جهان در هفته‌اى که گذشت

۲۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۰:۳۸ کد : ۴۳۱۰ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت
نجیب عبدالرزاق نخست وزیر مالزی شد
 
"نجیب عبدالرزاق" با حضور در کاخ پادشاهی مالزی و در حضور سلطان "میزان زین العابدین" به عنوان ششمین نخست وزیر این کشور سوگند یاد کرد.

موشک کره شمالى به فضا پرتاب شد
 کره شمالى روز يکشنبه 5 آوريل يک راکت با برد بلند را آزمايش کرد. آمريکا نيز مدتى پس از انتشارخبر پرتاب موشک دور برد کره شمالى اين خبر را مورد تائيد قرار داد و شوراى امنيت قرار است در روز يکشنبه جلسه اضطرارى در اين باره تشکيل دهد.
 
"راسموسن" دبیرکل ناتو شد
 
نشست دو روزه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) با انتخاب نخست وزیر دانمارک به سمت دبیرکل جدید این سازمان به پایان رسید. "یاپ دی هوپ شفر" دبیر کل فعلی ناتو که دوره وی در این سمت روز 31 جولای پایان می یابد، روز شنبه در پایان اجلاس سران ناتو در استراسبورگ با معرفی راسموسن به عنوان دبیرکل آتی ناتو به خبرنگاران گفت: "ما به توافق رسیدیم که راسموسن دبیرکل جدید بشود".
 
سران ناتو براى بهبود روابط با روسيه توافق کردند  سران کشورهاى عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالى روز شنبه موافقت کردند که روابط بهترى با روسيه برقرار کنند و براى تقويت شوراى روسيه - ناتو گام‌هاى جدى بردارند. گفتگوهاى شوراى روسيه ناتو سال گذشته پس از حمله روسيه به گرجستان برسر مناقشه اوستياى جنوبى متوقف شد. سران ناتو در جريان نشست خود در استراسبورگ فرانسه در بيانيه‌اى اعلام کردند به رغم اختلافات جارى ميان روسيه و ناتو، روسيه يک شريک مهم براى ناتو است.

رئيس جمهوری اسلواکى در انتخابات پيروز شد

ايوان گاسپاروويچ براى دومين بار پياپى به سمت رياست جمهورى اسلواکى انتخاب شد. بر اساس نتايج غيررسمى از انتخابات روز گذشته رياست جمهورى در اسلواکى وى در دور دوم انتخابات 55.53 درصد آرا را از آن خود کرد.

ارسال محموله 60 تنى اورانيوم فرانسه به هند
 
هند اعلام کرد که حدود 60 تن اورانيوم براى رآکتور‌هاى هسته‌اى‌اش از فرانسه دريافت کرده است. راديو دولتى هند به نقل از آنيل کاکودار، رييس آژانس انرژى هسته‌اى هند اعلام کرد که رسيدن اولين کاميون حامل اورانيوم به هندوستان موجب ازسرگيرى فعاليت رآکتور‌هاى هسته‌اى اين کشور مى‌شود که از کمبود شديد سوخت هسته‌اى رنج مى‌برد.
 
سفر نماينده‌ ويژه‌ و رييس ستاد مشترک ارتش امریکا به افغانستان
 
يک مقام آمريکايى پس از حمايت ناتو از استراتژى جديد آمريکا در افغانستان، گفت: فرمانده ارشد ارتش آمريکا و فرستاده ويژه اين کشور، براى برگزارى مذاکرات سطح بالا وارد کابل شدند. سخنگوى ارتش آمريکا به خبرگزارى فرانسه گفت: مايک مولن رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا و ريچارد هالبروک فرستاده آمريکا به منطقه، چندين روز در افغانستان خواهند بود. سخنگوى ارتش آمريکا، گفت: اين دو مقام ارشد آمريکايى با مقامات بلندپايه دولت افغانستان و همچنين مقامات نيروهاى بين‌المللى ديدار و گفتگو خواهند کرد.
 
انفجار در مسجد شیعیان اسلام آباد
 
وقوع یک انفجار قوی در یک مسجد شیعیان در اسلام آباد 12 کشته و 50 زخمی برجا گذاشت. این انفجار در شهر "چکوال" واقع در جنوب اسلام آباد به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن 12 تن و زخمی شدن 50 تن دیگر شد.
 
وزيران کابينه اسرائیل مخالفت خود را با نتايج آناپوليس اعلام کردند
 
تعدادى از وزيران کابينه‌ جديد اسراييل از اظهارات آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه و رهبر حزب ييزراييل بيت نو در خصوص عدم موافقت با به رسميت شناختن توافقنامه‌هاى امضا شده بين تشکيلات خودگردان فلسطين و اسراييل و نتايج کنفرانس آناپوليس حمايت کردند. وزيران کابينه‌ رژيم صهيونيستى معتقدند که موضع‌گيرى‌هاى ليبرمن در نهايت صراحت اعلام شده است.
 
آمریکا خواستار برخورد شورای امنیت با کره شمالی شد
 
درپی پرتاب ماهواره کره شمالی، آمریکا خواستار برخورد قاطع شورای امنیت با پیونگ یانگ شد. سوزان رایس گفت: ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد نسبت به آزمایش موشکی کره شمالی یک اقدام جدی و مناسب انجام دهد.
 
اوباما از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت کرد

رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفر به آنکارا، از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت کرد. باراک اوباما در نشست سران اروپا در پراگ در حمایت از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفت: پیوستن ترکیه به اروپا موضوع مهمی است که این کشور را برای همیشه قسمتی از این اتحادیه خواهد کرد.
 
مرکل به افغانستان رفت

صدراعظم آلمان صبح دوشنبه در سفرى از پيش اعلام نشده به افغانستان رفت. صدراعظم آلمان همراه فرانتس يوزف يونگ، وزير دفاع اين کشور به پادگان آلمان‌ها در قندوز در شمال افغانستان رفت. در اين پادگان 700 سرباز آلمانى مستقر هستند. اين دومين ديدار صدراعظم آلمان از اين کشور بحران‌زده پس از سال 2007 ميلادى است.
 
درخواست مبارک برای سفر نتانیاهو به قاهره
 
رئیس جمهور مصر در تماس تلفنی با نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی خواستار سفر وی به قاهره شد. طبق بیانیه صادره از دفتر ریاست جمهوری مصر، حسنی مبارک از بنیامین نتانیاهو درخواست کرده است که در آینده ای نزدیک برای دیدار با وی در شرم الشیخ به مصر سفر کند. در این بیانیه زمان دیدار مشخص نشده است اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این درخواست استقبال کرده است و به نظر می رسد این دیدار در آینده ای نزدیک برگزار شود.
 
سفر غیر منتظره سعد الحریری به عربستان
 
رئیس جریان المستقبل لبنان دوشنبه شب طی دیداری غیر منتظره برای بررسی آخرین مسائل مربوط به انتخابات پارلمانی کشورش وارد ریاض شد. منابع خبری درباره سفر سعد الحریری به عربستان، این سفر را بسیار سریع توصیف کرده و آن را سفری برای رایزنی های آخرین لحظه خواندند.

ديدار رئيس جمهورى کوبا با يک هيات از نمايندگان کنگره آمريکا

 رائول کاسترو رئيس جمهورى کوبا براى اولين بار به طور رسمى با تعدادى از قانون گذاران آمريکايى ديدار کرد. رائول کاسترو 7 نفر از نمايندگان دمکرات کنگره آمريکا را به نمايندگى از برادرش فيدل کاسترو مورد استقبال قرار داد. اين هيات نمايندگان آمريکايى روز جمعه 3 آوريل نيز با ريکاردو الارکن رئيس محلس ملى کوبا ديدار کرده بود. باربارا لى رئيس اين هيات پس از ديدار با الارکن گفت: اين گفتگو‌ها نشانگر تغيير در لحن دولت‌هاى واشنگتن و هاوانا است که پيشتر دشمن يکديگر بودند.
 
فوجيمورى به 25 سال زندان محکوم شد

دادگاه عالى پرو متشکل از سه قاضى، البرتو فوجيمورى رئيس جمهورى سابق پرو را به اتهام نقض حقوق بشر از جمله کشتار و آدم ربايى به 25 سال زندان محکوم کرد. البرتو فوجيمورى 70 ساله رئيس جمهورى سابق پرو که در جلسه 3 ساعته استماع با کت وشلوارى مشکى حضور يافته و هر از گاهى آب مى‌نوشيد به هنگام صدور حکم محکوميت خود که به يک روند قضايى 15 ماهه خاتمه مى‌داد، واکنشى از خويش نشان نداد.

دستگيرى ‌١٧ فلسطينى در کرانه‌ باخترى
 
نيروهاى اشغالگر صهيونيست صبح روز چهارشنبه 17 فلسطينى را در مناطق مختلف کرانه باخترى دستگير کردند. منابع رژيم صهيونيستى اعلام کردند که نيروهاى اين رژيم 17 فلسطينى را در شهرهاى جنين، بيت لحم، نابلس و طولکرم دستگير کردند. تمامى بازداشت شدگان به مراکز امنيت عمومى رژيم صهيونيستى (شاباک) جهت انجام تحقيقات تحويل داده شدند.
 
عراق 50 فروند بالگرد نظامی از آمریکا و اروپا می خرد
 
یک منبع بلندپایه عراقی از عقد قراردادهایی با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای خرید پنجاه فروند بالگرد نظامی خبر داد. این منبع که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد عراق با ایالات متحده و کشورهای اروپایی برای خرید حدود پنجاه فروند بالگرد نظامی در دو سال آینده قرارداد امضا کرده است که حدود 30 فروند از این تعداد را آمریکا تحویل می دهد.

نظر شما :