نقش سازنده و مشارکتى ايران به نفع همه است

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۴ کد : ۴۰۱۹ اخبار اصلی
گفت و گوى روزنامه ايران ديلى با زبيگنيو برژينسکى مشاور امنيت ملى جيمى کارتر
نقش سازنده و مشارکتى ايران به نفع همه است

 «به نفع همه خواهد بود که ايران نقشى سازنده و مشارکتى در خاورميانه داشته باشد.» اين مطلب را زبيگنيو برژينسکى، مشاور امنيت ملى جيمى کارتر در گفت وگوى اختصاصى با «ايران ديلى» بيان کرد 

برژينسکى که در حال حاضر استاد دانشکده مطالعات پيشرفته روابط بين الملل در دانشگاه جان هاپکينز امريکا است، در جريان مبارزات انتخاباتى از باراک اوباما حمايت کرده بود و رويکرد وى به سياست خارجى را منطقى و اميدوار کننده توصيف کرده است. وى با تأکيد بر ضرورت تغيير رويکرد امريکا گفت: «امريکا ضرورت اتخاذ تصميماتى قابل اجرا و مبتنى بر رضايت طرفين را در مورد مسائل گوناگون ژئوپلتيک و اقتصادى موجود درک کرده است. رهبران امريکا دريافته اند با اين روحيه شانس افزايش ثبات جهانى بيشتر خواهد بود و از سوى ديگر اين رويه به آنها کمک مى کند تا مشکلات برجسته خود با ديگر کشورها را به شکلى بهتر و مؤثرتر حل و فصل کنند.»

وى که به نظريه پرداز دموکرات شهرت دارد در اين مصاحبه از ديدگاه نوين ايالات متحده درباره قدرت و جايگاه ايران در منطقه سخن گفت و تأکيد کرد، ايالات متحده اين واقعيت را پذيرفته است که ايران کشورى مهم در منطقه اى مهم است. کشورى با تاريخى باشکوه و همچنين سابقه اى طولانى در حکومت داري.

وى در ادامه افزود: «ايرانى که در پى اين است تا جايگاه واقعى خود را به عنوان قدرتى سازنده در منطقه اعمال کند به نفع همه از جمله ايالات متحده است.»

برژينسکى خاطرنشان کرد، هر کس که مبارزات انتخاباتى و موضع گيرى هاى اوباما در قبال ايران را دنبال کرده باشد به راحتى تفاوت رويکرد او و بوش را در خواهد يافت.

مشاور پيشين امنيت ملى امريکا در ادامه تصريح کرد، هر کسى که توسط اوباما به عنوان مذاکره کننده به ايران فرستاده شود از قول رئيس جمهورى ايالات متحده امريکا سخن خواهد گفت و نه از طرف خودش.

تصور من اين است که بايد در ايران نيز چنين نگاهى درباره نقش فرد و يا افراد حاضر در مذاکرات با امريکا وجود داشته باشد. معتقدم نبايد در خصوص نقش افرادى که تنها مجرى سياست هاى ملى هستند و نه تصميم سازان سياسى اغراق کرد!

وى درباره طرح ژنرال ديويد پترائوس مبنى بر همکارى هاى راهبردى ايران و امريکا در افغانستان گفت: «فکر مى کنم مهمتر و سودمندتر از هر چيز براى افغانستان کمک همسايگان اين کشور براى برقرارى ثبات باشد.»

اينکه همسايگان ديوار به ديوار اين کشور نقشى فعال را در تسريع اوضاع در اين کشور ايفا کنند تا افغانستان از جنگى ۱۰ ساله که شوروى سابق جرقه هاى آن را ايجاد کرد رهايى يابد.

برژينسکى درباره فرصت هاى همکارى ايران و امريکا در افغانستان افزود: «اهداف مشترک در دسترس نخواهد بود مگر اين که ايران و امريکا هر يک به سهم خود بر ضرورت هاى موجود تأمل کنند که اين مهم نيز تنها از يک مسير ممکن خواهد بود؛ گفت وگوهايى جدى و سازنده نظير آنچه در سال ۲۰۰۲ شاهد آن بوديم.»

برژينسکى در ادامه بر ضرورت اتخاذ رويکرد جديد امريکا در قبال ايران تأکيد کرد و گفت: «روابط دوجانبه بايد بر اساس توافق دوسويه، احترام متقابل و شناخت توأمان منافع مشترک پايه گذارى شود.»

همچنين روابط ايران و امريکا بايد دربرگيرنده تلاشى مشترک براى پايان دادن به اختلافات موجود باشد.

وى در ادامه افزود: «چالش اصلى اين است که به جلو نگاه شود و در پى يافتن راهى بود تا بر اساس آن روابطى که واقعاً سازنده باشد، به قاعده هاى بين المللى احترام بگذارد و براى دو طرف ايجاد اطمينان کند، به شکلى مثبت برقرار شود.»

وى در پاسخ به اين سؤال که پيشنهاد فعلى شما براى ايران و گروه ۱+5 براى دستيابى به توافقى سازنده در مذاکرات آينده هسته اى چيست، گفت: «مهمترين مسئله اين است که دو طرف بايد اين موضوع را درک کنند که نقطه اى مشترک براى حرکت رو به جلو دارند؛ سياست هاى اعلامى و طبقه بندى شده ايران حاکى است اين کشور به دنبال سلاح اتمى نيست. غرب و بطور مشخص گروه ۱+5 نيز تأکيد دارد نمى تواند ايران مجهز به سلاح اتمى را تحمل کند. اگرچه ايران همواره تأکيد کرده است به دنبال چنين تسليحاتى نخواهد بود اما طرف ديگر نگران است روزى اين ميل در ايران ايجاد شود. بسيار خب، اين نقطه مکان مناسبى براى گفت وگو است.»

برژينسکى ابراز عقيده کرد، بر اين اساس بايد فرمولى ارائه شود که بر اساس آن ايران بتواند به راحتى و بطور مستقل برنامه هسته اى خود را دنبال کند و غرب نيز اطمينان حاصل کند هيچ نيت مخفى اى مبنى بر ساخت بمب هسته اى و يا برنامه اى موازى براى دستيابى به تسليحات اتمى در ايران وجود ندارد. با رويکردى هوشمندانه و روحيه اى سازنده، مطمئناً اين نقطه مشترک مى تواند ما را به توافقاتى که براى هر دو طرف دربرگيرنده تضمين باشد، سوق دهد.

منبع: تابناک


نظر شما :