تاريخ براى ساکاشويلى تکرار مى‌شود

ساکاشويلى در برابر اعتراض گسترده مردمى

۲۴ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۵ کد : ۴۳۲۸ اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
با وجود اين که ايالات متحده عامل اصلى انقلاب مخملین و روى کار آمدن میخائیل سکاشویلی بود، این بار در برابر اعتراض‌های عمومی علیه وی سکوت کرده و اعلام کرده، این مسئله یک موضوع داخلی است و امریکا در آن دخالت نمی‌کند. ‌
ساکاشويلى در برابر اعتراض گسترده مردمى

عاقبت همان اتافقی که بر سر ادوارد شواردنادزه، رئیس جمهوری سابق و مغضوب شده گرجستان توسط نیکولا ساکاشویلی افتاد، این بار بر عکس از سوی طرفداران شواردنادزه علیه ساکاشویلی افتاده است. گرجستان سه روز است که وارد اعتصاب عمومی شده و تظاهرات سراسر تیفلیس را فرا گرافته است. مخالفان این بار در برابر دفتر ریاست جمهوری گرجستان، پارلمان و مقر تلویزیون تجمع کرده­اند و خواستار استعفای ساکاشویلی شده­اند. جالب این که شواردنادزه پس از نزدیک به پنج سال سکوت اکنون اقدام به سخنرانی کرده و از تظاهرکنندگان خواسته است به تظاهرات خود علیه ساکاشویلی تا زمان سقوط دولت وی ادامه دهند.

 بسیاری از تظاهرات کنندگان پنجشنبه شب ۹ آوریل در جلوی پارلمان گرجستان باقی ماندند تا روز جمعه، دهم آوریل، به تظاهرات خود علیه ساکاشویلی این کشور ادامه دهند و سبب شوند وی سرانجام از مقام ریاست جمهوری استعفا دهد.

 تظاهرکنندگان که شمارشان حدود ۶۰ هزار نفر گزارش شده، نیمروز پنجشنبه جلوی پارلمان گرجستان در تفلیس تجمع کردند و خواستار برکناری ساکاشلویلی شدند. ناظران در مجموع شمار تظاهرات کنندگان را در سراسر گرجستان تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌کنند.

 گرچه گرجستان تقصیر تمام درگیری‌های ماه اوت سال گذشته میلادی با روسیه، برسر دو جمهوری خودمختار گرجستان، اوستیای‌جنوبی و آبخازستان، را به‌گردن روسیه انداخت، اما مخالفان میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان بر این اعتقادند که شیوه رهبری او استفاده از زور بوده و برای ماندن بر سر قدرت و ادامه‌ ریاست جمهوری تا سال ۲۰۱۳ از راه‌های غیرقانونی، تزویر و کلک استفاده جسته و با جنگی که در ماه اوت سال ۲۰۰۸ با روسیه به‌راه انداخت، همو بود که سبب شد دو جمهوری خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی از طرف روسیه به عنوان دو کشور مستقل شناخته شوند.

 به نظر می‌رسد که تظاهرات وسیع مردم، تاثیر چندانی بر دیدگاه ساکاشویلی نگذاشته است. او در واکنش به این تظاهرات اعلام کرد، این از افتخارهای گرجستان دموکراتیک است که مردمان آن آزادانه اعتراض خود را بیان می­کنند اما استعفا نمی‌دهد و به عنوان رئیس جمهور قانونی گرجستان تا سال ۲۰۱۳ میلادی باقی می‌ماند.

 ساکاشویلی روز جمعه ۱۰ آوریل در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد، دولتش حاضر است با همه‌ مخالفان سیاسی، چه معتدل و چه تندرو، گفت‌و‌گو کند. او در ادامه یادآور شد که مردم به‌خاطر فقر در کشور خشمگین‌ هستند. این فقر اما به‌خاطر بحران جهانی مالی و همچنین خسارت‌هایی است که در جنگ با روسیه به گرجستان وارد آمده. رئیس جمهوری گرجستان که از پیروان غرب محسوب می‌شود، در ادامه گفت: «من هم از این وضع خشمگین هستم. اما برای برطرف کردن مشکلات، مردم باید متحد باشند، با یکدیگربه گفت‌و‌گو بپردازند و مسئولیت بپذیرند.»

 در حالی که رئیس جمهوری گرجستان با این سخنان، موضع خود را مشخص ساخته، ده‌ها‌هزار نفر در جلوی پارلمان این کشور تجمع کرده‌اند و عبور و مرور به پارلمان را ناممکن ساخته‌اند. لِوان گاچه‌چیلادزه، رهبر اپوزیسیون گرجستان که سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری رای کمتری نسبت به ساکاشویلی به دست آورد، در مورد رقیب خود گفت: «ساکاشویلی ارزش‌های موجود در گرجستان را پایمال کرده و باعث تقسیم سرزمین‌مان شده است.»

 این در حالی است که ایالات متحده امریکا که از مدافعان سرسخت ساکاشویلی در دوران ریاست جمهوری جورج بوش بود، اعلام کرده است، موضوع داخلی است و واشنگتن دخالتی در آن نمی­کند. سخنگوی کاخ سفید در این باره اعلام کرد، این حرکت جزئی از یک حرکت سازنده دموکراتیک است و ایالات متحد دخالتی در این زمینه نخواهد کرد.

 با این حال بسیاری از ناظران بر این باورند که ساکاشویلی به اندازه­ای قدرتمند هست که بتواند از پس این فشارها بر آید به ویژه که گروه­های مخالف خود دچار اختلاف شده­اند. لوان گاچه­چیچلادزه، رهبر مخالفان اعتراف کرد، در جبهه مخالفان اختلاف به وجود آمده و این موضوع مخالفان ساکاشویلی را به دو دستگی کشانده است.

 طرفداران ساکاشویلی بر این اعتقادند که تلاش وی برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو نقطه قوتی است که می­تواند وی را در برابر مخالفان قوی نگه دارد. مخالفان ساکاشویلی معتقدند که نیازی به پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو نیست و باید با روسیه سازش کرد.

در همین حال و با وجود پيشنهادهاى مکرر ساکاشویلی به اپوزيسيون براى مذاکره، نینو بورجانادزه رهبر حزب مخالف گرجستان تاکيد دارد، ساکاشويلى بايد کناره‌گيرى کند.

نینا بورجانادزه رهبر حزب مخالف در گرجستان که از سال 2001 تا 2008 رئيس پارلمان نيز بوده و دو بار نيز پست رياست‌جمهورى دولت موقت را عهده‌دار بوده، و در نقلاب مخملی علیه ادوارد شواردنادزه رئیس جمهوری پیشین گرجستان متحد ساکاشویلی بود، در گفت‌وگو با روزنامه‌ى اتريشى اشتاندارد گفت: «حزب مخالف تا زمانى که به اهداف خود برسد به اعتراضاتش ادامه خواهد داد.

وى در پاسخ به اين سوال که با وجود اعتراض ها، ميخائيل ساکاشويلى، رئيس‌جمهوری گرجستان تاکنون حاضر به استعفا نشده است، شما اکنون چه مى‌کنيد؟ گفت: «ما به اعتراض های خود ادامه خواهيم داد، آن هم با اقدامات مختلفى همچون راهپيمايى های گسترده، اين راهپيمايى‌ها تا زمانى ادامه خواهد يافت که وى استعفا کند. خواست ملت بزرگترين ابزار فشار بر ساکاشويلى برای کناره‌گيرى است و اين ابزار فشار اکنون فراهم است. خواست ملت هم براى نشان دادن اين که رئيس‌جمهور از حمايت مردم برخوردار نيست، کافى است. همه چيز به خواست احزاب سياسى بستگى ندارد، بلکه بيشتر فعاليت و خواست ملت است که تعيين کننده است.

رهبر اپوزيسيون گرجستان در توضيح انتقادهايش از رييس‌جمهور گفت: «شما از آنچه که در ماه‌هاى گذشته در گرجستان روى داد و به ويژه آنچه در ماه اوت اتفاق افتاد، مطلع هستيد، ما حدود 20 درصد قلمرو خود را از دست داديم. ما به کشورى تبديل شده‌ايم که در شرايط بد اقتصادى و سياسى قرار گرفته است. پايگاه‌هاى نظامى روسيه بار ديگر در گرجستان هستند و ساکاشويلى تلاش مى‌کند که اين وضعيت را ناديده بگيرد و آن را انکار کند. نظر و ديد نهايى ما اين است که ما دموکراسى حقيقى در گرجستان نداريم و همين کافى است که ما ناراضى باشيم.»

بورجانادزه در باره برنامه‌هايش پس از استعفاى احتمالى ساکاشويلى اظهار داشت، طبق قانون اساسى اگر وى استعفا کند، طى 45 روز انتخابات آزاد و منصفانه برگزار خواهد شد و ملت تصميم مى‌گيرد که چه کسى انتخاب شود.

رهبر اپوزيسيون گرجستان با رد اظهارنظر ناظران مبنى بر اين که حزب مخالف به اندازه کافى قوى و متحد نيست، تاکيد کرد، با وجود همه‌ تلاش‌هايى که ساکاشويلى براى ايجاد تفرقه و جدايى بين احزاب سياسى دارد، ما به اندازه‌ کافى متحد هستيم.

وى در پاسخ به اين سوال اشتاندارد که آيا شما آمادگى جانشينى ساکاشويلى را داريد؟ گفت: «اجازه دهيد بعد از آن که رئيس جمهور استعفا کرد، در مورد آ‌ن صحبت کنيم. من قبل از اين رئيس دولت انتقالى بوده‌ام، من دو بار شخص دوم کشور بودن را تجربه کرده‌ام. مى‌دانم که اين کشور به چه چيزى نياز دارد، اما اکنون زمان آن نيست که بخواهيم در مورد آن صحبت کنيم.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :