مورالس معاون سفير امريکا را هم اخراج کرد

۲۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۵:۵۲ کد : ۴۱۵۰ اخبار اصلی
فرانسیسکو مارتینز معاون سفیر ایالات متحد در بولیوی متهم است که در حال توطئه‌چینی عليه دولت چپ‌گراى افراطى اين کشور بوده است.
مورالس معاون سفير امريکا را هم اخراج کرد

در حالی که نزدیک به سه ماه پیش دولت بولیوی پس از بروز ناآرامی­ها در آن کشور سفیر ایالات متحده را به جرم تحریک و طراحی توطئه علیه دولت مرکزی از کشور بیرون کرد، اکنون در اقدامی تازه و در اتهامی مشابه معاون سفیر امریکا را نیز از کشور اخراج کرده است.

فرانسیسکو مارتینز معاون سفیر ایالات متحده در بولیوی متهم است که در حال توطئه چینی عليه دولت چپ گراى افراطى اين کشور بوده است.

اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی، روز دوشنبه به اين ديپلمات 72 ساعت فرصت داد تا لاپاز پایتخت کشور را ترک کند.

اوو مورالس، رئيس‌ جمهوری بوليوى در سخنرانى خود در کاخ ریاست جمهوری گفت: «فرانسيسکو مارتينز، معاون سفير امريکا در لاپاز يک عنصر نامطلوب است و باید فورا خاک بولیوی را ترک کند. مارتينز دائما با گروه‌هاى مخالف در سراسر دوران توطئه‌ چينى که به ناآرامى‌هاى ضد دولتى سپتامبر گذشته در بيشتر نقاط کشور انجاميد، در تماس بوده است.»

ديويد چوکوئهوانکا، وزير امور خارجه بوليوى نیز گفت: «ما تصميم­های ديپلماتيک را نهايى کرده و به او (مارتينز) از روز دوشنبه 72 ساعت فرصت داده‌ايم، کشور را ترک کند.»

اوو مورالس هم‌چنين در ماه نوامبر نيز با متهم کردن ماموران مبارزه با قاچاق مواد مخدر امريکا به قاچاق مواد مخدر، مجوز فعاليت آنها را لغو کرد. واشنگتن اين اتهام رئيس جمهور بوليوى را از اساس پوچ خواند و آن را رد کرد.

براساس گزارش خبرگزارى فرانسه،‌ اوو مورالس معاون سفير امريکا که يک امريکايى مکزيکى الاصل را به تلاش براى تضعيف ملى کردن بخش انرژى متهم کرده است.

مقام‌هاى دولتى بولیوی مى‌گويند: «رودريگو کاراسکو، يک مقام سابق يگان اطلاعات پليس (COPES) با هدف جلوگيرى از ملى شدن انرژى به شرکت نفت و گاز دولتى YPFB نفوذ کرده است.»

سفارت امريکا به درخواست‌ها براى اظهار نظر درباره‌ اخراج مارتينز واکنش نشان نداده است.

ديپلمات‌ها مى‌گويند که وزارت امور خارجه امريکا در واشنگتن به اين موضوع يک واکنش رسمى نشان خواهد داد.


نظر شما :