آیا زردارى به سرنوشت مشرف دچار می‌شود؟

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۵ کد : ۴۰۷۰ اخبار اصلی
روزنامه اينديپندنت در گزارشى برکنارى برادر نواز شريف از استاندارى پنجاب را سرآغاز آشوب سياسى جديد در پاکستان ارزيابى کرد.
آیا زردارى به سرنوشت مشرف دچار می‌شود؟

روزنامه اينديپندنت در گزارشى برکنارى برادر نواز شريف از استاندارى پنجاب را سرآغاز آشوب سياسى جديد در پاکستان ارزيابى کرد.

روزنامه اينديپندنت - چاپ انگليس- در گزارشى تحليلى به بررسى اوضاع سياسى پاکستان پس از برکنارى شهباز شريف از استاندارى پنجاب توسط دادگاه عالى پاکستان پرداخت و نوشت، پس از اين که دادگاه عالى پاکستان حکم به برکنارى شهباز شريف، برادر کوچکتر نواز شريف و مهمترين رقيب سياسى آصف على زردارى، از استاندارى بزرگترين استان پاکستان داد، اين کشور بار ديگر درگير آشوب سياسى تازه‌اى شد.

اين گزارش مى افزايد، دادگاه عالى پاکستان انتخاب سال گذشته شهباز شريف به استاندارى پنجاب را مردود دانست و علاوه بر آن بار ديگر حکم ممنوعيت نامزدى نواز شريف براى انتخابات رياست جمهورى را تمديد کرد تا نخست وزير سابق پاکستان براى دومين بار از انجام اين مهم باز ماند.

اينديپندنت با اشاره به واکنش هواداران شهباز شريف نسبت برکنارى او از استاندارى پنجاب نوشت، در پى اعلام حکم مذکور و پس از واگذارى دستور اداره امور پنجاب به دولت مرکزى پاکستان براى دو ماه، حاميان برادر نواز شريف به خيابان‌هاى لاهور ريختند و به آتش زدن لاستيک و شعار دادن عليه دولت پرداختند؛ ضمن اين که پنج درصد بازار بورس پاکستان به کلى از بين رفت؛ همچنين در اسلام آباد تعدادى از جوانان با تجمع در يکى از خيابان‌هاى اصلى اين شهر تا ساعت‌ها موجب اخلال در رفت و آمد خودروها شدند؛ آنها با در دست داشتن پرچم‌ها و تکان دادن آن به سر دادن شعارهايى عليه زردارى، رئيس جمهوری پاکستان پرداختند و موجب رعب و وحشت مغازه دارانى شدند که به اجبار مغازه‌هاى خود را تعطيل کرده بودند.

اين روزنامه انگليسى با بيان اينکه زورآزمايى زردارى و نواز شريف پس از مناقشه تابستان گذشته اين دو بر سر بازگرداندن قضات برکنار شده پاکستان به قدرت و جدايى نواز شريف، رهبر حزب مسلم ليگ شاخه نواز از حزب حاکم رقم خورد، افزود، از آن زمان تاکنون نواز شريف هر روز بر دامنه انتقادات خود از زردارى و حزب مردم پاکستان افزوده و اعلام کرده است که در صورت سقوط حزب مردم پاکستان از قدرت، او جانشين زردارى خواهد بود؛ وى همچنين حمايت خود را از تظاهرات قريب الوقوع وکلاى پاکستانى در اعتراض به عدم بازگرداندن قاضى اعظم اين کشور به منصب خود، اعلام داشته است.

حاميان نوازشريف تصميم دو روز گذشته دادگاه عالى پاکستان مبنى بر برکنارى شهباز شريف از استاندارى پنجاب آن هم درست چند روز پيش از برگزارى انتخابات مجلس اعيان و مجلس سناى اين کشور را کاملا سياسى و نشانه بارز دخالت زردارى در انتخابات مى دانند.

اکرم شيخ، وکيل نواز شريف پس از اعلام حکم مذکور گفت: «زردارى در رد صلاحيت نواز شريف براى حضور در انتخابات رياست جمهورى پاکستان دست داشت و تصميم به برکنارى شهباز شريف از استاندارى پنجاب نيز مطابق خواست او اتخاذ شده است.»

پس از اعلام حکم ياد شده، نواز شريف در کنفرانسى مطبوعاتى که در خانه وى در حومه شهر لاهور برگزار شد، با انتقاد صريح از زردارى وی را مورد آماج حملات لفظى خود قرار داد و گفت: «از ملت پاکستان مى خواهم تا مقابل اين بى قانونى و تصميمى که بر خلاف قانون اساسى اتخاذ شده است و نيز در مقابل اين اقدام وحشيانه زردارى، رئيس جمهوری کشور بايستند.»

نواز شريف در اين کنفرانس مطبوعاتى به پيرامون شايعاتى که در خصوص فساد مالى زردارى در دوران نخست وزيرى بى نظير بوتوى فقيد مطرح بوده، اشاره کرد و اين سخنان را موجب احياى دوباره رقابت ويرانگر دو حزب اصلى پاکستان که در دهه 1990 اين کشور را به آشوب کشانده بود، دانست.

نوازشريف در اين کنفرانس مطبوعاتى در خصوص سرنوشت ميليون‌ها دلار پولى که گفته مى‌شود زردارى در دوران نخست وزيرى بى نظير بوتو اختلاس کرده است و اين که اين پول‌ها هنوز به مردم پاکستان بازگردانده نشده است، صحبت هايى را مطرح کرده است.

با توجه به اينکه پاکستان هم اينک با مشکلات بغرنج و عديده‌اى از جمله خطر شبه نظاميان، بن بست ديپلماتيک اين کشور با هند که در پى وقوع حملات بمبئى حاصل آمده است و نيز اقتصادى که به لطف کمک صندوق بين المللى پول پا برجاست، بسيارى متحيرند که چرا با وجود تمام اين مسائل، زردارى تصميم به تقابل با گروه نواز شريف گرفته است.

نواز شريف و حاميانش در حال حاضر قصد دارند تا از تظاهرات گسترده وکلاى پاکستان که قرار است 12 ماه مارس آينده و در اعتراض به عدم بازگرداندن افتخار چودرى، قاضى اعظم پاکستان به منصب قبلى‌اش برگزار شود، حمايت کنند.


نظر شما :