نخستين سفر خارجى اوباما از کانادا آغاز شد

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۹:۴۳ کد : ۴۰۱۸ اخبار اصلی
باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالا‌ت‌متحده نخستین سفر خارجی خود را از همسایه شمالی کشورش، کانادا آغاز کرد تا نخستین سفر خارجی­اش به یکی از 8 کشور صنعتی جهان، متحد دیرینه امریکا و یکی از باثبات­ترین کشورهای جهان در بحران اخیر اقتصادی باشد.
نخستين سفر خارجى اوباما از کانادا آغاز شد

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالا‌ت‌متحده نخستین سفر خارجی خود را از همسایه شمالی کشورش، کانادا آغاز کرد تا نخستین سفر خارجی­اش به یکی از 8 کشور صنعتی جهان، متحد دیرینه امریکا و یکی از باثبات­ترین کشورهای جهان در بحران اخیر اقتصادی باشد. کشور کانادا در بحران اخیر اقتصادی کمترین آسیب را دید و توانست به واسطه منابع و ثروت سرشاری که دارد تا کنون به سلامت از کنار این بحران که بدنه اقتصاد امریکا و متعاقب آن غرب و آسیا را لرزاند، عبور کند. سفر اوباما به کانادا علاوه بر این که از چنین اهمیتی برخوردار است، می­تواند در تحکیم بیش از پیش روابط در دو کشور بزرگ و قدرتمند قاره اروپا و دنیای غرب بسیار مهم و اثرگذار باشد.

وی روز پنجشنبه 19 فوریه، دقیقا يک ماه پس از بر‌عهده گرفتن زمام امور، در نخستين سفر خارجى خود به اوتاوا پايتخت کانادا سفر کرد تا تنش‌هاى ايجادشده ميان دو کشور از جمله اختلا‌ف در سياست‌هاى تجارى، تغييرات آب‌و‌هوايى و همچنين جنگ در افغانستان را کاهش دهد.

روزنامه اعتماد ملی گزارش داد، اين سفر در شرايطى انجام مى‌شود که محبوبيت باراک اوباما در کانادا بسيار بالا‌ست و حتى يک شيرينى‌فروشى محلى براى يکى از شيرينى‌هاى خود نام اوباما را انتخاب کرده است. سفر اوباما به اوتاوا، تغييرى بزرگ در روابط ميان ايالا‌ت‌متحده و کانادا نسبت به دوران رياست‌جمهورى جورج بوش، رئيس‌جمهور پيشين ايالا‌ت‌متحده، به‌شمار مى‌رود.

هر‌چند کانادايى‌ها علا‌قه چندانى به بوش نداشتند اما استفن ‌هارپر، نخست‌وزير محافظه‌کاران آنان، ديدگاه‌هايى نزديک به رئيس‌جمهور پيشين آمريکا داشت. اوباما در کانادا بسيار محبوب است. او روز پنجشنبه در نشستى مطبوعاتى از کانادايى‌هايى که با عبور از مرز ميان کانادا و آمريکا به ستاد انتخاباتى او کمک کرده بودند تشکر کرد. اوباما در عين حال تلا‌ش کرد نگرانى‌هاى ‌هارپر را نسبت به اجراى دوباره پيمان نفتا ‌North American Free Trade Agreement( يا پيمان تجارت آزاد امريکاى شمالى که ميان امريکا، کانادا و مکزيک جريان دارد) را از بين ببرد.

اوباما زمانى که به‌عنوان نامزد انتخابات فعاليت مى‌کرد، حامى احياى دوباره اين پيمان بود اما پس از ورود به کاخ‌سفيد موضعى سر‌سختانه‌تر گرفته و براى مثال قرار است برنامه نجات اقتصاد امريکا که برنامه‌اى به ارزش 787 ميليارد دلا‌ر را شامل مى‌شود امضا و آن را به قانون تبديل کند.

اوباما در نشست مطبوعاتى کوتاه خود که تنها چهار پرسش در آن مطرح و در مرکز پارلمان کانادا که به سبک معمارى گوتيک ساخته شده برگزار شد، تاکيد کرد، من به نخست‌وزير ‌هارپر اطمينان دادم که قصد دارم تجارت را توسعه دهم نه آن که آن را محدود کنم. ‌‌فکر نمى‌کنم در برنامه محرک اقتصادى آمريکا موضوعى ديده شود که با اين هدف ناسازگار باشد.

نخست‌وزير کانادا هم در سخنانى کوتاه پاسخ داد که در برنامه محرک اقتصادى کانادا ‌‌عوارض گمرکى براى برخى کالا‌هاى وارداتى حذف شده ‌است.

هارپر در ادامه سخنانش که تلخ‌ترين لحظه سفر اوباما به کانادا و صحبت‌هاى دو‌جانبه به شمار مى‌رفت، گفت: «‌اگر ما برنامه محرک اقتصادى را به‌گونه‌اى تنظيم کنيم که تنها سودش نصيب ما شود يا هزينه آن را ديگران متحمل شوند، تنها رکود اقتصادى جهان را وخيم‌تر کرده‌‌ايم اما آن را حل نکرده‌ايم.»

اوباما هم پس از آنکه بعد از يک اشتباه لفظى اوتاوا -‌پايتخت کانادا- را آيوا خواند، تلا‌ش کرد دوستى خود با کانادايى‌ها را ثابت کند. او گفت که يک برادر‌خوانده کانادايى دارد و دو ‌نفر از نزديک‌ترين همکارانش کانادايى هستند. ‌هارپر در آخرين بخش از نشست مطبوعاتى مشترک خود با اوباما با اشاره به امنيت مرز‌ها گفت که ‌تهديد عليه آمريکا تهديد عليه کانادا به شمار مى‌رود.

اوباما هم تاکيد کرد، ما هيچ ترديدى نسبت به تعهد کانادا به تامين امنيت ايالا‌ت‌متحده نداريم. موضوعات مرتبط با محيط زيست و انرژى پاک از ديگر محور‌هاى ديدار اوباما از کانادا به شمار مى‌رود. امريکا بزرگ‌ترين وارد‌کننده نفت از کانادا به‌شمار مى‌رود به همين دليل ‌هارپر به‌دنبال دست‌يافتن به تسهيلا‌تى در اين مورد از سوى امريکا بود.

در مورد افغانستان هم اوباما تاکيد کرد، هيچ فشارى به ‌هارپر براى تعهدات بيشتر در مورد افغانستان وارد نکرده ‌است.

اين در حالى است که اوباما هفته پيش دستور اعزام 17000 نيروى اضافه به افغانستان را صادر کرد. اوباما پس از رونالد ريگان اولين رئيس‌جمهورى است که سفر‌هاى خارجى خود را از کانادا آغاز مى‌کند.


نظر شما :