کريستوفر هيل سفير امريکا در عراق

۱۰ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۲ کد : ۴۰۵۴ اخبار اصلی
باراک اوباما گفت: «هيل امتحان خود را پس داده و کارآيى و مهارت خود را که هم اکنون به آن نياز داريم، نشان داده است.»
کريستوفر هيل سفير امريکا در عراق

سرانجام وزارت امور خارجه ایالات متحد امریکا، با تایید رئیس جمهوری این کشور کريستوفر هيل را به عنوان سفير جديد اين کشور در عراق انتخاب کرد. ديپلمات زيرک و شناخته­شده­ای که تا به حال با پردردسرترين مشکلات بين‌المللى دست و پنجه نرم کرده است.

کريستوفر هيل، پیش از این به عنوان مذاکره کننده ارشد امريکا در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى انجام وظيفه کرده است و در امضاى پيمان صلح ديتون نيز مذاکره‌کننده ارشد امريکا بوده است. پيمان ديتون به جنگ بوسنى پايان داد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری ایالات متحد در زمان اعلام خبر انتصاب کريستوفر هيل گفت: «هيل امتحان خود را پس داده و کارآيى و مهارت خود را که هم اکنون به آن نياز داريم، نشان داده است.»

انتصاب هيل هنوز بايد از سوى سناى آمريکا مورد تاييد قرار گيرد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، بر خلاف رايان کروکر، که دیگر اکنون سفير سابق امريکا در عراق محسوب می شود و بيشتر زمان فعاليت خود را در خاورميانه گذرانده و مسلط بر زبان عربى است، کريستوفر هيل بيشتر زمان خود را در اروپا و آسيا گذرانده است.

گلن کسلر، نويسنده کتاب "محرم اسرار" در اين کتاب که مربوط به زندگى نامه کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه سابق امريکاست از کريستوفر هيل به عنوان يک ديپلمات ماهر ياد مى‌کند. رايس در زمان فعاليت هيل به عنوان مذاکره کننده هسته‌اى رئيس وى بوده است.

کسلر نوشته است، هيل يکى از کارکنان ماهر سرويس خارجى امريکاست که به خاطر به سرانجام رساندن توافق­نامه‌ها معروف است.

وى همچنين نوشته است: با وجود اينکه هيل تجربه‌اى در رابطه با مقام‌هاى کره شمالى نداشت اما در اين روابط نمونه يک ديپلمات خلاق بود، فردى که از فرصت‌ها استفاده مى‌کند.

هيل به عنوان مشاور وزير خارجه امريکا مذاکره کننده اصلى اين کشور در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى انجام وظيفه کرده است.

هيل تا حدوى به تغيير سياست‌هاى تند جورج بوش، رئيس جمهوری سابق امريکا که کره شمالى و عراق را محور شرارت مى‌دانست، کمک کرده است.

چند روز پیش رایان کروکر، سفیر سابق امریکا در عراق در یک مراسم رسمی که به مناسبت خداحافظی وی از عراق ترتیب داده شده بود و در حقیقت میهمانی خداحافظی وی از عراق به شمار می­رفت، شرکت کرده بود، که در آن رهبران عراقی از جمله نوری مالکی نخست وزیر و جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق نیز شرکت کرده بودند. این میهمانی را نوری مالکی ترتیب داده بود و در آن از فعالیت­های مثمر ثمر و مثبت کروکر در عراق تقدیر به عمل آمد. در این نشست که شبکه­های عراقی آن را پخش کردند کروکر برای نخستین بار در برابر رسانه­ها به زبان عربی سخن گفت.


نظر شما :