نخست وزیر دانمارک، رئیس ناتو می‌شود

۱۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۶ کد : ۴۱۲۳ اخبار اصلی
شانس آندرس فوگ راسموسن، نخست­وزیر دانمارک به عنوان رئیس جدید سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو افزایش یافته است.
نخست وزیر دانمارک، رئیس ناتو می‌شود

بنا به گزارش­های منابع خبری اروپایی قرار است آندرس فوگ راسموسن، نخست­وزیر دانمارک به عنوان رئیس جدید سازمان آتلانتیک شمالی ناتو انتخاب شود.

به نوشته‌ روزنامه‌ آلمانی زود دویچه سایتونگ، آنگلا مرکل، گوردون براون و نیکلا سارکوزی، رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه بر سر انتخاب آندرس فوگ راسموسن به دبیرکلی سازمان ناتو به توافق رسیده‌اند. به این ترتیب انتخاب وی به مقام یادشده تقریباَ قطعی است، هر چند که توافق امریکا در این زمینه هنوز اعلام نشده است. واشنگتن قصد دارد نظر قطعی خود را در هفته‌ قبل از برگزاری اجلاس رهبران ناتو در ۴ آوریل، اعلام کند.

راسموسن ۵۶ ساله از هفته‌ها پیش پرشانس‌ترین نامزد دبیرکلی ناتو به شمار می‌رفته است. وی در ماه‌های اخیر با تلاش‌ها و سفرهای خود به پایتخت‌های مختلف اروپایی بر این شانس افزوده است. در صورتی که انتخاب راسموسن قطعی شود، وی از ژوئیه‌ آینده جانشین یوپ د هوپ سخفر، دبیرکل کنونی ناتو می‌شود.

به طور متعارف نامزدی که سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان بر روی آن توافق کنند، با موافقت ایالات متحد امریکا نیز روبه رو می‌شود. در برابر، این سه کشور باید با فرد پیشنهادی امریکا برای سرفرماندهی نیروهای ناتو موافقت کنند.

راسموسن ظاهراَ برای اعضای دولت جدید امریکا چهره‌ زیاد آشنایی نیست، از این رو قرار است قبل از اجلاس سران ناتو در ۴ آوریل، میان او و جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما دیداری انجام شود. به لحاظ سیاسی امریکا مشکلی با راسموسن نخواهد داشت، زیرا دولت وی از متحدان پایدار واشنگتن به شمار می‌رود. حمایت از جنگ امریکا علیه عراق و اعزام نیرو به این کشور و همچنین حضور برجسته‌ نظامی در افغانستان از جمله‌ نشانه‌های همراهی و همگامی دولت دانمارک با ایالات متحده در سال‌های اخیر تلقی شده‌اند.

پیش از تقویت امکان انتخاب راسموسن به دبیرکلی ناتو، بیش از همه نام رادک سیکورسکی، وزیر امور خارجه‌ لهستان بر سر زبان‌ها بود. اما مواضع شدیداَ ضد روسی او شانسش را برای رسیدن به این سمت کم کرد. سیکورسکی در ماه دسامبر در جریان یک سخنرانی گفت که ناتو باید به هر اقدام نظامی روسیه پاسخی متقارن بدهد. او به طور غیرمستقیم خواهان آن شد که ناتو در قبال ورود نظامی روسیه به گرجستان واکنشی مشخص نشان دهد.

نقطه قوت راسموسن از جمله این است که از مقام نخست‌وزیری یک کشور به دبیرکلی ناتو می‌رسد. هیچ‌کدام از دبیرکل‌های ناتو تا قبل از رسیدن به این مقام در موقعیت راسموسن نبوده‌اند. در محافل ناتو راسموسن همچنین به عنوان سیاستمداری شناخته می‌شود که به رغم تاکید بر یک سیاست امنیتی و خارجی قوی، رویکردی متوازن و مصالحه‌جویانه دارد. 

راسموسن در دوران نخست­وزیریش جنجال چاپ چاپ کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اعظم (ص) در یکی از نشریات دانمارکی را در پرونده خود دارد که تأثیرات آن ماجرا با وجود گذشت نزدیک به 5 سال از آن ماجرا هنوز هم بر مناسبات خارجی دانمارک سنگینی می‌کند و شاید راسموسن در مقام جدیدش نیز از تأثیرات منفی آن در امان نباشد. ظاهراَ ترکیه، به عنوان عضو مسلمان ناتو در مذاکرات پشت پرده با استناد به ماجرای کاریکاتورها در صدد ممانعت از نامزدی راسموسن بوده است. ولی نهایتاَ در معرفی یک گزینه‌ مورد قبول ناکام مانده است.


نظر شما :