فتح و حماس به سمت صلح گام بر مى‌دارند

۰۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۴:۰۷ کد : ۴۰۳۱ اخبار اصلی
عضو کميته‌ مرکزى جنبش فتح تاکيد کرد، اين جنبش ملى روزهاى آينده 80 زندانى از اعضاى حماس را در کرانه‌ باخترى آزاد مى‌کند.
فتح و حماس به سمت صلح گام بر مى‌دارند

عضو کميته‌ مرکزى جنبش فتح تاکيد کرد، اين جنبش ملى روزهاى آينده 80 زندانى از اعضاى حماس را در کرانه‌ باخترى آزاد مى‌کند.

 

نبيل شعث، عضو کميته‌ مرکزى جنبش فتح تاکيد کرد، اين جنبش در راستاى اثبات حسن نيت و تمايل نسبت به موفقيت مذاکرات ملى فلسطين، 80 زندانى از جنبش حماس را در روزهاى آينده آزاد مى‌کند.

 

وى تاکيد کرد، در روزهاى گذشته نيز جنبش فتح 20 زندانى را آزاد کرده است.

 

نبيل شعث همچنین گفت: «موضوع تبادل اسرا بايد متقابل باشد و جنبش فتح هرگز از زندانيانش صرف نظر نخواهد کرد اما هرگز اين مساله را به عنوان شرط براى انجام آشتى ملى قرار نداده است.»

 

صلاح بردويل از رهبران جنبش مقاومت اسلامى حماس و عضو فراکسيون پارلمانى تغيير و اصلاح وابسته به اين جنبش نيز در تاييد اين خبر اعلام کرد، سرويس‌هاى امنيتى وابسته به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در کرانه باخترى 80 تن از بازداشت شدگان سياسى وابسته به جنبش حماس را آزاد مى‌کنند.

 

وى اظهار داشت، آزادى اين تعداد بازداشت شده سياسى اقدامى مثبت است اما کافى نيست. گفت‌وگوى ملى ميان گروه‌هاى فلسطينى بهترين راهکار براى حل اختلافات داخلى اين گروه‌ها است اما اين سياست به مرحله و دوره خاصى بستگى ندارد و تنها راه نجات جنبش فتح از وضعيت کنونى همين گفت‌وگو و مصالحه ملى است.

 

وى در ادامه تصريح کرد، ما به برادران خود در جنبش فتح اعلام کرديم که تشکيلات خودگردان فلسطين تصميم به آزادى 80 نفر از بازداشت‌شدگان سياسى در زندان‌هاى خود دارد و بهتر است شما نيز بقيه افراد بازداشت شده را از زندان هاى خود آزاد کنيد تا گامى مثبت در راه بستر سازى مناسب براى آغاز مصالحه ملى اتخاذ کرده باشيد.

اين رهبر جنبش حماس با تاکيد بر لزوم فراهم کردن شرايط گفت‌وگو و مصالحه ملى گروه‌هاى فلسطينى اظهار داشت، اين جنبش تاکنون تصميمى در زمينه شرکت يا عدم مشارکت در گفت‌وگوهاى قاهره که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، اتخاذ نکرده است و با در نظر گرفتن حوادث و رويدادهاى روزهاى آينده در اين زمينه موضع گيرى خواهد کرد.

در همین رابطه برخی منابع خبری گزارش دادند، جنبش حماس نیز قصد دارد شماری از زندانیان جنبش فتح را تا قبل از برگزاری گفت و گوها در روز چهارشنبه آزاد کند.

  

 

از سوى ديگر يک منبع آگاه فلسطينى که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد، مذاکرات ملى فلسطين که از روز چهارشنبه 23 فوریه در قاهره آغاز مى‌شود، به مدت دو روز ادامه خواهد يافت. روز اول مذاکرات به گفت‌وگو بين هيات‌هاى فتح و حماس منحصر خواهد بود و روز دوم تمام گروه‌هاى فلسطينى را در برمى‌گيرد.

بدین ترتیب هيات‌هاى حماس و فتح با آغاز اين مذاکرات زمينه را براى تداوم نشست‌هاى بيشتر فراهم مى کنند.

 

جبهه‌ خلق و جبهه‌ دموکراتيک براى آزادى فلسطين نيز اعلام کردند، مصر از آنها براى مشارکت در نشست گفت‌وگوهاى ملى فلسطين در قاهره که روز پنج شنبه برگزار مى‌شود، دعوت کرده است.

 

طلال ابوظريفه يکى از اعضاى کميته‌ مرکزى جبهه‌ دموکراتيک فلسطين، هدف از اين نشست را تلاش مصر براى از بين بردن موانع موجود برسر راه تحقق آشتى ملى در فلسطين دانست.

 

در همین حال منابع اسرائیلی اعلام کرده‌اند، دولت اوباما با تشکيل دولت وحدت ملى فلسطين با مشارکت فتح و حماس موافقت کرده است. روزنامه‌ اورشليم پست به نقل از اين منابع نوشت، دولت جديد امريکا به رياست باراک اوباما به تشکيلات خودگردان فلسطين برای انجام مذاکرات با جنبش حماس براى تشکيل دولت وحدت ملى چراغ سبز نشان داده است.

 

اين منابع به نقل از يکى از مقام­های مسئول در تشکيلات خودگردان فلسطين در رام‌الله اعلام کردند، به اين ترتيب انتظار مى‌رود اوباما با تشکيل دولت وحدت ملى با مشارکت فتح و حماس موافق باشد.

 

بر اساس اين گزارش واشنگتن همچنين به دولت مصر برای ادامه تلاش‌ها براى تحقق مصالحه‌ ملى بين فتح و حماس چراغ سبز نشان داده است.

 

اين مقام مسئول تشکيلات خودگردان فلسطين تاکيد کرده است، دولت جديد امريکا سياست متفاوتى را از سياست‌هاى جورج بوش رئيس جمهوری سابق اين کشور در پيش گرفته و اوباما اعتقاد دارد تشکيل دولت متحد بين فتح و حماس براى تحقق ثبات در منطقه مفيد است.

 

بر اساس اين گزارش دولت اوباما و اتحاديه‌ اروپا، قاهره را نسبت به ادامه‌ رايزنى‌ها برای از بين بردن شکاف داخلى فلسطين تشويق و ترغيب کرده‌اند.

 

از سوى ديگر منابع اروپايى به روزنامه‌ اماراتى البيان تاکيد کردند،‌ انگليس در تلاش است که ضمن هماهنگى با برخى کشورهاى اروپايى ماه مارس يک کنفرانس بين‌المللى در لندن برگزار کند تا از طريق اين کنفرانس درباره‌ تصميم شوراى امنيت مبنى بر استقرار نيروهاى دريايى بين‌المللى در آب­هاى نوار غزه تصميم‌گيرى شود.

 

برکناری مذاکره کننده اسرائیلی

 

از سوی دیگر و در حالی که همگان منتظر اعلام نتایج مذاکره طرف­های فلسطینی و اسرائیلی برای تداوم آتش­بس میان اسرائیل و حماس با وساطت قاهره هستند، ایهود اولمرت نخست‌وزير مستعفى اسرائیل برکنارى رئيس شوراى امنيتى و سياسى وزارت جنگ اين رژيم را خواستار شد.

 

ايهود اولمرت، با ارائه دادخواستى به دادگاه خدمات مدنى اين رژيم خواستار برکنارى عاموس گلعاد، رئيس شوراى امنيتى و سياسى وزارت جنگ به دليل انتقادات اخير وى از تماس‌هاى جارى ميان اولمرت و مقامات مصرى شد.

 

اولمرت در دادخواست ارائه شده به دادگاه مدنى اين رژيم، عاموس گلعاد را به افشاى اطلاعات مهم و حساسى که مى تواند بر روابط اين رژيم با مصر و نيز جايگاه شخص نخست وزير تاثير منفى داشته باشد، متهم کرده است.

 

از سوى ديگر، دفتر ايهود باراک، وزير جنگ اسرائیل ضمن انتقاد شديد از تصميم اولمرت براى ممانعت از فعاليت گلعاد در سمت رياست شوراى امنيتى و سياسى وزارت جنگ از اقدام­های و تلاش‌هاى وى در دوره تصدى اين منصب تشکر و قدردانى کرد.


نظر شما :