دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس جی 8

۰۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۷:۵۰ کد : ۴۰۰۱ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه ایتالیا، چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد ایران را به کنفرانس اصلی جی هشت در خصوص آینده افغانستان است دعوت کند تا با این اقدام گامی نمایشی برای برقراری رابطه مجدد ایران و دولت های غربی باز شود.
دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس جی 8

وزیر امور خارجه ایتالیا، چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد ایران را به کنفرانس اصلی جی هشت  در خصوص آینده افغانستان است دعوت کند تا با این اقدام گامی نمایشی برای برقاری رابطه مجدد ایران و دولت های غربی باز شود.

ایتالیا به عنوان رییس کشورهای ثروتمند جی هشا، قرار است تا اجلاسی را در ماه جوون برنامه ریزی کند. احتمالا این اجلاس در شهر تریست در شمال شرقی ایتالیا برگزار خواهد شد و هدف آن اتخاذ تصمیمی استراتژیک برای پایان دادن به خشونت ها در افغانستان خواهد بود.

فرانکو فراتینی که روز چهارشنبه در کابل صحبت می کرد اعلام کرد که می خواهد تمام کشورهایی که در نزدیکی افغانستان هستند و به نوعی بر روی این کشور تاثیرگذارند را در اجلاس جی هشت دعوت کند. این کشورها شامل، پاکستان، چین، هند، عربستان سعودی، ایالات متحده عربی است. وی ادامه داد که باید راهی برای شرکت ایران در این اجلاس پیدا کرد، چرا که ایران یکی از بزرگترین همسایه های افغانستان است و هم مرز غربی افغانستان است که 2 هزار و 300 سرباز امریکایی در آنجا مستقر هستند.

وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین گفت که ما می خواهیم حضور ایران در این اجلاس را مورد بررسی قرار دهیم. مسئله حضور و عدم حضور نیست. مسئله این است که راهی پیدا کنیم تا ایران در این اجلاس شرکت کند. ایران کشوری است شیعه که به نظر می رسد نقش دوگانه ای در افغانستان بازی می کند. از یک سو حرکت های افراطی طالبان را نمی پسندد و از سوی دیگر نمی خواهد که حضور نیروهای امریکایی در مرزهای شرقی کشورش بیشتر شود.

نیروهای ناتو ایران را متهم می کنند که به جنگجوهای طالبان سلاح ارسال می کند تا به نیروهای امریکایی نشان دهد که ایران می تواند بر روی بی ثباتی افغانستان تاثیرگذار باشد.

آقای فراتینی، حضور ایران در این کنفرانس در واقع گامی بسیار بزرگ خواهد بود. وی گفت: من نمی دانم که آیا ایران آمادگی حضور در این اجلاس را دارد یا خیر همچنین از تمایل سایر کشورها برای حضور ایران در این اجلاس اطلاعی ندارم، اما خواهان حمایت های آنها برای حضور مثبت ایران در این اجلاس هستم.

دعوت ایران به این کنفرانس سبب می شود تا مقامات بلند پایه ایران و امریکا پس از اجسال سال 2002 سازمان ملل در بن برای اولین بار با یکدیگر در هصوص طالبان و آینده افغانستان مذاکره کنند. پس از حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و سرنگونی رژیم طالبان در سال 2001، ایران و امریکا نزدیک ترین همکاری ها را پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 با یکدیگر داشتند.

اما این دوره چندان ادامه نداشت و پس از آنکه امریکا ایران را به ساختن سلاح های هسته ای متهم کرد به پایان رسید. با وجود سال ها خصومت های دوجانبه میان ایران و امریکا به نظر می رسد که دولت جدید امریکا، برخوردی ملایم تر نسبت به تهران اتخاذ خواهد کرد.

ژنرال جاپ دو هوپ شفر، دبیر کل ناتو ماه گذشته اعلام کرد که باید یک هم پیمانی با حضور تمامی همسایه های افغانستان از جمله ایران برقرار شود. آقای فراتینی، اعلام کرد که کنفرانس ماه جوون نباید با هیچ پیش داوری در خصوص مشکلات افغانستان برگزار شود و از اطلاعات کشورهایی مانند عربستان سعودی و ایالات متحده عربی در مورد گروه های مختلف افغانی نیز استفاده کرد.

وی همچنین اعلام کرد که 500 نیروی ایتالیایی تازه نفس نیز به منطقه هرات اعزام خواهند شد و 250 نیروی جدید نیز در زمان انتخابات این کشور در ماه آگوست به افغانستان خواهند آمد. هرات یکی از مناطق آرام افغانستان به شمار می رود اما به نظر می رسد که با نزدیکی انتخابات در افغانستان شرایط به همین منوال ادامه نداشته باشد.


نظر شما :