عراق در سالى که گذشت

عراق امروز خود بر سرنوشتش حکومت می­کند/ صدرالدين قبانچى

۱۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۴:۴۲ کد : ۴۲۰۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: سید صدرالدین قبانچى
عراق دیگر امروز وارد مرحله تازه­ای شده است. مرحله­ای که قادر است خود با اراده خود، خودش را اداره کند. عراق امروز دیگر در اختیار فرد نیست. مردم به معنای واقعی کلمه خود بر خود حکومت می­کنند...
عراق امروز خود بر سرنوشتش حکومت می­کند/ صدرالدين قبانچى

یادداشت اختصاصی سید صدرالدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف برای دیپلماسی ایرانی:

عراق دیگر امروز وارد مرحله تازه­ای شده است. مرحله­ای که قادر است خود با اراده خود، خودش را اداره کند. عراق امروز دیگر در اختیار فرد نیست. مردم به معنای واقعی کلمه خود بر خود حکومت می­کنند. اکنون مردم هر استان و هر شهر بر سرنوشت خود حکومت می­کند و می­تواند آزادانه به انتخاب نمایندگان و رهبرانش بپردازد. انتخابات استانداری­ها که با تمام مشکلات و اشکالاتی که به آن وارد می­شود، حقیقتا تبلور آزادی ملت عراق بود، ثابت کرد، فرد به فرد ملت حاکم بر سرنوشت خودش است.

عراق امروز به اندازه­ای تغییر یافته که دیگر حتی مخالفان دیروز نیز به این نتیجه رسیده­اند که واقعا حاکم سرنوشتشان هستند. مثلا فلوجه که تا همین چند سال پیش هسته­ای مخالفت با نظام جدید عراق بود، اکنون خود به یک نمونه موفق برای تایید حرکت مدنی تبدیل شده است و آن را می­توان نمونه­ای برای وحدت ملت عراق تصور کرد. در گذشته فلوجه پر از کسانی بود که جوانان ما را می­کشتند تا نشان دهند مخالف حرکت جدید ملت عراق هستتند. اما امروز این گونه تفکرات و اندیشه­ها از فلوجه رخت بربسته چرا که مردم واقعا درک کرده­اند که خود اختیار خود را دارند و بر سرنوشتشان نه دیگران بلکه خودشان حکومت می­کنند.

ما امروز چاره­ای جز وحدت نداریم. اگر می­خواهیم محبت و یکدلی بر ما حاکم شود باید به وحدت خود احترام بگذاریم چرا که تنها راه نجات ما این است و جز این نیست. این به مصلحت میهن و دین ماست و ما باید به آن تمکین کنیم.

در حالی که اروپا با مذاهب، قومیت­ها، نگرش­ها و طائفه­های مختلف توانسته خود را یکپارچه کند چرا ما نتوانیم یکپارچگی خود را حفظ کنیم و به وحدت خود احترام بگذاریم. در حالی که مشترکات ما بیش از اروپایی­ها است و در بسیاری از مواردی که اروپایی­ها نمی­توانند یکدیگر را تحمل کنند، ما توان تحمل یکدیگر را داریم.

اکنون خوشبختانه توانسته­ایم به سمت اتحاد و یکپارچگی گام برداریم. در گذشته برخی تلاش عبثی داشتند که تشتت و نفاق را در ما عمیق­تر کنند و نگذارند ملت عراق وحدتش را حفظ کند ولی شکست خوردند و ما قاطعانه بر آنها پیروز شدیم. اکنون وحدت در ذهنیت، احساسات و زندگی مردم عراق جا افتاده است. اکنون با درایت مرجعیت و توصیه­هایش که در حادترین مواقع همچون حادثه سامرا و پل ائمه که برخی افراطیون و تروریست­ها با هدف تفرقه میان شیعه و سنی به نابودی مظاهر تشیع دست زده بودند، خواستار خویشتنداری شد و نگذاشت شیعه و سنی در برابر یکدیگر قرار گیرند و تاکید کرد سنی و شیعه در خشونت­های عراق دست ندارند، وحدت حاصل شده که ارزش بسیاری برای ملت عراق دارد.  

اکنون شیعه، سنی، مسیحی، سائبی، یزیدی، کرد و عرب همه و همه در یک صف ایستاده­اند و به طور راسخ و استوار اعلام می­کنند، عراق تقسیم شدنی نیست و تمام ارزش­های آن برای همه فرزندان عراق یکسان است. سال 2008 سال رسیدن به وحدت و درک بیش از پیش واقعیت حاکمیت ملت عراق بر سرنوشت خود بود که بسیار ارزشمند است.

سید صدرالدین قبانچى

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :