شرکت اپل در لبه پرتگاه ورشکستگى
بحران مالی جهانی به اندازهای گلوی شرکتهای خودروساز را میفشارد که هر روز که میگذرد احتمال زمین خوردنشان بیش از پیش افزایش مییابد. پس از آن که شرکت ولوو و ساب سوئد از شرکتهای زیر مجموعه شرکت عظیم ژنرال موتورز خود را برای اعلام ورشکستگی آماده کردند در حالی که دولت سوئد حاضر نشد از آنها حمایت کند و پس از آن که شرکت ژنرال موتورز یعنی شرکت مادر این خودروها اعلام کرده، در صورت عدم دریافت 30 میلیارد دلار کمک مالی ورشکستگی خود را اعلام میکند، اکنون نوبت به شرکت اپل که آن نیز از دیگر شرکتهای زیر مجموعه ژنرال موتورز است و تولیداتش بالغ به 5/1 میلیارد خودرو در سال است و یکی از مهمترین خودروسازان اروپا است، رسیده که خود را برای اعلام وضعیت بحرانی و ورشکستگی آماده کند.
هماکنون در آلمان تلاشهایی برای جدایی شرکت اوپل از جنرال موتورز امریکا، برای تخفیف بحران حاکم و نجات اوپل، در جریان است.
بنا به گفته مدیران اوپل، این شرکت برای نجات از خطر ورشکستگی حداقل به 3/۳ میلیارد یورو برای پرداخت هزینههای خود نیاز دارد. این ضمانت مالی تنها به یاری دولت آلمان میسر است. اما بنا به گفته مسئولان دولتی، برنامه اصلاحی اوپل تاکنون موفق به پاسخگویی پرسشهای مهم نبوده و دولت آلمان از کارآیی و آینده این برنامه مطمئن نیست.
به نظر مقامهای دولتی آلمان، مدیران شرکت اوپل به جای ارائه طرحی جدی در پی کسب امتیازات بیشتر هستند. برای حل مشکلات موجود در شرکت آلمانی اوپل نشستی میان مسئولان دولت آلمان و مدیران جنرال موتورز و شرکت اوپل برگزار شد. در این نشست کارل تئودور فون گوتنبرگ، وزیر اقتصاد آلمان، توماس دمزیر، رئیس دفتر صدراعظم آلمان با فردیک هندرسون و کارل پتر فورستر، مدیران ارشد جنرال موتورز در اروپا، و همچنین هانس دمانت، رئیس شرکت اوپل گفت و گو کردند.
وزیر اقتصاد آلمان در پایان این دیدار گفت: «نمایندگان کنسرن جنرالموتورز دریافتند که هنوز پرسشهای زیادی بدون پاسخ مانده است. در صورتی که جنرالموتورز و اوپل تمام ابهامهای موجود در برنامه پیشنهادی خود را برطرف کنند، دولت آلمان چند هفتهای وقت لازم دارد تا در مورد درخواست ضمانتهای مالی تصمیم لازم را بگیرد.»
با توجه به عدم توافق در نشست اخیر، زمان به یک فاکتوری مهم و اساسی برای شرکت اوپل تبدیل شده است. بنا به گفته مدیران اوپل، این شرکت تا آغاز ماه آینده (آوریل) با مشکلات مالی جدی مواجه خواهد شد.
وزیر اقتصاد آلمان، اعلام ناتوانی اوپل برای پرداخت دیون خود را برونرفتی از شرایط بحرانی کنونی دانست و گفت: «اگر نوع اداره شرکت آیندهای برای خود داشته باشد، اعلام ناتوانی از پرداخت دیون نیز میتواند مانع از بیکاری شود.»
ولفگانگ شویبله وزیر کشور آلمان نیز پیش از این گفته بود: «اعلام ناتوانی از پرداخت دیون به معنای ورشکستگی اوپل نخواهد بود. قانونهای موجود در این زمینه نه تنها از نابودی اوپل جلوگیری میکنند، بلکه حتی حامی ارزشهای اقتصادی هستند.»
کلاوس فرانتس، رئیس شورای کارکنان اوپل پیشنهادات دولت مبنی بر اعلام ناتوانی از پرداخت دیون را "کاملاً اشتباه، ناکارآمد و مضر" دانسته و آنرا رد کرد.
اتحادیه کارگری (IG Metal) نیز رفتار و اقدامات دولت آلمان در مورد شرکت اوپل را غمانگیز خواند.
در یک نظرسنجی، که توسط تلویزیون شبکه دو آلمان ZDF صورت گرفت، پنجاه درصد از مردم آلمان، کمکهای دولتی به شرکت اوپل را درست نمیدانند.
در این میان برنامه بازسازی اوپل با مشکلات حقوقی نیز روبهرو است. تمام شرکتهای وابسته به جنرالموتورز از جمله شرکت اوپل حق انحصاری ساخت قطعات خود را به شرکت اصلی، یعنی جنرال موتورز، واگذار کردهاند. این بدین معناست که اوپل برای فروش هر خودرو مجبور به پرداخت مبلغی به جنرالموتورز است.
کنسرن جنرال موتورز نیز در پی بحران اقتصادی و به امید دریافت کمکهای دولتی، تمام حقوق ساخت و بهرهبرداری از قطعات خود را به صورت گرو به خزانهداری امریکا واگذار کرده است. مدیران اوپل بارها گفتهاند که به لحاظ حقوقی امکان بهرهبرداری از تمام قطعات پیشرفته خود را دارند. ظاهراً کنسرن جنرالموتورز نیز تضمین کرده است که تمام حقوق ساخت و بهرهبرداری از قطعات خودروها را به شرکتهای اروپایی بازگرداند. این مسئله شامل حال شرکت آلمانی اوپل و شرکت انگلیسی نیز واکسهال میشود.
وزیر اقتصاد آلمان در دیدار آتی خود که احتمالا هفته آینده انجام خواهد شد، با وزیر خزانهداری امریکا برای شفاف کردن این مشکل حقوقی مذاکره خواهد کرد.
نظر شما :