تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

۱۳ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۰ کد : ۴۲۲۹ اخبار اصلی
در روزهای آغازین هر سال، روزنامه­نگاران صفحه­های سال گذشته را ورق می‌زنند تا مروری بر آنچه جهان و ایران را متحول کرد بی­اندازند.
تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

در روزهای آغازین هر سال، روزنامه­نگاران صفحه­های سال گذشته را ورق می­زنند تا مروری بر آنچه جهان و ایران را متحول کرد بی­اندازند.

اما هدف من مروری بر تحولات سال گذشته در دنیای پیرامون و دستگاه دیپلماسی ایران نیست. در سال گذشته با نام دیپلماسی ایرانی تلاش کردیم تا تحلیل­های متفاوتی از اخبار روز جهان را در اختیار شما قرار دهیم و روزنه جدیدی نسبت به دیپلماسی ایران در جهان امروز باز کنیم.

دنیا 366 روز پر تنش را پشت سرگذاشت. بحران غزه، انتخابات امریکا، بحران اقتصادی، جنگ در گرجستان، توافق دولت مرکزی پاکستان با طالبان، تیره­تر شدن روابط ایران و مصر، تیره­تر شدن روابط ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، حمایت ایران از سودان و اعمال تحریم­های جدید علیه ایران را می­توان از عمده­ترین مسائلی دانست که در سال گذشته تیتر اول صفحه دیپلماسی ایران را به خود اختصاص داد.

شاید اصلی­ترین موفقیت ایران در دستگاه دیپلماسی را بتوان در لابه­لای بحران غزه پیدا کرد. بحرانی که چشم جهان را برروی جنایت­های اسراییل بیش از پیش باز کرد و حتی هم­پیمانان اسراییل را به واکنش واداشت. اما در همین مسئله هم شاهد بودیم که جناب آقای متکی، رییس دستگاه دیپلماسی کشور حضور کمرنگ­تری در صحنه داشت و پیگیری مسئله را به چند نامه و تماس تلفنی محدود کرد.

دیپلماسی ایران در رابطه با کشورهای امریکای لاتین درحالی فعال شد که نتوانستیم روابط بهتری با کشورهای منطقه برقرار کنیم  و از فرصت­هایی که به راحتی قابلیت استفاده داشت، بهره­مند شویم.

در عملکرد خود اجازه دادیم تا بحرین بتواند در مقابل ما موضع­گیری کند، اجازه دادیم، وزیر امور خارجه عربستان سعودی سخنانی را به زبان بیاورد که پیش از این سابقه نداشت. اجازه دادیم مغرب یکجانبه با ما قطع رابطه کند. نتوانستیم هیچ پیشرفتی در روابط با کشورهایی که می­توانستند راهی برای گسترش تکنولوژی باز کنند، به وجود آوریم.

ایران کشور بزرگی است، که یک دیپلماسی فعال از مولفه­های اصلی قدرت گرفتنش به حساب می­آید.

هرچه روابط و تعامل بهتری با دنیای پیرامونمان داشته باشیم می­توانیم مسیرهای پیشرفت بیشتری را طی کنیم. روابط و تعامل بیشتر به معنای استفاده بیشتر از فرصت­ها به نفع منافع ملی است.

دستگاه دیپلماسی کشور در حال حاضر نیازمند بازنگری است تا بتوانند با شناخت بهتر و عملکردی موثرتر در عرصه بین­المللی نه تنها اجازه تبدیل فرصت­ها به تهدید را ندهد بلکه تهدیدها را به فرصتی برای نقش و نفوذ موثرتر ایران در منطقه و جهان تبدیل کند.


( ۱ )

نظر شما :