انتحاری اخیر در دو روز آخر هفته گذشته که در شهرهای بعقوبه و کاظمین رخ داد، مجددا ناقوس خطر تروریسم را در عراق به صدا در آورد. ناقوس مرگباری که هشدار دوباره­ای نسبت به احتمال بازگشت القاعده به عراق داشت. در این حادثه خونین نزدیک به یکصد نفر کشته و بیش از 150 تن زخمی شدند که از این تعداد دست کم 76 نفر از زائران ایرانی بودند. در حادثه بعقوبه 25 نفر جان خود را از دست دادند و در حادثه کاظمین که توسط یک زن و دقیقا در مقابل در ورودی حرم حضرت امام موسی کاظم (ع) انجام شد نیز نزدیک به 51 نفر کشته شدند.

پرسشی که برای بسیاری مطرح شده این است که چرا این حادثه بر سر کاروانان ایرانی رخ داده و به طور کل آیا هدف این حادثه زائران ایرانی بوده­اند؟! دولت دستور بازداشت فرمانده پلیس اطراف حرم که مسئولیت حفظ امنیت زائران ورودی و خروجی به حرم امام کاظم (ع) را برعهده داشته، صادر کرده است. عده­ای از فرماندهان امنیتی شهر کاظمین نیز برای ادای پاره­ای توضیحات به دایره امنیتی وزارت کشور عراق احضار شده­اند اما تا کنون هیچ کس علت وقوع این حادثه و چرایی هدف قرار گرفتن ایرانی­ها در آن را اعلام نکرده است. برخی منابع خبری نیز از احتمال دست داشتن منافقین در انجام این حوادث تروریستی خبر دادند، که وزارت کشور عراق این گمانه­زنی را رد کرد. مقام­های عراقی معتقدند، عوامل القاعده در پس این حادثه تروریستی قرار داشته­اند.

حسن کاظمى قمى، سفير جمهورى اسلامى ايران در بغداد در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به سوالى در مورد فعاليت‌هاى دولت عراق براى شناسايى عوامل دست‌اندرکار بمب‌گذارى‌هاى اخير و نيز احتمال دست داشتن گروهک منافقين در اين انفجارها گفت: «دولت عراق نسبت به شناسايى عوامل اين بمب‌گذارى‌ها به طور جد فعال شده است و اميدواريم نتايج تحقيقات به زودى روشن و معلوم شود، چه کسانى پشت اين انفجارها بودند.»

بر خلاف اظهار نظر ما که در بالا گفتیم، کاظمى قمى تاکيد می­کند، اين حادثه تنها زوار ايرانى را هدف قرار نداده بوده است. وی در این مورد می­گوید: «در دو روز گذشته انفجارهاى روى داده در مناطق مختلف عراق و نيز بغداد نشان داد که اين حرکت تنها عليه زوار نبوده و يک فضاى ناامنى بر عراق حاکم بوده است.»

ناصر سراج، معاون سياسى و امنيتى دادستانى کل کشور نیز گفت: «هنوز اقدام قضايى خاصى در مورد پيگيرى حادثه‌ عراق از سوى دادستانى کل کشور صورت نگرفته است. پس از احراز هويت اجساد در صورت نياز اقدامات قانونى لازم درباره پيگيرى حادثه انجام خواهد شد.»

ناامنی کلینتون را به بغداد کشاند

اما ابعاد این حادثه­ها به اندازه­ای گسترده بوده که هیلاری کلینتون، وزير امور خارجه ایالات متحد امريکا را مجبور به انجام سفر غيرمنتظره به عراق کرد.‌ کلینتون به محض ورود به عراق گفت: «بمبگذارى‌هاى انتحارى خونين اخير در عراق نشان دهنده اين است که افراطيون نگران موفقيت دولت عراق هستند.»

هيلارى کلينتون که براى نخستين بار به عنوان ديپلمات ارشد امريکا به عراق سفر مى‌کند گفت، عراق به رغم خشونت‌هاى اخير که به کشته شدن دست کم 148 نفر در بغداد و اطراف آن در روزهاى پنجشنبه و جمعه انجاميد، پيشرفت‌هاى بزرگى حاصل کرده است.

تا قبل از این حادثه­ها که خونبارترین حوادث از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون محسوب می­شود، آرامش نسبی بر عراق حاکم شده بود که بر پایه آن بسیاری گمان می­کردند، ناامنی برای همیشه از عراق رخت بر بسته است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین گفت: «فکر مى‌کنم در عراق هميشه مناقشات سياسى وجود خواهد داشت همان گونه که در هر جامعه‌اى وجود دارد، اما من واقعا معتقدم عراق در مجموع در مسير صحيحى حرکت مى‌کند. شاید بپرسید آيا روزهاى بدى خواهيم داشت؟ بله همين طور است. اما من در تاريخ هيچ جاى جهان سراغ ندارم که روزهاى بد را سپرى نکرده باشند.»

همچنين روز پنجشنبه نيز در خونين‌ترين خشونت طی بيش از يک سال گذشته بمبگذاران انتحارى 88 تن را در بغداد و مقداديه در شمال بغداد کشتند.

کلينتون همچنین تاکید کرد، وى بر عراقى‌ها فشار خواهد آورد تا با کمک امريکا نيروى امنيتى غير فرقه­اى را ايجاد کنند که اقدامات فرقه‌اى يا هر نوع حمله مسلحانه را تحمل نکند.

وى قبل از ديدار با نورى مالکى نخست وزير عراق، جلال طالبانی رئيس جمهوری و هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه عراق گفت: «ما مى‌خواهيم مردم عراق بدانند که امريکا نسبت به کمک به آنها براى سپرى کردن اين دوره‌ و داشتن آينده‌ بهتر متعهد است.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :