/دیپلماسی ایران در سال 87/

سیاست خارجی بیمار است/ محمدعلی سبحانی

۲۴ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۳:۴۴ کد : ۴۲۲۵ اخبار اصلی
گفتارى از محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان
سیاست خارجی بیمار است/ محمدعلی سبحانی

محمد علی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان با انتقاد از سیاست­های دولت در بعد دیپلماتیک می­گوید در پایان سال 87 سیاست خارجی ما در وضعیت مطلوبی نیست.

سیاست خارجی دولت نهم، به خصوص شعارهای رییس دولت را منطبق بر نیازها و منافع ملت ایران و مبانی انقلاب اسلامی نمی­دانم و معتقدم که دولت در سیاست خارجی از حد تعادل عبور کرد و جایی که بایستی متعادل برخورد می­کرد، نامتعادل برخورد کرد.

بحث سربازهای بریتانیایی یا بهتر بگویم سرباز صفرهای بریتانیایی که به آب های ایران تجاوز کرده­ بودند سر آغازی بود بر این عدم تعادل­ها. متاسفانه رییس دولت چارچوب­های دیپلماتیک و چارچوب­های اخلاق دیپلماتیک و نیازهای مربوطه را رعایت نکرد و از کسانی که متهم به تجاوز به خاک ایران بودند در کاخ ریاست جمهوری پذیرایی کرد. این یکی از نقاط قابل انتقاد است و از مسائلی است که افکار عمومی را بسیار جریحه­دار کرد.

این موافق با مسائل ارزشی انقلاب اسلامی و خط امام نبود. اما طی سال گذشته هم در ادامه آن سیاست تهاجمی دولت نهم متاسفانه شاهد پیشرفتی در روابط خارجی نبودیم. بدین معنا که ضوابط ما با کشورهای همسایه و کشورهای عربی در پایان سال 87 وضعیت خوبی را نداشت. ما در اسفند ماه گذشته با یک قطع رابطه توسط مراکش که کشوری مسلمان و عربی است مواجه شدیم. البته درصدد ارزیابی این موضوع به طور خاص نیستم ولی می­توان این شرایط را علامتی برای عدم توفیق سیاست خارجی قلمداد کرد.

یکی از اصول سیاست خارجی این است که بتوانیم سیاست خارجی را در جهت توسعه یک کشور و در جهت منافع ملی، تقویت ارزش­های انقلابی و اسلامی و ارزش­های امام در اختیار بگیریم. اما شاهد این هستیم که در مجموع وضعیت خوبی نداریم.


( ۱ )

نظر شما :