اوباما به فکر مذاکره، طالبان به فکر معامله

۲۷ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۵ کد : ۴۱۵۱ سرخط اخبار
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
باب مذاکره میان اروپا و امریکا با طالبان در حالی گشوده می‌شود که ...
اوباما به فکر مذاکره، طالبان به فکر معامله

روز یک­شنبه 8 مارس روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، باراک اوباما قصد دارد باب مذاکره را با گروه­های میانه روی طالبان گشوده و با این جنبش وارد گفت و گو شود. روز دوشنبه 9 مارس برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد، احتمال دارد طالبان با توجه به وضعیت کنونی در آینده ای نه چندان دور قدرت را در افغانستان در دست گیرد.

باب مذاکره میان اروپا و امریکا با طالبان در حالی گشوده می شود که باراک اوباما اعلام کرده به زودی 17 هزار نیروی تازه نفس را به افغانستان اعزام می­کند تا پیش از این وضعیت ایالات متحده در آن کشور در وضعیت بحرانی باقی نماند.

تنها دو روز با اعلام مواضع غربی­ها درباره ایده گفت و گو با طالبان ذبیح‌الله مجاهد، که بیش از دو سال است به عنوان سخنگوی طالبان فعالیت می­کند، در گفت‌وگویی با پایگاه اینترنتی هفته‌نامه‌ آلمانی اشپیگل، در این رابطه گفت: «اوباما گفته است که می‌خواهد با میانه‌روهای طالبان وارد مذاکره شود، اما در افغانستان چنین گرایش‌هایی وجود ندارد.»

به گفته وی، در افغانستان تنها یک جنبش طالبان وجود دارد و این جنبش هم حاضر به انجام گفت‌وگو نیست. مجاهد همچنین گفت: «مبارزان و فرماندهان ما پیرو دستورهای ملا عمر هستند و هرگز وارد مذاکره نخواهد شد.»

وی همچنین تصریح کرد، انجام مذاکره با دولت افغانستان یا حتی امریکا، تنها زمانی میسر خواهد شد که آنان نخست، خواست‌های طالبان را برآورده کنند و سپس از مذاکره با ما سخن بگویند. وی درباره خواسته­های طالبان گفت: «نیروهای بین‌المللی باید کاملا از افغانستان خارج شوند و تنها در صورت تحقق این امر است که ما حاضر به مذاکره خواهیم بود.»

پیش از این عربستان سعودی و دولت مرکزی کابل به ریاست حامد کرزای تلاش کرده بودند، باب گفت و گو با طالبان را باز کنند، اما آن مذاکرات که در ریاض انجام شده بود در نهایت شکست خورد.

طالبان از حامد کرزای خواسته بود، نیمی از اعضای کابینه خود را به طالبان اختصاص دهد، همه زندانیان این جنبش را آزاد کند و کنترل چندین استان از استان­های افغانستان را به طالبان واگذار کند و در اداره آن هیچ گونه دخالتی نداشته باشد. خواسته­های سنگینی که بلافاصله باب مذاکرات را بست.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :